Mijn zoontje, is morgen precies 5 weken oud. Hij is met 38w geboren met een gewicht van 2595 gram en 46 cm lang. Ik ben met 35 weken een aantal keer in het ziekenhuis beland, toen werd er namelijk geconstateerd dat ik te weinig vruchtwater had en was de weerstand van de navelstreng te hoog waardoor hij moeite moest doen om alles binnen te krijgen. Omdat ik mezelf helemaal goed voelde en hij goed groeide, wisten de artsen geen oorzaak en werd er ook per dag gekeken hoe of wat. Inmiddels zat ik in de thuis controle, omdat ik mezelf ellendig ging voelen in het zkh. Toen ik met 37 w en 6 dagen weer in het zkh op controle ging (dit was na 5 dagen ontslag) bleek hij echt gewoon weg te vallen en bleek zijn buikje afgevallen te zijn. Ik moest gelijk naar de poli. Ze hebben mij toen een vloeistof gegeven om de bevalling in te leiden. Uiteindelijk zijn de weeën 's nachts begonnen en is hij de volgende dag 's middags geboren. (Tijdens de bevalling is hij ook nog weggevallen en zijn er verschillende onderzoeken gedaan, waaronder schaafwondjes om de 10 min op zijn hoofdje.) De dokters hadden het niet verwacht maar zijn apgar score was heel goed 2 x een 9 en 1 x een 10. Hij hoefde dus niet de couveuse in. Ik wilde PROBEREN om borstvoeding te geven, maar had voor mezelf wel al duidelijk gemaakt als ik moet kolven of als het niet lukt ga ik niet doordrammen. Wilde het sowieso maar 6 weken geven en daarna de fles erbij, zodat wanneer ik weer moest werken hij volledig op de fles zou zitten. Omdat hij klein was moest er wel 24 uur glucose geprikt worden. Ik heb hem gelijk aan de borst gelegd en heel de nacht door. Hij had alleen de kracht niet om de melk eruit te halen. Dus masseerde ik het eruit of gaf ik het met een theelepeltje. Ik heb meerdere malen om de fles gevraagd, omdat hij echt zocht en ik had zoiets van hij is al zo klein dus hij heeft zijn eten echt nodig. De dokters gaven dit echter 24 uur de tijd voordat er met bijvoeden gestart zou worden, dus heb ik hem echt zoveel mogelijk druppels gegeven, deze pakte hij gelijk. zaterdag avond zijn ze begonnen met fingerfeeding en weer werd er niet gereageerd op mijn verzoek voor een flesje voeding om te proberen. Alle glucose prikken waren goed, tot zijn laatste die zaterdag avond. Binnen no time stond de kinderarts in onze kamer die verkondigde dat ze Dex meenam en hij een maagsonde en glucose infuus zou krijgen. Hij zat inmiddels op 2400 gram. Toen mijn partner en ik eenmaal aankwamen op de kinderafdeling had onze ukkepuk gelukkig niks in zijn lijfje. De verpleegkundige daar zei ook al dat de KA niet naar de kindjes keek maar alleen naar de regels van de boeken. Ik werd voor de 5de keer aan de kolf gezet (maar produceerde natuurlijk geen heel flesje) en weer werd er niet naar mijn vraag om kunstvoeding geluisterd. Gelukkig werd er na 1 uur van dienst gewisseld en wilde deze verpleegkundige wel luisteren. We hebben het geweten Dex kreeg 10cc Nutrilon 1 en hij vroeg om het half uur weer om een flesje. Op een gegeven moment ging hij spugen en zei de verpleegkundige ook dat hij zoveel honger had dus zoveel wilde, maar dat zijn maag daar misselijk van werd, omdat hij natuurlijk een tijdje geen voeding had gekregen. Eenmaal thuis met de kraamzorg ging alles goed, niet spugen, goede poepluiers +/- 2 per dag en uiteindelijk zat hij op 7x 50 cc en 2460 toen de kraamzorg voorbij was. Daarna wilde ik naar 6 flessen, omdat hij snachts door sliep dus ik dacht dan maak ik er 6 van 60 van dan blijft het hetzelfde, voor de zekerheid belde ik het consultatiebureau die zei dat ik 6 x 100 moest aanbieden, dus ik zei nog van 50 naar 100 is wel erg veel. Ze zei dat het beter was. Dit is mijn eerste kindje, dus ik dacht die zullen het wel beter weten. Dex bleef gewoon 360 cc pakken maar meer kleine flesjes en 1x 100 toen begon het spugen. (hier was hij dus 2 weken). Vanaf donderdags 7 november volgde ik dit schema. maandag erop 11 nov ben ik naar het inloopspreekuur geweest, omdat ik me zorgen maakte met het spugen of hij wel aankwam. Hij zat toen op 2705 qua gewicht dus dat was goed. Toen ik vertelde van wat haar collega had voorgesteld aan de telefoon, schrok ze en zei dat ik me echt aan de 7 voedingen moest houden en hem 's nachts gewoon wakker moest maken. Dus 7 x 70 cc, had hij volgens haar nodig dus ben ik dit schema gaan volgen. Hij poepte regelmatig meestal 2/3 luiers per dag en soms zat er 1 dag met niks er tussen. Plassen +/- 6 volle luiers per dag. Ik kreeg hem echt met moeite wakker voor die 7de fles en had zoiets van iedereen zegt iets anders ik ga weer terug naar zijn eigen schema, en ga hem echt op verzoek voeden. Dit heb ik gestart vanaf zaterdag 16 november 6 x 90 bood ik aan en de ene keer pakte hij 60 de andere keer 90. 21 november had ik de eerste afspraak met de kinderarts bij het CB. Hij woog toen 3125 gram. Zij vond dat heel goed van mij en zei ook dat elk kind anders is en dat ik echt naar hem moet kijken en niet naar de regels in de boekjes. Ik vertelde ook dat hij vanaf zijn geboorte al hikt na de fles, het echte spugen was alleen toen ik hem 6 x 100 aanbood en dat was nu voorbij heel soms geeft hij een mondje terug en ik heb nu 1 dag gehad dat hij echt na elke fles teruggaf, dat het soms lijkt alsof er een prop slijm in de weg zit en hij piepende geluiden maakt. (ik heb zelf namelijk astma gehad dus dacht dat het dat was) Ze heeft hem onderzocht en zei dat longen, het strekken, etc. alles goed was. Maar nu sinds zaterdag poept hij soms een hele dag niet (nu zelfs al 2 dagen niet), of hij heeft 4 luiers achter elkaar met maar een klein beetje, of echt een super harde grote drol. Wat echt zielig is voor zo'n kleintje. Wat nu dus de symptomen zijn: - Hij slaapt bij iedereen op de arm en 's nachts ligt hij het liefst op mijn buik. In zijn eigen bedje huilt hij alleen maar sinds 2 dagen (staat wel al omhoog) - Ik hou hem na elke fles een half uur rechtop en nog spuugt hij soms dan een beetje of het lijkt of hij spuugt maar er komt niks - Hij drinkt heel gretig bij pauzes wordt hij boos - Boeren doet hij goed na zijn flesje - Na zijn fles blijft hij zoeken - soms herkauwt hij een beetje voeding dit is minimaal - Hij hikt, maakt piepende geluiden en er lijkt iets dwars te zitten. Als wij dat hebben zouden we onze keel schrapen, zo'n geluid is het alsof er slijm dwarszit. - Als ik hem na een uur in de box leg hoor ik geluidjes alsof hij heeft gespuugd, maar dan ligt er nergens spuug. - Sinds vandaag bied ik hem 6 x 120 aan, omdat hij zijn flessen van 100 cc (water 90 + voeding) nu sinds 2 dagen helemaal volledig leeg drinkt en hij bleef zoeken. Ik doe 120 ml water en dan 4 schepjes nutrilon 1 en dan terug afgieten tot 120. Hij heeft nu 4 flessen gehad 3 x 110 gepakt en 1 x 120. - Hij trekt allerlei gezichten erbij, alsof hij het moeilijk heeft wij dachten continu aan maagkrampjes, omdat hij dan ook echt blauw/paars ziet en soms ook strekt of probeert te staan, maar toen ik op internet mijn symptomen intypte kwam ik uit op verborgen reflux. Ik typ heel dit verhaal bv. nu ook met hem op mijn arm terwijl hij 1 uur geleden zijn fles heeft gehad hier doet hij ongeveer 15/30 min over. Maar als ik hem nu neerleg begint hij te huilen. En het is echt geen huilbaby, want verder huilt hij alleen als hij honger had (met al dat gewissel) of als zijn broek vies was. maar nu sinds een paar dagen is het echt erger en kan ik hem niet in zijn bedje leggen. Herkennen jullie mijn verhaal als een verborgen reflux verhaal? Kunnen jullie iemand aanraden? (ik woon in tilburg) of tips?
Beste Kiki25, Bedankt voor je uitgebreide verhaal. Je heb al veel meegemaakt zie ik. Ik heb je verhaal met aandacht gelezen en je verhaal zou kunnen passen bij een verborgen reflux. Bij de een verborgen reflux kan je kindje ook last hebben van de maag of slokdarm en zijn er mogelijk aanvullende medicijnen nodig die moeten worden voorgeschreven door een arts. Het advies is dan ook om contact op te nemen met een arts of je laten door te verwijzen naar een kinderarts. Voor de ontlasting heeft je zoontje ook hulp nodig. Mogelijk kan hij daar ook iets voor krijgen van een arts. Wat je nog zou kunnen proberen is een HA voeding die geeft altijd een meer dunne ontlasting en is ook lichter verteerbaar voor het maagje (omdat de eiwitten al een beetje zijn voorverteerd). Echter ook dit zou ik overleggen met de arts. Heel veel sterkte in elk geval. Groet, Saskia