Dag dames en heren, Ik weet niet zeker of mijn topic hier past. Bij 'weer aan het werk' gaat het vooral over moeders die net na de bevalling weer gaan werken. Dat is hier niet het geval, dochter is 19 maanden. Vanaf maandag kan ik beginnen in een nieuwe baan. Mijn eerste echte baan na het afstuderen vorig jaar. Precies wat ik zocht. Het is voor 22 uur per week, maar ik heb wel veel reistijd (uur enkele reis). Nu mag ik kiezen of ik het verdeel over 3 dagen of over 4 dagen. Dochter zou in alle gevallen worden opgevangen door KDV. Daar heeft ze het erg naar dr zin, maar is ook erg vermoeiend voor dr. Voordelen 3 dagen: * 2 volle dagen thuis doordeweeks, dus ook echt tijd om leuke dingen te doen ipv alleen bijkomen van kdv en huishouden. * Ik hoef mijn meisje 'maar' 3 dagen te missen ipv 4. * Ze is nu ook 3 dagen gewend. Nadelen 3 dagen: * Zijn lange dagen. Ze zou dan op het KDV zijn van 8.00 tot 18.00. Mijn vriend kan haar voorlopig ophalen rond 16.30-17.00. Maar bij een verdere klus of andere baan valt dit weg. Plus vraag ik me af of ik dit van hem mag vragen (hij werkt nu full time, part time is haast onmogelijk in zijn werk) * Meer stressen in geval van file e.d. Voordelen 4 dagen: * Korter op KDV (van 8.00 tot 16.00). Ik zie haar dan langer tot ze naar bed gaat (20.00 meestal) en heb meer energie dan na een lange werkdag. * Ze is dan de eerste die wordt opgehaald (ze heeft er moeite mee om mensen/ouders/juffen weg te zien gaan) * Ik kan ze altijd zelf halen en brengen Nadelen 4 dagen: * KDV is gewoon erg vermoeiend voor dr, vraag ik dan niet te veel van haar? * 1 dag doordeweeks thuis, is dat genoeg om bij te komen? Excuses voor het lange verhaal, bedankt voor jullie tijd en reactie, ik vind het zo lastig.
Ik zou voor de 3 lange dagen gaan! Zelf werk ik 2 lange dagen (9 uur) ipv 3 kortere. Mijn ervaring is dat je ook op een kortere dag je hele dag kwijt bent voor je gevoel. Eerdat je thuis bent, je dochter weer is omgeschakeld van kdv naar mama en de rust er is, is de dag haast weer voorbij. Die 3 hele dagen zijn wel lang, maar dan ben je wel 4 dagen per week thuis en er die dagen dus helemaal voor je dochter
Ik zou ook voor 3 gaan. Ik merk hier het verschil ook niet erg tussen een wat kortere dag of langere dag (6 of 8 uur). Hier geen vaste werktijden maar zodra ik na 3u thuis ben, voel ik het verschil niet erg haha. ik zou ook liever dan een dag extra vrij zijn.
Dat zou ik ook doen, 3 dagen. Bij ons kdv worden de meeste kindjes ook pas rond 6 opgehaald omdat de ouders werken. Inderdaad wel vermoeiend voor een kind maar hoe ouder ze wordt hoe minder zwaar het is. En ze wennen er echt aan. Als je je er rot onder voelt bedenk dan maar ze op de creche een hoop leert waarvan ze de rest van haar leven profijt heeft (sociale vaardigheden, samen spelen etc.) en natuurlijk een hoop lol. Mijn zoon is na een dagje thuis echt weer blij om naar 'school' te gaan, daar gebeurt altijd wel wat spannends. De hele dag met mama wordt een beetje saai...(!) En probeer geen gesjeesde moeder te worden, is lastig weet ik maar je kunt er ook voor kiezen om het van de positieve kant te bekijken: Je hebt EN een fijn gezin EN een carierre waar je je talenten kunt benutten. Dat is toch fantastisch? Veel succes met je nieuwe baan! Juliette
Dank jullie wel voor de reacties! Ik denk dat ik het maar gewoon ga bespreken; 3 volle dagen. Ze is inderdaad toch wel moe als ze op het KDV is geweest. Ze is het nu gewend, 3 dagen. En mogelijk kan vriend of mijn moeder haar wat eerder ophalen. Ik moet maar loslaten dat ik alles zelf moet oplossen. Over het KDV zelf voel ik me niet schuldig, ze heeft het er ontzettend naar dr zin. Ik heb lang op school gezeten en kan nu, na een jaar, beginnen in mijn droombaan. Dit is echt iets wat ik MOET doen. Maar 4 dagen wegbrengen, dan voelt het voor mij of ze meer daar is dan thuis. Dat zou ik wel rot vinden. 2 a 3 dagen is tenslotte gemiddeld. Het zal met die 3 dagen alleen meer plannen worden om er inderdaad voor te zorgen dat ik niet te gestressed raak. ik denk dat die 2 uurtjes eerder ophalen niet opwegen tegen een hele dag thuis. Dan kan ze extra uitrusten, kunnen we leuke dingen doen etc. Ik ben benieuwd, volgende week kan ik overleggen voor mijn dagen. Ik ga proberen maandag, dinsdag, donderdag, 2 dagen van 9.00 tot 17.00 en 1 dag tot 16.30.
Al wil ik nog wel even zeggen dat ik geen carrierevrouw ben ofzo. Het is alleen ontzettend moeilijk om als pas afgestudeerde moeder een baan te vinden, die ook nog eens past in de tijden van het KDV. het is voor een half jaar, hopelijk kan ik daarna dichter in de buurt werken.
Ik zou ook voor 3 dagen kiezen. En carrierevrouw hoef je niet te zijn, maar het is toch heel fijn dat je waar je 4/5 jaar voor hebt geleerd in de praktijk kan gaan brengen toch? 22 uur kan je ook verdelen in 2x7 en 1x8, scheelt alweer 2 dagen dat het een race tegen de klok wordt, toch?
Zeker drie dagen! Ik werk zelf 4 korte (9.00-16.30), maar je mist je kindje wel 4 ipv 3 dagen én 3 dagen 'thuis' voor jezelf is ook echt weinig!
Ik zou ook 3 dagen kiezen. Ik werk zelf 3 dagen, 24 uur totaal, en als mijn man de kleine niet kan halen en brengen zit ons zoontje er ook van 06.45 uur tot 17.30 uur. Zijn wel lange dagen, maar ik heb wel de andere 2 dagen met hem thuis. En met zo'n lange reistijd als bij jou zit je kindje toch al snel 8 uur op de crèche als je het verdeeld over 4 dagen. En als ik het goed lees vraag jij je af of je van je vriend kunt vragen of hij haar wilt ophalen als hij eerder thuis is dan jou? Het is toch ook zijn dochter? Is toch logisch dat hij haar dan ophaald! Als mijn man hier uit z'n nachtdienst komt en om half 7 thuis is mag hij ons zoontje ook mooi naar de crèche brengen hoor! Gaat ie maar een half uurtje later naar bed. Dat scheelt voor mij een uur eerder op staan en ik hoef niet heen en weer te crossen op de fiets om m'n trein te halen, dus scheelt ook een hoop stress.