Hallo, Ik heb eerder een vraag gesteld over het geven van borstvoeding. Mijn dochter was toen een maand oud en ik moest haar uren achter elkaar voeder. http://www.zwangerschapspagina.nl/stel-vraag-de-lactatiekundige/495623-weken-bijna-continue-voeden.html#post16553519 Ik heb de adviezen opgevolgd en het werkte goed. Zorgde voor veel meer ritme in de dag en gaf haar ook ineens ruimte om te gaan slapen aan een stuk! Nu met 3 maanden is ze een stuk sterker en ik merk ook dat ze nu pas echt effectief drinkt aan de borst, grote teugen en krachtig. Helaas is mijn borstvoeding nog altijd niet voldoende. De linker borst heeft ze binnen een minuut 'leeg', de ander binnen 5 minuten. Ik geeft dan direct nog fles bij. Soms 10ml, soms nog 90ml. De voedingstijden waren voor de zomertijd inging: 04.00 beide borsten 08.00 in bed 1 borst, beetje 09.30 beide borsten 12.30 beide borsten + bijvoeden 16.00 beide borsten + bijvoeden Van 18.00 tot 20.00 clusteren + bijvoeden Daarna sliep ze De afgelopen peiode heeft ze een ontwikkelsprong gehad, plus vaccinaties dus we zijn even volledig uit het rimte. Daarbij merk ik dat mijn voeding nu echt terug lijkt te lopen. Mijn borsten zijn snachts niet meer vol en ze komt weer 2 keer, om 3 uur en 6 (volgens wintertijd dus 2 en 5 uur). Ik ben nu een week rond 23uur aan het kolven. Ik vind het erg ontprettig en had ook meteen pijn aan mn borst/tepel. Links komt er helemaal niks en rechts 30 tot 40ml. Mijn vraag is, hoe nu verder. Ik wil graag blijven voeden, zeker omdat ik binnenkort ga werken. Je mist dan alle leuke momentjes overdag en zo heb je nog een echt contactmoment sochtends en savonds. Maar kolven op het werk zie ik niet zitten. Is het mogelijk toch sochtends, savonds en snachts melk te houden en overdag te stoppen met voeden en naar flesvoeding te gaan?
Hoi, kijk even wat het ritme gaat doen: blijft het zo of komt er nog een regeldag(en) waar je kindje een nieuw ritme aanneemt. Een en ander kan te maken hebben met inderdaad ontwikkeling, groeispurt, zomertijd en vaccinatie. Ik zie dat het eigenlijk heel goed gaat: een aantal keren ook zonder bijvoeding (op basis van schema voor zomertijd) Je schrijft: mijn borsten voelen 's nachts niet meer vol: dit is normaal rond deze leeftijd: je lichaam heeft nu gesnapt hoe het werkt en hoeft niet meer iedere keer te stuwen als er meer tijd tussen de voedingen zit. Op zich dus niet per se een signaal dat voeding terugloopt. Aan de andere kant: wanneer je kindje blijvend een keer extra komt in de nacht regelt ze dit dus al zelf! Dan: over het kolven. Had je al eerder gekolfd? Ben je er zeker van dat je een goede kolf hebt waar je zuigkracht en duur van zuig-loslaten cyclus kan instellen? Hoe ben je gestart: voluit of in stapjes verder opschakelen? Zijn de borstschilden in de goede maat? Kolven is iets waar je aan moet wennen en ook handig in wordt. wanneer je 30-40 ml kolft kolf je ws niet meer dan je eerste toeschietreflex. Ga anders even naar borstvoeding.nl en bestel (online) een folder over afkolven van moedermelk en/of afkolven op het werk. Dan krijg je een beter beeld over hoe het kan gaan en kun je daarop je eigen doelen vaststellen. Dat is makkelijker om naar toe te werken! Kijk ook even hoe je werkdag er uit zal zien: hoeveel voedingen moet je overbruggen? Is het mogelijk om 1 keer te kolven (evt. met de hand) of je kindje te voeden? Zijn je werkdagen aan eengesloten of heb je er een dag tussen? Allemaal dingen die uit kunnen maken in je mogelijkheden. Kijk dus goed naar alle mogelijkheden en kom dan met een plan! OF maak een afsrpaak met een lactatiekundige in jouw buurt om samen een plan te maken om naar toe te werken! Uiteraard kun je sowieso combineren: thuis aan de borst, op andere momenten een fles. Zaak is even dit goed in te regelen voor je lichaam, zodat je geen ernstige stuwing, verstopping of ontsteking riskeert. Veel succes!