Hoihoi, Ik geef nu borstvoeding. Maar doordat mijn melkproductie nu achteruit gaat en ik bv zwaar vind in combinatie met werken erbij, overweeg ik om op flesvoeding over te gaan. Nu heb ik dus helemaal geen verstand van flesvoeding Ik vraag me af hoe vaak (om de hoeveel uur) ik de fles moet geven, zit hier een ritme in en hoe lang mag mijn meisje doorslapen? En misschien hebben jullie nog wel meer tips over flesvoeding. Alvast bedankt. Gr. Pelikaantje
De hoeveelheid hangt vooral af van het gewicht van je kleintje. De doorsnee regel is 150cc per kilo aan voeding per dag (max 180cc per kilo tot 1000cc). Hoeveel je dan in de flesjes stopt hangt af van het aantal voedingen per dag. Op die leeftijd zaten wij nog op 6 flessen (om de 3-3,5 uur), maar sommigen zitten dan ook al op 5 flessen(om de 4 uur en 8 uur doorslapen). Dat hangt een beetje van je kindje af. Wij gaven flesvoeding ook gewoon op verzoek, als de kleine honger had, kreeg hij gewoon eten, niet anders dan bij BV. Ik zou op deze leeftijd beginnen met flesjes van 150/5. Ik weet niet of ze deze helemaal gaat opdrinken (hoeft ook niet), maar 120/4 is waarschijnlijk net iets te weinig. Als er wat blijft staan is het niet zo erg.. Ons jochie kreeg vanaf 13 weken 5 flessen, en toen kwam er ook steeds meer ritme in.. Zit er trouwens nog allergieen in de familie? In dat geval kun je beter een hypoallergene voeding kiezen. Anders kun je gewoon een standaard variant gebruiken.. Het is wel wat zwaarder verteerbaar dan BV, dus het kan zijn dat ze even wat krampjes krijgt in het begin. Dat zou na 2 weken wel over moeten zijn.. Kun je hier iets mee
Je bent, aan de leeftijd van je kindje te zien, pas net weer begonnen met werken? Ik zou haast zeggen, geef het even de tijd. Mijn ervaring is ook dat het de eerste weken loodzwaar is, werken, kolven, 's nachts voedingen inhalen... Pffft... En door de stress van dit alles, loopt je voeding terug. Maar na een paar weken word je handiger in kolven, kom je in een ritme en gaat het gewoon een stuk beter! Maar goed, dat was je vraag niet... Je kunt kijken dat je 1 voedingsmoment door een fv gaat vervangen. Welke dat is, moet je zelf kijken wat voor jouw het fijnste is. (op dat moment hoef je dan ook niet te kolven, als je niet wil) Je kunt de fv ook gewoon op verzoek geven, ik zou met de hoeveelheid beginnen die je nu aan bv geeft. (zo heb ik het met JItte ook gedaan toen ik af ging bouwen) Daarna bouw je een andere voeding af, maar wel zo dat je afwisselt bv/fv. Anders heb je kans op een borstontsteking. Heb je de hele dag om en om, dan kun je daarna de voeding gaan afbouwen waar ze het minste van drinkt enz. De ochtendvoeding zou ik als laatste doen, dat is vaak de voeding waar ze het meeste van drinken. Ik zou ook per voeding minstens een week de tijd nemen om af te bouwen, dan wennen je borsten langzaam aan het feit dat ze geen melk meer aan hoeven maken, wederom minder kans op een BO. Ik heb altijd gewone fv gegeven, Friso Standaard. Er word gezegd dat je in combinatie met BV misschien beter hypoallergeen kunt geven, maar die vond ik persoonlijk erg duur, voor af en toe een flesje in het begin. Daar moest ik dan teveel van weggooien. Wat betreft het doorslapen, ik heb beide kinderen het altijd zelf aan laten geven. Niet in de eerste weken, maar na een week of 5 liet ik ze zelf komen en dat ging altijd goed. Alleen hele jonge kindjes mogen niet te lang doorslapen ivm lage bloedsuikers en suf worden, maar na 2,5 maand kan dat geen kwaad meer. Kun je hier iets mee? Succes!
Je kunt borstvoeding ook combineren met kunstvoeding. Dan krijgt je kind toch meer goeds binnen dan wat ie met alleen kunstvoeding zou krijgen, maar voor jou haalt het de druk wat van de ketel. Flesje (120/4 bij voorkeur om te beginnen) kun je gewoon op verzoek geven. De eerste 2 weken liever niet meer dan 1 flesje per dag (of meer als je op je werk bent natuurlijk, maar op dagen dat je bij je kind bent gewoon lekker zelf op verzoek aanleggen en maar 1 flesje geven). Doorslapen (klokje rond) is iets dat maar heel weinig kinderen het eerste jaar doen. Officieel is een baby die 5 uur aan een stuk slaapt al een doorslaper!