Onze dochter doet alsof ze vermoord word zowel in de de douche als in bad. Gilt echt alles bij elkaar en is serieus bang om het moment dat ze afgespoeld moet worden. Geprobeerd: - washandjes houden voor oogjes, oortjes. - bakje water ipv douche kop - speelgoed mee - wij zelf of broer mee - laten zitten ipv staan - muziek aan. Gelijk als de douche word uitgedraaid stopt ze direct met huilen en zwaait en zeg dag tegen de douche cabine. Is de douche uit en ze krijg de kans daar te spelen is ze daar. Ik word er moedeloos van en weet het niet meer dit is al vanaf ze net uit me buik kwam.
Mijn zoontje had dit ook. Het is bij hem vanzelf over gegaan toen hij bijna 2 was, al vindt hij haren wassen nog steeds niet leuk, hij is iig niet meer zo panisch als in het begin. Wat hier ook wel hielp is een washand om de douchekop heen, dan is het niet zo'n harde straal.
Hier ook een periode drama gehad. In die tijd het haren wassen beperkt tot 1x per week en dan ging 1 van ons samen met hem in de douche. Verder ging hij dan gewoon in het babybadje die we in de douchecabine zetten. Zolang hij bang was van de douchestraal ging hij altijd met 1 van ons en we probeerde dan spelenderwijs het weer leuk te maken. Ook zwemmen hielp hier wel bij, dan ging hij weer wat meer ontspannen om met water. Haren wassen bleef tot voor kort een drama hier, maar nu ging het vanmorgen ineens goed. Ik zeg tegenwoordig dat hij z'n oogjes even dicht moet doen en dat lijkt hij nu te begrijpen. Dan doe ik 3 handjes water over z'n hoofd en blijf tegen 'm praten, na die 3x is bijna alles eruit en de rest spoelt spelenderwijs wel uit z'n haren. Hij vind gewoon spelen onder de douchestraal al een poos niet vervelend meer gelukkig en gaat ook alweer een tijdje alleen in de douche. Ik zou proberen het bij 1 ding te houden wat het voor haar zo aangenaam mogelijk maakt en het minst vervelend is en daar mee doorgaan. Mijn voorkeur is dan wel om echt elke keer samen te gaan douchen, zo kan je haar ook gerust stellen.
Mijn dochter heeft ook zo'n periode gehad. Ik ben toen maar opgehouden met proberen het leuk te maken, want alles was verkeerd, en het gewoon maar zo gauw mogelijk te doen. Ik ging samen met haar onder de douche met haar op de arm, natmaken, inzepen, afspoelen was met twee minuten klaar. Meteen als het klaar was ging ze weer lachen, na een week of zo werd het gekrijs ook aanzienlijk minder.
M'n zoon heeft dit ook gehad. Bij ons ging het stukken beter toen hij op peuter zwemmen ging, eerst was het echt gillen en krijsen in de douche en nu hij 4 is en al 1,5 jaar wekelijks met mij zwemt is hij helemaal water vrij. Haar wassen vind hij nogsteeds erg akelig maar dat doen we zo min mogelijk (minder als eens per week Zowiezo, het wordt amper vies en met alleen stromend water ook fris genoeg) Mijn tip dus als het kan; ga op peuter zwemmen. Lekker spetteren en spatten zonder druk erop.
Hier ook gehad en een washandje werkte hier niet. Die trok ze snel weg. Hier werkt het om haar naar het plafond te laten kijken. Zo kan ik het uitspoelen zonder water in haar gezicht te krijgen.
Realiseer je ook dat haren wassen echt helemaal niet iets noodzakelijks is he.. Ik was de haren van mijn zonen nooit (5 en 3). Het wordt nat bij zwemmen, maar verder.. Ze maken het zelf wel nat in bad, maar wassen doen we nooit. Het ruimt gewoon heel neutraal. Scheelt ook een hoop chemicaliën uit de shampoo.