6 maanden, minder flesvoeding

Discussion in 'Flesvoeding' started by BeckyB, Feb 28, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. BeckyB

BeckyB Actief lid

Dec 8, 2016
    204
    39
    28
    Vandaag ben ik bij het cb geweest. Daar kreeg ik te horen dat mijn zoontje te veel flessen krijgt (6 flessen van 150, waarvan 1 's nachts omdat hij niet door slaapt). Hij zou meer bijvoeding moeten krijgen zodat hij minder flessen nodig heeft.
    Hij krijgt al wat fruit, maar hij eet niet zo veel. Groente gaat helemaal nog niet goed. Daarvan eet hij maar 2 hapjes ofzo.
    Zijn er meer mensen die rond deze tijd nog op veel flesvoeding zaten? En hoe heeft zich dat 'opgelost'?

2. Love1990

Love1990 Niet meer actief

6x165ml(150/5) is in mijn ogen niet teveel hoor. Dan zit je op 990cc per dag, mooi onder de liter. Als jullie mannetje straks meer bijvoeding krijgt gaan hij vanzelf flessen minderen 😉

Ik wil wel even vergelijken met mijn 6 maanden oude dochter maar die drinkt nu niet zoveel als jullie mannetje. Ze eet daarentegen wel meer hapjes en heeft dus ook minder melk nodig. Zij drinkt nu 2x 150ml en 1x 200ml. Daarnaast krijgt ze 125 gram fruit en 125 gram groente. Dit zijn vaste voedingsmomenten. Soms krijgt ze tussendoor ook nog wat melk aangeboden maar drinkt daarvan max 60ml.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Het kan ook zijn dat hij weinig bijvoeding eet omdat hij zoveel drinkt ;). Op zich is bijvoeding nu nog niet zo heel belangrijk, maar het is wel de bedoeling dat hij dat langzamerhand meer gaat eten. Ik zou dan 's middags een wat kleiner flesje geven zodat hij wat meer honger heeft als hij zijn hapjes krijgt. Maar dat hoeft nog niet persé nu, kan je ook over een maandje doen. Weet niet vanaf wanneer je met groente en fruit bent begonnen? Ik ging uit vanaf 6 maanden maar als je al met 4 maanden begonnen bent, zou ik eerder al een beetje de flesvoeding een beetje afbouwen zodat hij meer trek krijgt in hapjes.

4. BeckyB

BeckyB Actief lid

Dec 8, 2016
    204
    39
    28
    Dat dacht ik ook Love 1990. Blij dat jij het ook zegt!! Maar volgens de arts van het cb werd hij wel erg verwend met 6 flessen. Ik heb weinig zin om bijvoorbeeld die nachtfles er af halen. Met die fles op slaapt hij (en wij dus ook) weer heerlijk verder. En bijvoeding kan ik er niet in duwen.

5. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

Oct 12, 2015
    3,438
    1,423
    113
    Female
    ik heb helaas geen tips voor je. mijn dochter wilde met 6 maanden al brood eten tussen de middag.

6. Elf84

Elf84 Niet meer actief

De flessen worden inderdaad vanzelf minder als hij meer bijvoeding krijgt.
    edit: al is het misschien ook wel wat Snoopy zegt... weinig eten omdat hij veel flessen krijgt ;) lastig he :)

En wat heb je al geprobeerd qua hapjes? En hoe heb je dat aangepakt?

Hier ook een (gecorrigeerde) 6 maanden oude dochter met een nachtvoeding. Wij zijn sinds gisteren met het schema van mamaenzo gestart https://www.mamaenzo.nl/baby/baby-voeding/voedingsschema-maand-tot-maand#6 en dat lijkt wel te werken voor haar. Ze eet nu ongeveer 150-175gr fruit en groenten, we geven brood(korsten) en verder drinkt ze 4x100-150ml opvolgmelk. Afgelopen nacht zat er 6 uur tussen de late avondfles en de ochtendfles dus hopelijk blijft dit zo ;)

7. BeckyB

BeckyB Actief lid

Dec 8, 2016
    204
    39
    28
    Ik ben er net een paar weken mee begonnen, dus ik geef hem nog even de tijd om te wennen. Kleinere flesjes is dan inderdaad wel een tip!

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Dan zou ik hem even de tijd geven inderdaad om te wennen.
    Over een maandje komt er ook brood bij, dan kan je daarna de fles geven en die zal waarschijnlijk dan vanzelf minder worden. En dan kan je de andere flessen ook wat kleiner maken. Maar voor nu zou ik het even zo laten, zelf even kijken wanneer je denkt dat hij wel meer hapjes zou kunnen eten.

9. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Dan is het vooral een kwestie van oefenen denk ik :) Komt vast vanzelf goed! Mijn dochters vonden heel snel de flessen minder interessant worden

10. BeckyB

BeckyB Actief lid

Dec 8, 2016
    204
    39
    28
    Ik heb dingen in stukken aangeboden, grof gepureerd en heel fijn. Dat laatste lijkt hij prettiger te vinden. Ik bied een fruit- of groentesoort meerdere keren achter elkaar aan.
    Is het herkenbaar dat de groentes moeilijker gaan?

11. Betsy

Betsy Niet meer actief

Wat grappig.
    Ook ik ben net bij het CB geweest en mijn dochter krijgt ook nog 5 flessen.
    Hier reageerde de arts juist heel anders dan die van jou.

Wij zijn ook pas 2 weken geleden met bijvoeding begonnen en de arts vond het heel logisch dat ze dus nog 5 flessen krijgt. Ze moet nog wennen aan de hapjes en eet daar dus nog niet echt veel van. Ze kreeg tot nu toe alleen groenten maar we gaan deze week ook beginnen met fruit. Ze vind het heel leuk, maar het zijn nog maar kleine hoeveelheden.

Op het CB deden ze dus helemaal niet moeilijk. Ze gaf aan dat ze zometeen vanzelf meer van de bijvoeding gaat eten en dat er daardoor vanzelf flessen af zullen vallen.

Ik kan die laatste fles van 22:30 ook echt niet weg laten want dan is het vanaf 03:00 's nachts feest en slaap sprokkelen. Nu slaapt ze door tot 06:00/06:30
    Weet je wat onze arts zei? Niet die fles weg halen, iedere week een schep voeding minder, en haar rustig laten wennen aan het feit dat ze dus 's avonds minder melk krijgt. Dit in combinatie met steeds meer bijvoeding zal die fles vanzelf wegvallen. En dan zit ze op 4 en gaat ze vast binnen no time naar 3 flessen.
    Je niet druk maken, want ze groeit goed en het is een heel blije baby.

Wat bizar dat jij zo'n anders advies hebt gekregen.

12. BeckyB

BeckyB Actief lid

Dec 8, 2016
    204
    39
    28
    Misschien omdat jouw dochter 5 flessen krijgt en mijn zoontje 6? Scheelt er weer 1. Ik weet het ook niet, maar zo'n advies dat jij hebt gekregen kan ik veel meer mee. Dan sla ik dat maar op en vergeet ik het andere ;)

13. juffie roos

juffie roos Bekend lid

Oct 8, 2010
    959
    1
    18
    he,

Heel herkenbaar.
    Mijn zoontje is bijna 7 maanden en zit nog op 5 flessen.
    Overdag 4 van 180+6 en in de nacht een van 120+4.
    Hij eet al redelijk wat fruit en groente maar blijft in de nacht komen.
    Zijn laatste fles is hier om 19.00 (hebben bewust nooit een fles om 23.00 gegeven) hij komt dan rond 3.00 voor een flesje; althans dat geven we omdat hij dan lekker verder slaapt.
    Ik ben zo bang om overdag de flessen te gaan minderen omdat ik dan bang ben dat hij in de nacht meer dorst gaat krijgen...
    Ben ook zo aan het worstelen hiermee.
    We geven hem nu de eerste en de laatste fles melk van 6-10 mnd maar geheel op die melk kan nog niet omdat hij daar maar 800 cc van mag hebben en hij echt meer drinkt...
    Wat een gepuzzel he:D:(

14. BeckyB

BeckyB Actief lid

Dec 8, 2016
    204
    39
    28
    Juffie Roos: Herkenbaar wat jij zegt. Het is echt een enorm gepuzzel. Ik vind het ook een spannend idee dat er flessen af zouden gaan. Ook wil ik graag de fles behouden waarmee hij naar bed gaat. Maar hoe komt dat dan uit met een fles minder? Pfff, al die twijfels ;)
    Ik heb mijn zoontje net 130 gr fruit gegeven. Maar daarna wil hij toch een fles en die drinkt hij zonder problemen op. Toen ik even stopte ging hij gelijk huilen

15. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ja maar we zullen qua hoeveelheid melk rond hetzelfde zitten gok ik. Hier krijgt ze namelijk sinds deze week 4x 180/6 en 1x 150/5 dus bijna het maximale..
    Ze begint nu van de eerste 3 flessen wat te laten staan, 4 en 5 gaan nog steeds helemaal op. Tja er valt er vanzelf eentje af denk ik dan.

Tussen de 3 en 5 maanden werd mevrouw ook weer ineens 's nachts wakker met honger, en toen kreeg ze 's nachts een klein flesje. Had ze er dus ook 6.

Ik zou gewoon kijken of ze meer bijvoeding gaat eten en dan zelf melk gaat minderen. Lukt dat niet dan zou ik kijken of ik zelf de melk wat kan minderen, zodat ze misschien wat meer bijvoeding gaat eten.

Maar vooral geen paniek. Er zijn een hoop mensen die pas met 6 maanden met bijvoeding beginnen dus die baby's krijgen de eerste 6 maanden niets anders dan melk. Die zitten dan ook niet ineens op 3 of 4 flessen. Komt vanzelf goed ;)

16. Love1990

Love1990 Niet meer actief

De oudste kreeg nog een nachtfles/vroege ochtend fles tot 12 maanden 🙈 Liever dat dan een onrustige nacht.
    Wat je wel zou kunnen proberen is het fruit of de groente een voor de fles te geven, misschien eet hij wat meer omdat hij dan wat hongeriger is. Maar imo is er nog niks mis met 6 flessen hoor!

Edit: ik zie net dat je al fruit hebt gegeven voor de fles. Misschien dan toch iets meer aanbieden dan 130 gram? Ze mogen nu 200 gram fruit. Maak je het fruit vers of uit potje? Vers vult wel beter namelijk

17. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

Nov 17, 2014
    4,059
    21
    38
    Female
    Wanneer bied je bijvoeding aan?

18. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

Jan 24, 2014
    1,689
    110
    63
    Ze geven het zelf aan en tot 1 jaar is bijvoeding zoals de naam het al zegt bijvoeding. Alleen je kan niet van de één op andere dag zeggen 'je bent nu 1 jaar, dus je krijgt 3 flessen minder' ;) rustig flessen afbouwen en rustig bijvoeding opbouwen. En willen ze niet meer groente of fruit kan je het er niet in proppen. En willen ze als ze later meer eten van de bijvoeding en dus minder melk prima! Over een maand mogen ze ook al brood en dat vult ook meer. Het ene kind is het andere kind niet. Lekker naar je kind kijken. Je zoon blij, jij ook blij ;)

19. BeckyB

BeckyB Actief lid

Dec 8, 2016
    204
    39
    28
    Bedankt voor de geruststellende reacties! Ik ga gewoon verder met oefenen met de hapjes en dan ga ik er van uit dat die flessen vanzelf minder worden.
    Koningsgezin: Wat jij zegt over kijken naar je kindje vind ik ook heel belangrijk en doe ik eigenlijk ook. Stom dat zo'n arts van het cb je daar dan aan laat twijfelen. Maarja, ik heb nu een extra afspraak gekregen omdat hij nog niet goed genoeg hapjes eet. Dan krijg ik vette stress. Maar ik zal mn zoontje volgen en dan komt het vast goed (net als met al die andere dingen)

20. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

Jan 24, 2014
    1,689
    110
    63
    Waarom een afspraak?! Om jou te leren hoe je je zoon moet voeren (sorry voor het woord) of om je zoon te leren eten? Of iets anders? Hoe is zijn groei, gaat dat goed?

Share This Page