Hey, Mijn dochter is nu 5,5 maanden oud en vanaf haar eerste papfles met vier maanden zit er een ritme in haar voedingen en haar slaap. Een bijkomstigheid van deze verandering is: ze gaat al om vijf uur naar bed! Nu is dit natuurlijk heerlijk voor ons en kan ik ook veel doen voor m'n studie, maar volgens m'n omgeving is dit niet normaal en wil ze vroeg slapen omdat ze oververmoeid is. Hoe zou ik die eventuele oververmoeidheid dan moeten herkennen? Avey is zeer constant qua humeur (alllltijd vrolijk tegen alles en iedereen), erg zelfredzaam qua spelen en ze ontwikkelt zich verder goed. Als ze moe is geeft ze dan aan door in haar ogen te wrijven, focust ze haar blik specifiek op één ding en wil ze languit liggen. Dit doet ze 's ochtends waarna ze twintig minuten slaapt en dus vlak voor bedtijd. Ze krijgt rond twaalven 's avonds nog wel half slapend een papfles en ze tukt dan door tot ongeveer half negen. Overdag slaapt ze eigenlijk vrijwel niet, hoewel ik haar na de middagfles verplicht een uur op bed leg, waar ze vervolgens dikke gesprekken voert tegen zichzelf en haar knuffel (niet slapen dus). Soms gaan we een stukje toeren met de auto zodat ze toch nog even twintig minuten slaap pakt. Zijn er moeders die hier ook ervaring mee hebben en hoe gingen/gaan jullie daar mee om? Ik hoop namelijk niet dat dit haar langzaam aan het opbreken is, hetgeen wat men me wijs probeert te maken. Ook lees ik op dit forum over allerlei kindjes die pas rond negenen gaan slapen, waardoor ik begin te twijfelen.
Heb je al ooit geprobeerd om de late papfles weg te laten of haar rond 8 uur die papfles te geven? Verder was mijn eerste gedachte, ze zal het wel nodig hebben.
Ik vind 5 uur ook wel erg vroeg als dat hier zou zijn ziet mijn vriend de kindjes alleen in het weekend haha. Hoe laat word ze dan wakker smorgen?
Thanks voor je reactie! We hebben wel eens geprobeerd de papfles omhoog te schuiven naar half negen, maar haar voor die tijd wakker houden lukt niet zo goed... Bij die pogingen (twee keer gedaan) werd ze ook alsnog wakker rond twaalven. Ze zal het inderdaad wel erg nodig hebben, maar het lijkt me puur een gevolg van overdag weinig slapen?
@ninja2, om ongeveer half negen! Ohh, haha nu wijzig ik m'n post omdat ik het niet goed gelezen had. M'n vriend is gelukkig veel thuis overdag, dus dat scheelt wel haha.
Ik legde sem altijd na het eten nog even op bed dus van 17/19 daarna wat spelen en knuffelen en dan weer naar bed om 20.00. Dat avondslaapje verviel hier wel als eerste. Ja mijn zoon sliep ook weing maar toch al snel door van 20/8 ik weet niet of het door de oververmoeidheid komt meestal slapen ze dan juist slechter. Maar ja misschien heeft ze het idd nodig en moet je het maar zo laten het komt allemaal wel goed.
Onze dochter sliep overdag ook niet en viel ook om 5 uur in slaap. Sinds ze meer met pot mee is gaan eten en dus ander eetritme kreeg. En meer ging bewegen ging ze overdag langer slapen en nu houdt ze het tot 7 uur vol.
Zolang het goed gaat en jullie het geen probleem vinden dat jullie dochter zo vroeg gaat slapen is het toch prima? Ze slaapt voldoende en in ieder geval meer dan mijn dochter op die leeftijd. Je merkt het snel genoeg als ze niet voldoende slaapt (ik wel tenminste). Als je wil dat ze later gaat slapen zou ik het geleidelijk aan doen, steeds een half uurtje opschuiven en dan een paar dagen laten wennen.
Ik zou haar niet wakker houden hoor!! Ik zou de papfles wel om 20.00 uur gaan geven(dan dus niet wakker houden maar gewoon een flesje geven halfslapend). Dit om naar een andere tijd te gaan sturen en de nachtfles af te wennen(als ze om 24.00 uur komt speentje geven ofzo, dan kan ze geen trek hebben als ze om 20.00 u een fles op heeft). En ik zou het uurtje in bed voor niks eruit halen eigenlijk. Als ze niet moe is en niet slaapt hoeft ze toch ook niet naar bed?? Sommige kindjes zijn overdags gewoon lekker wakker en slapen snachts lang. Niks mis mee hoor, gewoon aan toegeven dit is echt het ritme van je meisje! Als ze gaapt en moe is natuurlijk wel in bed leggen, maar niet omdat je om je heen hoort dat dit moet ofzo. Het is jou kindje, ga op je gevoel af dan komt het goed! Oververmoeidheid resulteert hier in heel slecht slapen. Dus als er slaapjes van de dag zijn overgeslagen of R is wakker geworden van iets, dan slaapt hij snachts drama! Zo werkt het heel vaak. Dus jou meisje lijkt mij niet oververmoeid, die heeft gewoon haar eigen ritme!
Ik zou het gewoon lekker zo laten. Elk kindje is anders en heeft andere behoeften. Mijn dochter slaapt overdag nog 2 keer, soms wil ze na 1 uurtje wakker zijn alweer slapen, ik denk dan "ze zal het wel nodig hebben". Nu heeft ze ook al bijna 2 maanden last van terugkerende oorontsteking, dus dat zal ook wel invloed hebben. 's Avonds gaat ze rond half zeven naar bed en slaapt dan tot de volgende ochtend half acht. Mijn zwager vond dat ook wel errug vroeg, hij voert altijd strijd met zijn zoontje en die ligt vaak om half tien pas op bed en is de volgende dag niet te genieten.. Laat die mensen kletsen en neem het met een korrel zout, je weet zelf het beste waar jouw kindje behoefte aan heeft.
Hier gaat ons meisje 18.00 de nacht in tot smorgens half 9 en savonds rond half 9 krijgt ze een pas fles. Overdag slaapt ze ook best veel: 10.00 tot 12.00 en van 13.30 tot half 5 ze zal het nodig hebben. Zolang ze snachts niet gaat spoken vind ik het goed
Hoi hoi! Ik ga er even op inhaken, onze dame slaapt nu van 21 tot 6/7 uur sochtend, ze krijgt dan haar laatste voeding om 21 uur, maar voordat alles ligt ze zichzelf rond 19:30 vreselijk in slaap te huilen! Ik weet niet wat ik zou doen, haar dan al op bedje gaan leggen, en haa weer wakker maken rond 21:30 voor de laatste fles? Maar ik ben beetje bang dat ze dan snachts weer komt... Hoe doen jullie dat? Vind het altijd zo zielig om mn meisje wakker te maken, ook sochtends, zoals nu als ik moet gaan werken.. @ts, ik zou ook eens proberen de late fles wat te vervroegen, misschien is ze dan ook weer even wakker, om wat te spelen. Maar goed zoals andere ook zeggen, ze zal het wel nodig hebben denk ik! xxx
Lekker laten zo. Bij ons ging het precies eender. Langer ophouden ging niet dus ging ze altijd 17.30 naar bed. Ging netjes de nacht door dus zal het nodig hebben. Inmiddels eet ze met de pot mee en gaat ze om 18.30 naar bed. Nog steeds vroeg maar voor ons en belangrijker voor haar werkt dit prima.
Ik zou t ook lekker zo laten! Mijn zoontje ging tot voorkort rond half 9 naar bed, maar dan viel hij vaak rond 6uur in slaap in de wipper en dan moest ik hem dus wakker maken! Sinds een paar dagen krijgt hij de laatste fles tussen 18.00/18.30 en gaat dan daarna op bed en slaapt dan tot de volgende ochtend een uur of 6! Ook overdag slaapt hij nog erg veel! Hij heeft t blijkbaar nodig, want als hij zn slaap niet krijgt, dan is hij echt niet te genieten! Precies zn mama :-D
Hey allemaal, dankje voor alle reacties!! Sorry voor mijn late reactie, maar er wat wat dingen voorgevallen afgelopen week waardoor ik niet zoveel zin had om te forummen. Daarnaast heb ik tentamenweken en zit ik volop aan de studie. Gek genoeg is het de afgelopen dagen ook veranderd! Inmiddels doet ze om half vijf een extra dutje en gaat ze uiteindelijk om zes uur naar bed. De papfles proberen we er langzamerhand uit de halen (lees: vervroegen), maar dat doen we door 's avonds steeds minder te geven. Ik zie dat er genoeg moeders zijn die dit ook hebben en zich daar ook geen waanideeën over oververmoeidheid bij bedenken, dus laat ik ze bij deze ook varen. Thanks nogmaals en excuses.
Zou het inderdaad ook zo laten, maar zie dat er vanzelf al wat aan het veranderen is. Misschien inderdaad nog zo'n vroeg avonddutje/laat middagdutje en dan rond een uur of acht/half negen de papfles geven... Het uurtje op bed 's middags zou ik er ook in houden hoor... Ook al slaapt ze (nu) niet, ze is dan toch lichamelijk even aan het uitrusten en vrij van andere prikkels. Er komt vast ook nog een tijd dat ze wel gaat slapen 's middags. Het is toch gewoon een ritme wat je haar aan leert... Zou me verder niet te veel aantrekken van al die reacties van je omgeving. Als je kindje het nodig heeft is het toch prima?? Zo'n ritme van een kleintje veranderd nog zo vaak! Zodra ze meer en andere dingen gaat eten en uiteindelijk met de pot mee eet krijg je automatisch weer een ander ritme. Kijk naar je kindje dan kun je het niet verkeerd doen!!!
Anders haar gewoon even op bed leggen om 17.00 en na 3 kwartier er uit halen om te eten ofzo, of eerst eten, dan een klein slaapje en dan nog een uurtje wakker en een flesje?