Een vraag ervaren bv gevende mama's... Mijn twee eerste kinderen hebben het eigenlijk niet gedaan maar nummer drie clustert vanaf een uur of half 7-7 uur wil hij eigenlijk volcontinu aan de borst. Dit tot een uur of 22:00-23:00 en dan slaapt hij tot een uur of half 4-4 uur. Ik weet dat clusteren gewoon is maar ik vraag me af hoe lang dit duurt... ik vind het namelijk nogal onhandig. Met drie kinderen moet je 's avonds nog wel eens wat doen... Ervaringen en tips? Flessen geven helpt wel iets maar ook daarvan drinkt hij geen grote hoeveelheden (50-90ml) en dit heeft niet mijn voorkeur.
Ja ervaring, maar tips? Nee sorry, ik moest er gewoon aan toegeven niks anders hielp. Inderdaad heel onhandig met een peuter van drie die rond die tijd ook naar bed moet, maar gelukkig was het rond de twee maanden over. Succes!
Ik heb niet heel ervaring met bv (nog maar 9 weekjes), maar wel ervaring met een clusterend kindje. Ik heb gehoord dat kindjes clusteren tot een maand of 3, die van ons doet het sinds een paar weken al steeds minder.. Vanavond was weer een avondje clusteren die begon rond 17.00 uur. Ik heb hem eerst de borst gedaan, daarna gegeten en toen ben ik bloot op bloot met hem even op bed gaan liggen de borst geven. Daarna in badje, en toen nog een laatste borst.....en nu ligt ie alweer een half uur te slapen... Overal krijg je het advies om er aan toe te geven, maar ik snap dat dat met 3 kids niet makkelijk is. Succes!
Hier heeft 't clusteren ongeveer tot een week of 11 geduurd volgens mij. Daarna nog wel eens incidenteel, rond het vier maanden sprongetje bijvoorbeeld, maar niet meer standaard elke avond. Tips heb ik niet. Heb wel gemerkt dat DL in de draagdoek doen, het clusteren wat verminderde soms, maar ook niet altijd.
Hier heb ik het geluk gehad dat alleen de oudste wilde clusteren. Toen had ik geen twee andere kindjes rondlopen. Vaak duurt het clusteren tot een maand of drie. Het beste is toegeven aan de situatie en bedenken dat dit zeer tijdelijk is op een mensenleven.. De oudste kinderen op tijd in de pyama en voorlezen kan onder het voeden. En je man inschakelen.
Wat hierboven ook staat, meegaan er in is echt het makkelijkst! Ik voedde vaak als de meisjes in bad gingen. Of ik zette baby heel even in wipstoel er bij. Ook aan tafel tijdens het eten kind aan de borst. En inderdaad man inschakelen, die zoveel mogelijk over laten nemen. Het is gelukkig maar tijdelijk!
Mijn flesgevoede babies deden het tot een week of 8-10, daarna was het over. Inderdaad erin meegaan, en man de oudste naar bed laten brengen. Hier begon het ergste pas als je oudste al sliep, dus die had er weinig last van. Alleen jammer van de klusjes die nog gedaan moesten worden. Die pikte ik dan wel het weekend op..
Geen ervaring met meerdere kindjes maar dochter clusterde ook de hele avond tot 23.00 tot ze 11 weken was. Als ik toch mijn handen nodig had bleek ze wel rustig te zijn in de draagdoek. Het was met 11 weken echt van de een op de andere dag over.