Hallo, Even een vraag, ben echt heel bezorgd. Mijn man had 2 weken geleden 2 enorme aften in zijn mond en heeft gewoon ons dochtertje gekust, ook op haar mondje. Vaak sabbelt ze op je pink en mijn man maakt zijn pink dan nat in zijn mond om hem vervolgens in haar mond te steken. We waren ons van geen kwaad bewust. Nu kwam ik erachter dat een aft door hetzelde virus wordt veroorzaakt als een koortslip!!!!Hoe groot is de kans dat ze nu besmet is en ziek wordt? En waarom word je door de kraamzorg en verloskundige wel uitgebreid gewaarschuwd voor koorstlippen en niet voor aften? Wisten jullie dit?
Mijn man heeft bijna altijd wel een afte, we hebben dat ook tegen de kraamverzorgster gezegd omdat ze inderdaad wel waarschuwde voor een koortslip maar niet voor afte. Ikzelf heb nooit een afte via mn man gekregen, maar dat is omdat mijn weerstand dan gewoon hoog was. Bij een kleintje is het natuurlijk anders, Jayden heeft ook geen afte van zn papa gekregen. Dus ik durf niet te zeggen hoe besmettelijk het is en hoe het wordt overgedragen. Wel heb ik mn man een bvitamine complex gegeven en sindsdien heeft hij geen afte meer. Vaak is het een gebrek aan B vitamines.
Nou ik weet niet waar je dat vandaan hebt dat het door hetzelfde virus veroorzaakt wordt, maar dat klopt niet hoor!! Aften zijn niet besmettelijk en de oorzaak ervan is niet bekend. Je hoeft je absoluut geen enkele zorgen te maken!
Ik zelf het hier ook heel vaak last van. Kus mijn vriend gewoon en hij heeft ook nog nooit ergens last van gehad.
Google: Ik lees wel dat je ook koortsblaren/plekken in je mond kunt krijgen van datzelfde virus. Maar aften worden niet door dat virus veroorzaakt. Er is wel een variant aft waarbij de naam een beetje op herpes lijkt, maar dat heeft niks met dat koortslipvirus te maken.. Ik zou me niet te druk maken.
Klopt idd niet, het enige wat mijn huisarts zei was dat aften en koortslippen bij baby's niet uit elkaar gehaald kan worden. Een 1e koortslip uitbraak zit ook in en om de hele mond. Aften meestal ook. Mijn dochter had een uitbraak paar dagen voor haar verjaardag en toen is dat dus gezegd. Ze heeft er een week lang erg veel last van gehad en nauwelijks kunnen drinken zo vol zat haar mond. Maar niemand die kon zeggen of het aften waren of een koortslip.
Dan ben je denk ik niet bij de tandarts geweest? Want een 1e infectie van het koorstlipvirus heeft zeker wel andere symptomen en verloop dan een aften. Dus aan het hele verhaal kan je vaak al opmaken wat het is.