Ik zit een beetje te tobben met z'n voedingsschema. Vorige week naar de kinderarts geweest, van hem moest ik de flessen wat op gaan voeren ( hij kreeg 6x120cc, wordt 135cc) =810cc per dag Van hem moest ik 5x 150cc gaan geven = 750cc per dag Das dus minder dan dat hij kreeg, zal hij misschien zonder afgieten bedoeld hebben? 165cc x 5= 825 cc Nu komt mijn mannetje dus echt nog wel s nachts dus hij krijgt nog steeds 6 flessen. Krijgt hij nu niet teveel? Ik geef hem nu dus 6 X 150cc = 900cc per dag? (Hij weegt 5,5 kilo dus hij mag 825cc hebben)
Je kunt ook wisselen qua grootte dus vb ochtend en avond fles 150+ 5 en overdaoverdag 120+ 4 en dan in de nacht ook dan zit je op 870cc met 6 flessen dus wel iets meer dan nu maar niet heel veel.
De kinderarts zal vast wel zijn redenen hebben voor hetgeen hij gezegd heeft, maar mijn dochtertje kreeg met 8 weken ook nog gewoon 6 flessen van 135 cc. Daar deed ze het prima op, ze groeit op de + 1 lijn. Met iets van 12 weken begon ze de nachtvoeding over te slaan, waardoor ze vanzelf op 5 flessen terecht kwam en die heb ik toen ook verhoogd naar 150 cc. Qua voeding moeten ze min. 120cc en max. 180cc per kg krijgen, dus als je uitgaat van de max. dan zit je met 6 x 150 cc nog binnen deze marge. Dus teveel krijgt hij op zich niet, maar vind hetgeen de KA aangeeft over 5 flessen wel raar. Alsof hij kan bepalen dat je zoon een fles gaat laten vallen.... dat bepaald volgens mij nog steeds je zoon zelf en zal hij doen als hij eraan toe is. Dus zou wel gewoon 6 flessen aan blijven bieden zolang als je zoon die nodig heeft. En of dat dan 135 of 150 cc is zou je even af moeten laten hangen hoe je zoon erop reageert.
Dat is inderdaad ook een idee. Ik dacht er zelf ook aan om de nachtfles klein te houden, maar ik weet niet of hij dan in de ochtend weer eerder komt.
Ik vond dit zelf ook raar. Hij zei echt heel resoluut: " oh nou z'n flessen mogen echt wel wat meer worden hoor, ga maar 5 flessen van 150cc geven" Toen ik aangaf dat hij s nachts gewoon nog komt en dus nog niet toe is aan een fles minder antwoordde hij met: " ja maar als je de flessen niet ophoogt gaat hij nooit een fles laten vallen. Als hij over de hele dag meer voeding krijgt zul je zien dat hij in de nacht minder behoefte heeft aan een fles" Nou m'n kleine man denkt daar dus anders over Wat denken jullie van dit schema?( wat elsie89 al aangaf) Hij zit dan op 870cc per dag, dus wel iets over wat hij eigenlijk mag, maar iig minder dan de 900cc dat hij nu krijgt. 7:00 165cc 11:15 135cc 15:30 135cc 19:00 135cc 22:30 165cc 3:00 135cc Scheelt ook weer afgieten, want dat vind ik ook altijd zo'n getob!
Was het kinderarts als in arts in het ziekenhuis of arts van het cb? Want 5x 150/5 = 25 schepjes 6 x 120/4 = 24 schepjes Dus dat ene schepje is niet het verschil. Je geeft je kindje niet te weinig voeding ofzo. Het verschil is dat men adviseerd om minder flessen te gaan geven, zodat je geen nachtfles meer hebt. Vaak wordt dit advies echt alleen gegeven om van de nachtfles af te komen. Als jij het geen probleem vindt of je kindje deze nachtfles nog nodig heeft zou ik gewoon doorgaan zoals het nu gaat. En kijken wanneer je kindje aangeeft meer in een fles te willen. En betreft wel of niet doorslapen, dat is (in mijn ogen) pure onzin. Een kindje gaat meestal pas doorslapen als het daar klaar voor is. Niet omdat een volwassene dat graag wil. Zolang jij de flessen snachts op verzoek geeft komt dat doorslapen vanzelf.
Het was de kinderarts in het ziekenhuis ( hij loopt onder controle vanwege een hartruisje) Het is ook niet dat ik bang ben dat ik hem te weinig geef, eerder dat ik hem te vol prop. We hebben nu gisterenavond om 22:30 165cc gegeven, dit heeft hij helemaal opgedronken. Toen kwam hij om 2:30, dus precies 4 uur later. Flesje gemaakt van 135cc, ook opgedronken. Hij is daarna alleen erg onrustig geweest en uiteindelijk werd hij om 5:00 huilend wakker. Misschien wel van de honger? Nou hebben we het nog uit kunnen zingen tot 6:15 voor z'n flesje, daarna had hij gepoept dus misschien heeft dat dwars gezeten. Wel weer een hoop gespuugd na z'n ochtendfles van 165cc
Wat apart zeg! Ik was dinsdag bij de kinderarts en gaf aan dat ons zoontje nu 6 a 7 flessen drinkt a 120 + 4 (wordt 135) en meestal drinkt hij nu tussen de 100 en 120 per fles daarvan. Ik sprak uit dat ik het lastig vond met de schema's van het cb omdat ik zag dat hij nu nog niet komt aan wat hij ''gemiddeld'' moet hebben en dat ik straks ook naar 5 flessen a 150 ''moet'' en dat ik echt niet wist hoe dat te doen aangezien ik er gewoon niet meer in kreeg (zoals Averlach ook zei in mijn topic: moet ik er een trechter opzetten?) De kinderarts zei dat ik ten eerste (off the record haha) niet de schema's van het CB moet volgen en mijn zoontje moet volgen. Dat hij groeit (in een week weer 100 gram erbij en 2 cm gegroeid) voldoende plasluiers heeft en alert is en het dus prima doet op deze hoeveelheden. Dat hij ik beter meerdere kleine flessen kan geven dan een paar hele grote en dat hij vanzelf om meer gaat vragen (of flessen gaat laten vallen) Letterlijk zei hij: heb maar vertrouwen in jezelf en je zoontje dan komt het altijd goed. Dus: ik heb besloten alle schema's naast mij neer te leggen en dat lekker te gaan doen. En ik heb een vrolijk en tevreden mannetje. Als jij het idee hebt dat je ventje het er prima op doet dan zou ik het even zo houden. Als je toch wilt ophogen omdat hij meer op kan zou ik beginnen met bijv. de ochtend en avondfles ophogen. Dan gaat hij er wellicht ergens ook een laten vallen.
Ik ben het eens met Vrolijkheid. Dochter is nu bijna acht weken en drinkt ook 6 x 120 (wordt 135cc). Gaat prima, maar ik denk als ik ze meer per fles ga geven, ze inderdaad veel gaat spugen. Vannacht heeft ze plots doorgeslapen, waardoor ze vandaag dus eigenlijk een flesje te weinig heeft. Ik ga niet wanhopig proberen de volgende vijf voedingen meer te geven om dat 'tekort' in te halen. Zolang je babytje tevreden is, zou ik doen waar je je goed bij voelt. 6 x 120cc en een nachtvoeding is bij acht weken zeker niet gek! En je merkt vanzelf wel als dit te weinig wordt en dan kan je proberen op te hogen. Succes!
Mijn dochtertje is nu 6 weken en drinkt ook 6x 120 waarvan ze soms ook flink wat laat staan vooral in de middag. Wij hebben het geluk dat ze wel al 2 weken doorslaapt, dus laatste fles rond 22.30u en dan komt ze rond half 7 weer. Heerlijk dus. Maar qua schema ben ik het ook met de andere eens, die moet je een beetje laten varen. Gewoon op je gevoel gaan, kijken wat hij nodig heeft en hoe je uitkomt. Wil hij er nog 6 van 120 gewoon doen zolang dat goed gaat zal ik dat niet veranderen. Een arts kan wel van alles willen maar als je zoontje het niet red met 5 flessen zit je alleen maar in de stress van hoe je het allemaal moet doen. (Had ik bij mijn eerste kindje ook, nu inmiddels de derde ik ga meer op mijn gevoel af) Ik was gister bij het bureautje en die zeiden zodra je denkt ze wil meer mag je ophogen. Succes ermee
je moet natuurlijk helemaal niks volg je zoontje. Als hij nog 6 flesjes nodig heeft dan doe je dat gewoon. Ophogen naar 150 kan je een keer proberen en kijken of hij het drinkt of niet. Teveel geef je hem dan niet, zolang je maar niet over de 30 schepjes gaat. Hier moest ik van het cb met 3 maanden naar 5x150 heb dat niet gedaan want mijn zoontje bepaald dat zelf wel. Nu met 5 maanden zitten wij op de 3x150 en 2x180. Als ik 5x180 geef dan spuugt hij zoveel dus dat doen we niet. Sommige kindjes drinken meer dan de ander. Probeer hem te volgen als hij meer wilt dan kan je ophogen zo niet dan is het toch ook goed.
Je kunt beter de flessen zo lang mogelijk klein houden. Als het kind dan in een hongerige periode komt dan heb je nog genoeg ruimte om op te hogen. Verder hoef je echt niet iedere fles dezelfde hoeveelheid te geven. Je zou bijvoorbeeld de ochtend fles en de laatste avond fles groot kunnen geven en de andere flessen gewoon 120/4 houden. Succes!!
Balen dat hij zo spuugde. Kwam dat misschien ook van de inspanning van het poepen? Zou het nog een dagje proberen en als t spugen blijft de ochtendfles weer kleiner maken en avondfles wel 165 houden in de hoop dat dan binnenkort je een x 5 uurtjes tussen die voeding en de nachtvoeding hebt.
Kijk van zo'n kinderarts word ik blij! Zo zouden alle kinderartsen mieten redeneren. En ik hoop dat voor jou nu ook een last van je schouders is gevallen
Maar als je hem nu 1 schepje minder geeft, maar 1 flesje meer, hoe kan je hem dan volproppen? Onze jongste zoon dronk op deze leeftijd trouwens meestal 7, maar soms zelfs 8 flesjes per 24 uur. Hij dronk nl om de 3 uur, langer hield hij echt niet vol. Dus kreeg hij gewoon elke 3 uur een flesje. Ook hij is vanzelf flessen laten vallen en iets grotere flessen gaan drinken. Van te veel voeding kunnen ze ook krampen krijgen en omdat je zegt dat hij spuugt zou ik gewoon het oude ritme blijven volgen. Denk je op een bepaald moment dat hij honger heeft geef je gewoon een keer 30/1 extra.
Jazeker. Was een fijne man die ons heel serieus nam, goed luisterde en handige tips en adviezen gaf. Gaf veel vertrouwen en inderdaad vooral mij vertrouwen. En sinds ik dat los laat heb ik serieus (of toeval?) al twee dagen een veel rustiger kindje. Dus wel gouden tip hoor ts! Echtluisteren naar jezelf!
Ik gaf hem voor m'n bezoek aan de kinderarts 6x135cc (=24 schepjes) Aangezien ik dus meer moest gaan geven maar geen fles eraf krijg, heb ik hem de afgelopen week 6x150cc (=30 schepjes) gegeven. Vandaar mijn idee dat ik hem te vol prop. Nu doe ik dus m'n schema aanhouden wat ik opgeschreven had in dit topic en ik denk dat hij dit wel goed doet. Misschien dat ik z'n ochtendfles nog wel kleiner maak en dan bv s middags nog een grote geven, aangezien hij zo gespuugd had, maar ik kijk dat morgen nog een keer aan. Inderdaad had dat misschien te maken met z'n aankomende ontlasting.
Ja dat moet ik ook zeker meer gaan doen! Je probeert je te houden aan wat de kinderarts zegt want tja...hij heeft er verstand van Maarja, hij kent m'n kindje niet zo goed als dat ik hem ken denk ik dan ook maar
Joh en je ziet maar hoeveel verschillende adviezen er worden gegeven. OOK door kinderartsen dus! Dus om niet gek te worden van alle adviezen is toch je eigen gevoel volgen wel het beste ben ik nu al achter! Succes meis! Komt vast goed!