Goedemorgen, Ik ga naar alle waarschijnlijkheid in oktober voor 3 maanden aan de slag bij een nieuwe baan. Dit zou mooi overlopen op mijn verlof. Nu ben ik minder lang zwanger dan verwacht en loopt dit contract nu 1 week voor mijn verlof af. Ik heb begrepen dat als de uitgerekende datum binnen 10 weken na afloop van het contract is, je recht hebt op verlof. Maar wordt het verlof dan wel gewoon berekend over wat ik in die 3 maanden heb verdiend? WW heb ik geen recht op omdat ik maar 3 maanden bij deze werkgever werk. Ben erg benieuwd hoe dit berekend gaat worden. Contract bij mijn huidige contract loopt per 31 augustus af, ook geen recht op ww ivm te korte dienstverband. Groetjes MamaZE
Beste MamaZE, Allereerst van harte gefeliciteerd met je nieuwe baan! Je wilt weten op basis van welke periode je zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) wordt berekend. UWV baseert je dagloon op basis van het SV-loon (Sociaal Verzekerings loon) en dat je verdiende tijdens het laatste dienstverband van waaruit het verlof begint. UWV kijkt daarbij naar een periode periode van een jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand (of vier weken) voorafgaand aan je zwangerschapsverlof. Heb je korter dan een jaar gewerkt bij je werkgever? Dan deelt UWV je SV-loon door het aantal dagloondagen vanaf het begin van je dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode. Voorbeeld: Je werkt oktober, november en december en bent uitgerekend in januari. Dan is de laatste maand voor je verlof december en de voorlaatste maand november. De referteperiode in dit voorbeeld zou dan lopen van 1 oktober tot en met 30 november. UWV deelt het SV-loon in deze periode door het aantal gewerkte dagloondagen. De uitkomst is je dagloon en hiervan ontvang jij 100%. Actuele informatie over de berekening van de zwangerschapsuitkering vind je hier. Ik wens je voospoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor uw antwoord, het is me bijna helemaal duidelijk. Geldt dit ook allemaal als mijn contract dus 1 week voor het begin van mijn verlof afloopt, en ik dus een week 'werkloos' ben? Voor die week heb ik nl ook geen recht op ww. Dus het is me even onduidelijk of mijn verlof alsnog over mijn laatste dienstverband wordt berekend?
Beste MamaZE, Ja, als je een week werkloos bent, en geen recht op WW hebt, krijg je (WAZO) op basis van het dienstverband dat je had voor je werkloos werd. Omdat dit dienstverband eindigde in de tien weken voor je uitgerekende datum. Overigens heb je recht op WW als je ten minste 26 weken hebt gewerkt in de periode van 36 weken voor je werkloos werd. De gewerkte weken van het huidige contract (tot 31-8-13) én het nieuwe contract (vanaf 1-10-2013) tellen mee voor deze berekening. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare