Willen jullie naar Julia's schema kijken...... - 's ochtends 180 ml half volle melk + boterham -9.30 uur fruit + water (een paar slokjes maar) -'s middags 1 of 2 boterhammen + 180 ml half volle melk -15.00 uur fruit + water (een paar slokjes maar) -17.30 uur potje(ik probeer haar met de pot te laten mee eten, maar dit gaat moeizaam) - 19.00 uur half volle melk 180 ml Alle tips zijn welkom!!!
Mijn dochtertje is nu 16 maanden, iets ouder dus maar heeft een soortgelijk schema. ontbijt : 210 ml melk met pap tussendoor fruit en tuitbeker water of roosvicee (drinkt ze de hele ochtend over lunch : 2 en soms 3 boterhammen tussendoor : kinderkoekje of soepstengel en soms rozijntjes met een tuitbekertje water of sap. diner : met de pot mee of een potje en als toetje een beetje yoghurt, kwark of vla. Voor het slapen gaan krijgt ze nog 180ml warme melk. Twijfel je over jullie schema? Of heb je het om een andere reden gepost hier?
Ik twijfel over de hoeveelheid melk en het potje i.p.v mee eten. Ze heeft maar 2 tanden en kan niet alles goed kauwen, dus geeft zij (en ik) snel op en wordt het een potje. Ben bang dat ze straks alleen maar potjes wil eten
Volgens mij kan het geen kwaad dat ze nu nog regelmatig een potje eet hoor, als je haar maar laat wennen aan verschillende smaken. Misschien kun je af en toe wat jullie eten een beetje pureren ofzo? Met 2 tanden echt met pot mee eten is ook wel erg moeilijk, mijn dochtertje heeft nu 6 tanden en kan nu pas goed mee eten. En dan heeft ze met vlees nog soms moeite. Ik zie dat jouw meisje nog 3 grote flessen melk krijgt, volgens mij is dat wat aan de hoge kant. Je zou voor de zekerheid eens op voedingscentrum.nl kunnen kijken, daar staan adviezen op ook voor kleintjes. Omdat onze dochter 2 keer per dag een grote fles melk krijgt geef ik haar bij de boterham wat anders te drinken. Teveel melk schijnt inderdaad niet goed te zijn.
Melk is inderdaad aan de ruime kant. Je zou een melkfles kunnen vervangen door thee, evt met een wolkje melk. Mijn zoontje eet al vanaf 2 tanden (=7-8maand) mee met de prak.. Wel gestampt/met de staafmixer, maar wel hetzelfde eten. Zodat hij in ieder geval aan onze smaken leerde kennen. Natuurlijk wel aangepaste recepten qua zout, kruiden, sommige groentes/vlees. Hij at toen ook gewoon banaan of peer uit het knuistjes. Ook met 2 tandjes.. Heb je weleens je tanden tussen die kaakjes gehad. Dat bijt best hard. Dus alleen met prakken kom je ook al een heel end..
Op zich is er niets mis met je schema, die melk om 19:00 zal ze ook wel nodig hebben als ze als avondeten niet veel eet. Met 2 tanden kunnen ze best aardig kauwen hoor, Lisa eet er nog niet veel van, maar bv. een harde soepstengel krijgt ze best wel weg met haar 2 tanden en kaken. Ik zou wel zorgen dat alles redelijk zacht gekookt of gestoomd is zodat je zeker weet dat ze het makkelijk weg kan krijgen.
Het schema hier: ontbijt: 1 boterham en een bekertje halfvolle melk. tussendoor fruit en wat roosvicee. lunch: 1 a 2 boterhammen en een bekertje melk. tussendoor koekje, soepstengel o.i.d. en wat roosvicee avondeten: met de pot mee (soms een potje) en een toetje (yoghurt) na. Hij drinkt een paar slokjes karnemelk. Ik probeer wel op te letten dat hij zo rond de 300 ml melk/zuivel zit, dus dat ik niet te veel geef.
Ik zou eens proberen om de melk steeds na de maaltijd te geven, of in een beker bij de boterham. De hoeveelheid past zich dan vanzelf aan naar de hoeveelheid die ze eet. Een hele boterham is in principe genoeg voor zo'n kleintje, met een beker melk. Maar goed, neem eens een flinke beker melk, dat is ook zo 150 cc! Dus wat dat betreft niet zo'n probleem. Let er wel op dat je dochter niet op een gegeven moment door gaat krijgen dat ze toch 's avonds nog wel melk krijgt, dus daardoor 's avonds weinig eet. Onze Julia at altijd heel goed, maar op een gegeven moment ging ze hangen op dat laatste flesje, ook al was het maar een klein beetje. Toen zijn we daarmee gestopt. Nu krijgt ze alleen nog een beker melk als ze niks gegeten heeft, maar dat heeft ze niet zo door. Normaal gesproken krijgt ze het niet en ze ziet het ook niet meer als maaltijdvervanging! En potjes/vers --> doe lekker wat jij en je dochter prettig vinden. Mee eten kan ook best een keertje. Als ze toch al slecht eet, kan het niet veel slechter worden als je het vers geeft, en het scheelt weer dat je dan geen potjes steeds hoeft te maken. Beetje afwisselen is prima, en ook met sausjes/zakjes eten zou ik gewoon rustig opbouwen en gewoon eens proberen!
Je vraag over de melk: Die hoeveelheid is echt te veel. Het advies luidt: vanaf 1 jaar 300cc zuivel. Je vraag over de potjes: Ik vind dat een kind van 1 jaar gewoon moet kunnen kauwen, dat is beter voor de mondretoriek en de vertering ( bij kauwen komen enzymen vrij en dat helpt ook beter verzadigen). Mijn zoontje eet sinds 6 maanden hele stukken fruit, groente en brood en die had toen nog echt geen ene tand! Als je wat minder melk geeft, zal er wellicht beter ander eten gegeten worden. Vast voedsel moet je leren eten, daar zou ik wel mee gaan beginnen, alle begin is moeilijk!
Ik ben het met zogelukkig eens dat het echt te veel melk is. Onze zoon krijgt volle melk (1 bekertje), sojamelk (1 bekertje), verder water, kruidenthee en soms bio diksap (van dat 4 maanden+ spul). Hij is 1,5.
Ok, dus als ik de laatste fles weglaat, krijgt ze dan genoeg vocht binnen? Ze drinkt naast haar melk namelijk maar een paar slokjes water. Ik snap dat dit meer MOET worden maar hoe?
Honger en dorst zijn voor kleine kinderen hetzelfde. Let dus goed op wanneer je wat geeft. Krijgt een kind minder melk zal het ook leren om andere dingen te drinken. Kijk eens wat ze lekker vindt. Begin met water maar je kunt ook kijken naar (smaakjes)thee. En misschien dat een druppel diksap de truuk is. Blijven oefenen
Ik heb door Lisa inmiddels geleerd dat een kind dat kán eten en drinken, ook gáát eten en drinken, als het maar honger heeft. Als ze zoveel melk krijgt, zal ze verder niet veel honger hebben en dus weinig andere dingen eten en drinken. Lisa zat ongeveer aan de volledige sondevoeding, door een paar daagjes 'honger lijden' is ze binnen 1,5 week nu van de sondevoeding af en eet ze als een bootwerker . Doordat ze zoveel melk via de sonde kreeg, had ze gewoon geen honger en dus geen zin om te eten of drinken.
Vandaag dus geen fles om 19 uur gegeven, wel lauwe thee. Hier nam ze een paar slokjes van. Tot nu toe is het rustig boven