Ons zoontje is nu 11 dagen oud en ik heb het idee dat hij last heeft van verborgen reflux. Hij is na zijn voedingen (bv) ontzettend onrustig en lijkt met de dag erger te worden. Hij valt af en toe aan de borst in slaap maar zodra we hem in zijn wiegje leggen wordt hij na ongeveer 15 min huilend wakker. Verder slaapt hij prima op schoot, soms al wel ruim een uur maar zodra hij dan weer in de wieg ligt is het gillen. Verder heeft hij wat witte aanslag op zijn tong (geen spruw naar mijn idee), heeft hij wel 6x op een dag de hik (zonder drinken), slikt zn voeding voor een tweede keer door zodra hij ligt en hoest hij veel tijdens het drinken. Hij is tijdens het drinken af en toe echt gefrustreerd en zodra ik hem dan even overeind hou laat hij een boer of komt er een klein mondje terug. Het is nu inmiddels bijna 02.00 uur en het kereltje is al zowat vanaf 22.00 ontroostbaar. Vasthouden, laten liggen, nog een x aanleggen, niets lijkt te helpen.. Ik weet het gewoon echt niet meer....
Witte aanslag kan je het beste zsm laten nakijken, van spruw kunnen ze heel onrustig zijn en ook slecht drinken (was hier wel zo) Ik zou met deze klachten ff zsm een afspraak bij de ha maken (cb schrijft geen medicatie voor, voor de ka moet je doorgestuurd worden) Huishoudelijke tip: koop een magnetronsterrelisator ipv ouderwets uitkoken. Spruw is daarna NOOIT meer teruggekomen. Sterkte! Ik weet helaas wat spruw is
Ik zou idd ook die aanslag laten bekijken, hier gaf spruw ook echt last. Verder ook jezelf behandelen met miconazolnitraatcreme, ook als je zelf geen klachten hebt. Verder; hou 'm zoveel mogelijk rechtop als je reflux vermoedt, dus draag 'm bv in een draagdoek of ergonomische drager. Zet z'n bedje schuin, kinderwagenmatrasje kan je ook iets ophogen met een opgerolde handdoek eronder.
Hier ook babY vanaf week 2 ,heftige vorm van verborgen reflux. Maak vandaag inderdaad nog een afspraak bij de ha, om ook de uitslag na te laten kijken, en alle klachten te bespreken. Mijn zoontje heeft veel pijn en last gehad,maar ma tweede soort medicijnen nu heel erg opgeknapt. Het is even zoeken,maar dan komt het ode. Vooral zo snel mogelijk aan de bel trekken, anders blijf je klooien, en hij heeft alleen maar last er van. Succes!
Hoe is je toeschietreflex? Als dat erg hard gaat, kan het probleem ook daardoor veroorzaakt worden. Laat dan even de melk wegstromen totdat het er niet meer zo uit spuit, en leg dan pas weer aan: dan kan je kleintje rustiger drinken en kun je zien of de klachten daarmee verdwijnen, of dat het blijft en toch echt reflux is.
Even eerst je inlezen over reflux (bijv. boek van Stephanie Lampe). Met 11 dagen oud is er nog moeilijk iets van te zeggen maar je kunt wel vast naar de ha gaan. Die poeiert je dan waarschijnlijk af, heb je dat vast gehad, maar dan ga je over een paar weken nog een keer. Doorverwijzing vragen naar de kinderarts. Als die niet veel meer zegt dan 'maar hij groeit goed dus we doen er niks aan': andere arts of ander ziekenhuis! Ik weet er alles van, mijn dochter is 15 maanden en nog steeds niet refluxvrij. Gelukkig is het met goede medicatie (Losec) wel onder controle. Ik heb een paar maand aangemodderd bij een kinderarts die niet veel wilde doen qua medicatie. Toen mijn zoontje bloed ging spugen en eten weigeren ben ik naar een ander ziekenhuis gegaan, waar ik wel de juiste medicatie kreeg. Spruw kan ook, geeft ook onrust. Als het reflux is merk je dat vanzelf want dat wordt het met dat de voeding omhoog gaat steeds erger. Sterkte!
Waar is de huisarts in dit verhaal? Zo lang huilen is sowieso voor mij een reden om de HA te bellen. Het kan inderdaad heel goed Reflux zijn daar lijkt het wel op. Sterkte.
Witte aanslag due je niet weg kan krijgen is een spruw. Maar verborgen reflux kan ook hebben bijna alle babys is verschillende mate. Als je baby in slaap valt bij je of box leg hem altijd wakker terug: maak wakker met aaitje of tikje of kusje dan zal die niet schrikken van andere plaats bij wakker en gaat ie aanwennen om zelf op eigen kracht in bed in slaap gaan. Je kan ook beter altijd op 1 plek laten slapen ipv box bijvoorbeeld. Sommige babys hebben gewoon rust en regelmat nodig. Alle symptomen van reflux, kraamjes, kma beginnen rond 10e dag. Wat precies speelt lastig te zeggen want het lijkt vaak op elkaar. Enige manier is dingen uitsluiten. Sluit eerst spruw uit en dan kan je reflux aanpakken met verdikte voeding en liggen op verhoogte bed en langer rechtop houden. Reflux is pas erg waarbij medicatie nodig is als je niks doet of als klachten blijven dan is de slookdarm erg geirriteerd. Als je het echt niet meer weet en je baby uren aan huilen rij gewoon naar 1 hulp bij kinderzieknhuis daar nemen ze altijd je baby op voor 24uur observatie. Dat adviseerde huisarts omdat er zijn in principe geen reden voor verwijzing (ha kan zelf reflux medicatie voorschrijven maar doen pas als voeding niet helpt omdat medicatie vaak ook niet werkt) en er zijn weken wachtlijst in zh voor kinderarts. Je baby van 1 week hoort nu niet meer dan 45min wakker te zijn na voeding. Ha kan ook spruw controleren en med geven..
Zoveel huilen duidt op ongemak. Spruw geeft last bij het drinken, ik zou sowieso naar de huisarts gaan. Dan kan je ook je vermoeden van verborgen reflux aankaarten. Sterkte! Voor nu zou ik hem zoveel mogelijk bij me dragen, dan is de kans groter dat hij wel slaapt.
Ik denk ook eerder aan de ongemakken van spruw in combinatie met een borstvoedingsprobleem (als je dat geeft natuurlijk, haha). Hier ook een erg onrustige drinker, maar dat ligt aan mijn eigen toeschietreflex. Een mondje terug geven, of zelfs meer dan dat, is niet erg. Dit is zelfs normaal. Ik zou niet direct aan reflux denken als hij wel gewoon op schoot in slaap valt. Echte reflux-pijn is bijna niet te sussen, dus ook niet op schoot. Helaas hier ook de nodige ervaring mee. Maar je kunt het natuurlijk altijd aankaarten, want voor die mogelijke spruw zou ik zowiezo even naar de huisarts.
Witte aanslag op de tong kan normaal zijn (melkresten) of spruw (niet wegveegbaar). Maar ons zoontje had ook ontzettende onrustige avonden, huilen, krijsen en wat dan nog meer. Hier had hij ontzettende darmkrampen en toonde dat met heel veel symptomen van reflux. Overstrekt je kindje zich ook? Trappelen met de beentjes? Hier werkte Cinababy van VSM erg goed, maar zijn darmen blijven een aandachtspunt. Hopelijk is het geen reflux en gaat het snel beter!
Allemaal nog bedankt voor de reacties. Uiteindelijk 's ochtends naar de HA geweest. Die wilde er geen medicijnen voor geven en stuurde me verder naar consultatiebureau. Die gaven als tip de HA te bellen voor medicijnen *zucht* Uiteindelijk het hoofdeind van het bedje hoger gezet en meneer slaapt nu al bijna hele week goed!
En geen van beiden zijn ze eerst de leefregels voor reflux met je door gaan nemen? Heel bijzonder.... Maar fijn dat je dat dus zelf wel uitgevogeld hebt en dat dat helpt!
Alsof ik het zelf getypt heb zoveel komt het overeen, de witte aanslag nij mn zoon is door de kraamhulp, cb verpleegkundige en kindrrarts bekeken en komt door de melk, pas als het witte in dr wangen of gehemelte zit zou hrt spruw zijn. Voor de rest geen tips eordt hier ook radeloos van het huilen, is alleen dtil in mn stmen zodra je hem neerlegt begint het huilen..