Hallo Ik heb ff een vraagje. Als mijn zoontje op zijn buik ligt, kan hij zijn hoofd nog niet optillen... is dit normaal? Als we hem gewoon vast houden kan hij zijn hoofd wel recht houden. Hij heeft er echt een hekel aan om op zijn buik te liggen en begint dan gefrustreerd te huilen...of hij geniet ervan en valt als een blok in slaap... Ik maak me er wat druk om, omdat ze op cb (toen hij ruim 2 mnd was) zeiden dat hij er teveel moeite mee heeft om zijn hoofd op te tillen.Zijn er meer moeders die dit hebben? Susy
Mijn zoontje kon dat ook niet en huilde altijd op zijn buik maar hij bleek het kiss-syndroom tehebben. Mijn dochtertje nu is ruim 2 maanden en kan het ook nog niet goed
Heb ff gauw gegoogled naar Kiss-syndrom, maar hij heeft verder geen van de kenmerken, dus ik denk niet dat dat het is... iig bedankt
Als je je er ongerust om maakt zou ik gewoon even een afspraak maken met een arts om er naar te laten kijken. Dat geeft in elk geval geruststelling.
Kim houdt er ook niet van. Al snel legt ze haar hoofdje neer en gaat op haar handje sabbelen. Of ze gaat inderdaad ook al snel jengelen. Ze is nu ongeveer 5 maanden en het gaat nu ietsjes beter. Ik maak mij er geen zorgen om, ik 'oefen' elke dag 2 keer ofzo. Ook draait ze nog niet om. Mijn oudste deed het ook niet en die is ook nooit een buikslaper geworden. Motorisch was ze helemaal goed en liep al met 11 maanden. Dus het hoeft niets te zeggen, ieder kind heeft zo zijn eigen voorkeuren/interesses! Behalve oefenen kan je verder niet veel doen. Ik zou voor je eigen gemoedsrust ook niet teveel vergelijken met anderen, want ieder kind ontwikkelt zich in een ander tempo. Zo heeft de ene met 3 maanden een eerste tand en de ander als hij een jaar is. Uiteindelijk kunnen ze allemaal hetzelfde!
bedankt mamason! Ik hoop dat het idd niets is, maar hij gewoon geen voorkeur heeft om op de buik te liggen. Ik blijf gewoon oefenen met hem
Jayden kan/kon het ook niet goed. Hier gelijk weer paniekvoetbal bij t cb, want de fysio moest komen. Nou mij best hoor, als zij daar blij van worden Fysio is geweest... resultaat: niets aan de hand, heeft gewoon wat meer oefening nodig, blijven oefenen. (dat had ik zelf ook al gezegd bij t cb, want manneke slaapt nog bijna de hele dag, is max. een uur wakker per keer, inclusief voeding, dus wanneer zou hij t moeten leren dan ). Dus blijven oefenen en dan komt t vanzelf, Jayden kan t nou best goed, alleen het zelf omhoog komen is even wat moeilijk, maar als hij eenmaal omhoog is blijft hij zo ook een tijdje rondkijken.
Thomas had er ook altijd een hekel aan om op zijn buik te liggen en het duurde lang vorodt hij zn hoofdje omhoog kon houden (heeft ook te maken dat hij 8 weken te vroeg is geboren, dus eigenlijk 'mag' hij met alles ook 8 weken later zijn). In eens ghad hij het door, en wilde hij niks anders meer.. Dus even doorbijten, gewoon op haar buikje leggen en het komt vanzelf.. oefenen oefenen oefenen...
Sam deed dit ook niet, ze ging gewoon op haar neus liggen. En als ze tegenons aan lag, dan deed ze het wel. Het was bij haar echt niet willen. En van de een op de andere dag vond ze het wel leuk.
Sanne had het ook, het CB zei dat ze het wel MOEST kunnen met 4,5 maand. Sanne had een hekel om op haar buik te liggen, ze gilde en huilde dan vreselijk. Dus waarom zou ik haar daar mee plagen? Nu sinds 2 weken vind ze het wel mooi en kan ze haar hoofd goed omhoog houden. Ze kan zich nu ook sinds een week omdraaien. Ik zou me er niet zo druk om maken hoor.
yenthe kan het erg goed.. als vanaf het begin af aan.. ze stonden op het bureau te kijken dat ze dat zo goed kon.. maar maak je niet druk, de een doet het sneller dan de andere,
Hier ook nog een snelle Jelle... Alyssia deed dit ook al vanaf 4 weken oud. Op het CB keken ze ook vol verbazing. Maar het ene kind is anders dan de andere en het ene kind vind het wel leuk en de andere weer niet... dus ik zou me er absoluut niet te druk om maken.
kan hij het niet of wil hij het niet? Sven kon op de arm met 2 dagen zijn hoofd al optillen. kraamhulp, cb, kinderarts, iedereen vond hem beresterk in z'n lijfje. in de box wilde meneer echter op zijn buik z'n hoofd niet op tillen! wilde niet eens op zijn buik! ook niet toen het van het cb 'moest'. ik heb em lekker zijn eigen tempo laten bepalen en een paar weekjes later vond meneer het fantastisch: liggen op zijn buik. en nu krijgen we hem niet meer van zijn buik af.
Niet te druk om maken hoor. Hier ook een jongetje wat absoluut niet op zn buik wou liggen, en zn hoofdje niet op wou tillen. En het cb maar zeuren. Ja sorry, maar als hij ging krijsen zodra ik hem op zn buik legde, was de lol er voor mij al gauw vanaf. Arm kind kon zichzelf niet omrollen en zn mama legt hem zomaar in zo'n achterlijk houding En het is hier helemaal goed gekomen hoor. Maar op zn eigen tempo!
Ook onze Jesse was geen fan van voorover liggen. Op het cb gaven ze mij de volgende tip: rol een handdoek op en leg die in de box. Dan leg je je baby zo neer, dat hij de handdoek ongeveer onder z'n okseltjes heeft, zodat hij 'rechterop geholpen' wordt. Ik heb het met Jesse zo gedaan en binnen twee weken kon hij het zonder! Ik vond het een prima tip!
Zo is mijn zoontje ook. Hij kan op de arm zijn hoofd al redelijk stabiel recht houden en 'oefent' op deze manier heel veel, maar op de buik is het schreeuwen geblazen of hij valt als een blok in slaap... Tja, volgens mij is het allemaal een beetje overdreven op cb. Heb nog nooit iemand gezien (muv mensen met lichamelijke beperking) die niet zijn hoofd kan optillen...
Die kleine van ons vond er ook niets aan, maar de tip van het cb werkte ook bij haar goed. Het optillen wordt dan makkelijker met zo'n handdoek onder de oksels.. Nog steeds vindt ze het niet zo leuk, maar ze houdt 't wel een minuutje vol ongeveer. Dan zal het wel best zijn toch...
Ons mannetje wil het ook niet.. Gaat lekker op z'n handjes sabbelen. Moet morgen naar CB voor z'n prikjes en zal dan vragen of er nog andere oefeningen zijn. Hij wil namelijk wel al zitten. Als hij in z'n wipper zit of in de maxi cosi dan duwt hij zich steeds naar voren. Houdt dan ook aardig zijn hoofdje goed, maar na een tijdje gaat hij dan erg met z'n hoofdje schudden.. maar ja, zal van zelf wel goed komen (hopen we tenminste )
Wat ik ontdekte was dat onze kleine er in de box niks aan vond om op z'n buik te liggen, simpelweg omdat de ondergrond te hard was. In z'n bedje en op het aankleedkussen vond hij het prima. We hebben aan het hoofdeind van z'n bedje wat knuffels staan en daar kijkt hij vol aandacht naar, probeert er zelfs naartoe te kruipen . Vanaf dat hij een maand of 3 was ging het een stuk beter op z'n buik en tegenwoordig vindt hij het ook leuk om in de box op z'n buik te liggen, lekker spelen. Misschien een tip om te proberen? Telkens als ze wakker wordt gewoon even op d'r buik terwijl je liedjes voor d'r zingt etc. Succes!