bijzondere opmerkingen na miskraam

Discussie in 'Miskraam' gestart door ingri, 10 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ingri

ingri Actief lid

15 jan 2012
    108
    49
    28
    Vorige week hebben we een miskraam gehad bij 10.4 weken. We wonen in een klein dorp en ook al vertel je het aan een kleine groep mensen. Een week later weet iedereen het. Dit maakt niet uit, hier hebben we zelf voor gekozen. Gelukkig zijn de meeste reactie liefdevol, sommige mensen weten zich geen houding te geven en sommige mensen slaan toch echt de plank finaal mis. Met opmerkingen en acties zoals:

- " we wisten niet dat jullie met kinderen bezig waren"
    (alsof je het spandoek buiten gaat hangen)

- " gelukkig was je nog niet zo lang zwanger'
    (ga eens tien weken op een been staan en zeg het dan nog een keer dat tien weken niet lang is!)

- had een adres aan een vriendin gevraagd voor een uitnodiging van een feestje (ze wist niet dat ik zwanger was), haar reactie op de miskraam:
    "ik dacht al dat je mijn adres nodig had voor een geboorte kaartje"

- mijn hoogzwangere buurvrouw vroeg de dag na de miskraam (ze wist ervan) of ik even wilde helpen met de 'puntjes op de i te zetten' voor hun geboortekaartje........

hoe langer ik er over na denk....... hoe meer ik er om moet lachen.....of is het huilen!

wat zijn bij jullie bijzondere opmerkingen/acties geweest?

2. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

2 aug 2011
    1.130
    1
    36
    Noord-Holland
    Ingri wat vreselijk dat je een miskraam hebt gehad, wat een verdriet hè....
    En vreselijk als mensen je verdriet bagatelliseren!
    Die opmerking van "je was nog maar zoveel weken", die heb ik ook gehad. Of "het was ook nog wel heel pril hè", ja so what, dan is het niet erg of minder erg?
    Mijn hoogzwangere schoonzus spande de kroon (notabene zelf een vroege miskraam gehad ) zei: "Tja dat zat er in hè, 1 op de 4 komt aan de beurt"
    Helaas lopen er heel veel harteloze mensen rond, met enorm gebrek aan inlevingsvermogen, totdat ze zelf aan de beurt zijn!
    Probeer je er niet al te druk om te maken, hoe moeilijk ook!

3. paaseitje84

5 mrt 2012
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    -eruit is toch eruit.
    (toen ik de pilletjes gebruikt had om miskraam op te wekken)

-Ach je ben jong... je ben zo weer zwanger.

-Oh ga mee met de meiden je helemaal lam drinken..
    ( ja dat heb ik zo gemist ... not niet eens gemist de drank)

Ja iemand die hoogzwanger was ja sorry durfte niet te komen dacht dat je het erg zou vinden om me te zien..
    ( ga ander mans geluk nie weg nemen)

had er nog wat maar weet ik ff nie

4. kalli

kalli Niet meer actief

Hoi Ingri,

Ik heb voor en na mijn miskraam heel veel naar mijn hoofd geslingerd gekregen! Wij zijn namelijk twee jaar bezig geweest voor we voor de eerste keer zwanger raakten, en daar weten mensen ook altijd heel erg tactische opmerkingen over te maken maar de topper kwam van de tante van mijn man:

"Tja, dan ligt ze vast niet bovenop en dan raak je nooit zwanger"
    (Dusssss..........)

En na mijn miskraam heb ik vooral vaak gehoord:

"Tja, je had het beter niet zo vroeg kunnen vertellen"
    (Uhhh, wat heeft dat ermee te maken????)

"Ach je bent vast zo weer zwanger"
    (Nu was dit achteraf wel het geval, maar op dat moment verwacht je dat echt niet, als je er al twee jaar mee bezig bent)

Het ergste vond ik eigenlijk nog wel dat mijn beste vriendinnen totaal niets meer van zich hebben laten horen. Eentje vroeg me na een paar weken even snel hoe het was, toen ik zei dat ik net terug was van een mooi fietstochtje zei ze "Mooi, je hebt je draai dus weer gevonden. Wij zijn zwanger!" Haar tweede zwangerschap in de tijd dat wij zwanger probeerden te raken. Auch...
    Vorige week heb ik één van mijn vriendinnen erop aangesproken, ik heb haar ook wel verteld dat we weer zwanger zijn, maar ik moest het toch nog even kwijt.

Gelukkig heb ik ook hele mooie en lieve reacties gehad voor en na mijn miskraam, en daar hecht ik dan ook heel veel waarde aan. Vaak kwamen die opmerkingen van mensen waar ik het het minst van verwachtte. De mooiste vond ik toch:

"Dit kindje is er geweest om je te laten zien dat jullie wel zwanger kunnen raken, het was er alleen nog even de tijd niet voor"

Ik wil je in ieder geval nog heel veel sterkte wensen met het verwerken van jullie verlies. Hoe of wat dan ook, je bent je kindje verloren en dat is heel erg verdrietig.

5. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    hier vorige maand: ach is misschien maar beter ook, je zit financieel toch niet breed -.-
    en dat van mijn beste vriendin...

6. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    nou ik zet even te denken... ik heb eigelijk geen hele vervelende reacties gehad.

Bij ons was de zwangerschap niet gepland maar nog waren mensen heel lief.
    Enige wat ik wel vaak hoorde was... jeetje 3 kinderen in 3 jaar tijd zou wel heel druk geweest zijn. En ja dat is het ook en het was ook niet de bedoeling... maar ja zwanger is zwanger he...

Maar goed wij zijn heel open. En als iets me niet bevalt dat zeg ik het ook vaak direct. Dus misschien dat dat het is?

7. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam

8. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Een (mannelijke) collega (zonder kinderen) : ach, hoe kun je nou van iets houden wat er nog niet was.

:x niet normaal toch!?

Verder inderdaad heel lieve reacties gehad. De uitzonderingen blijven ons helaas het meeste bij.

Sterkte allemaal.

9. Pooh92

Pooh92 Niet meer actief

Echt belachelijk hoe sommige mensen kunnen reageren... alsof ze een blok voor hun gezicht hebben, of kennen gewoon totaal geen gevoel..

10. ingri

ingri Actief lid

15 jan 2012
    108
    49
    28
    Hallo meiden,

bedankt voor jullie reacties. Gelukkig zijn de scherpste randjes van de teleurstelling eraf en kunnen we al redelijk positief vooruit kijken, waardoor de opmerkingen meer verbasing opwekken dan boosheid.
    Gisterenavond ben ik even naar de kroeg geweest en gelukkig was iedereen heel lief en begripvol. Alleen kwam er een man naar me toe (zijn dochter heeft ook een miskraam gehad) en ik heb 10 jaar bij hem in de zaak gewerkt :

"ik vond je toch al niet zo' n moeder type"
    (hahaha, dan ken je me toch niet zo goed!)

tja, opstaan en weer doorgaan......

11. hopelessinlove

hopelessinlove Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.143
    0
    0
    Hier:

Ach je zult wel snel weer zwanger zijn

Je bent nog jong

Het was toch nog maar een celletje

Nu kun je tenminste drinken met carnaval

12. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    Herkenbaar, veel van jullie opmerkingen!

Wat ik het ergst vind is: (en al best vaak gehoord)
    "zou je het niet gewoon even loslaten? Misschien komt het wel omdat je het te graag wil..."

Jaaaa! Ik veroorzaak mijn eigen miskramen! :(

Echt, het is dat ik goed ben opgevoed door mijn vader en moeder maar het liefst zou ik iemand een ram voor zijn harses verkopen op zo'n moment...

13. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Sommige mensen hebben inderdaad geen gevoel lijkt het wel. De mooiste vond ik toch wel: "Tja nou perfect toch, er was toch iets niet goed dus dat wil je toch niet".

Ik vond het ook heel irritant dat mensen zeiden "Nou je weet in ieder geval dat je zwanger kan worden". Zwanger worden (na 5 jaar proberen) ja, maar dat betekent nog niet dat ik kinderen kan krijgen!! Ik weet dat het goed bedoeld is maar het kwam over alsof ze mijn verdriet wilden bagataliseren.

Wel eng trouwens om te horen van een miskraam op 10,4 weken. Dacht dat dat toch niet zo vaak voorkwam... heel verdrietig. Zover ben ik morgen precies... Was het kindje ook echt 10,4 of was het al eerder misgegaan? Mijn miskraam was ook op 10 weken maar het kindje bleek toen maar 8,4 te zijn geworden helaas.

Iedereen heel veel sterkte met de verwerking. Het is iets wat je nooit meer vergeet volgens mij en je voor altijd verandert.

14. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.823
    4.057
    113
    Ik heb nog niet echt stomme opmerkingen gehad. Maar vandaag ga ik voor het eerst sinds de miskraam weer werken en naar school. Zie er wel een beetje tegenop en hoop dat ik niet teveel van die stomme opmerkingen krijg.

15. Amy1983

Amy1983 Niet meer actief

De meeste opmerkingen zijn dom omdat mensen het zelf niet hebben meegemaakt. De meest vreemde hier was eigenlijk: wees maar blij dat het nu gebeurt, want dan was het vruchtje niet goed en een ongelukkig kind wil je ook niet (...)!

Voordat ik een miskraam had gehad, of überhaupt zwanger was geweest, wist ik niet dat een miskraam zoveel impact kon hebben (ook al was mijn miskraam bij een termijn van maar 10,5 wk). Ik denk nu dat iemand pas weet hoe het is, als je het zelf hebt meegemaakt.

Veel sterkte meiden!

16. kalli

kalli Niet meer actief

Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens! Hoewel ik me er ook niks bij voor kan stellen hoe het is om bijvoorbeeld mijn moeder te verliezen en daar heb ik mijn vriendin toch ook in gesteund...

17. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    *Wie heeft het nu slechter jij of de koningin....

*Misschien kun je wel niet zwanger blijven van een dochter...

*Liever nu als over een paar maanden...

18. kalli

kalli Niet meer actief

Serieus!!! Wat een hufterige opmerking is dat zeg! Sorry dat ik het moet zeggen... :x

19. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

2 aug 2011
    1.130
    1
    36
    Noord-Holland
    Ben het er gedeeltelijk mee eens dat wanneer je zelf iets niet hebt meegemaakt, je ook niet exact kunt voorstellen wat een ander doormaakt. Maar je kunt het je wel proberen voor te stellen en dit soort opmerkingen worden gewoon gemaakt door mensen met een groot gebrek aan inlevingsvermogen.
    Ook ik heb een aantal vriendinnen die hun moeder hebben verloren, ik heb mijn moeder nog en weet daarom wel wat ik zal missen als ze er niet is.
    Ik heb een aantal keer de opmerking gehad "dan doe je toch nog ff zo'n hormoonkuurtje", mijn standaard antwoord hierop is: Als iemand jouw verteld kanker te hebben, zeg je dan ook dan doe je toch ff een chemo kuurtje?
    Daar schrikken de meeste van, maar hier in NL. is het nou eenmaal zo dat je alleen recht van "klagen" hebt als je terminaal bent.

20. Amy1983

Amy1983 Niet meer actief

Idd vreselijk hoe sommige mensen reageren.
    Ik heb het geluk dat ik snel na mijn miskraam alweer zwanger raakte, maar zelfs nu lijkt schoonzus mijn miskraam al te zijn vergeten: "je hebt je zwangerschap goed gepland Amy, je kan strax lekker wandelen met de kleine"... Heb maar gezegd dat ik hier niets aan kon plannen en dat als het aan mij lag, ik m'n eerste kindje midden in de winter had gekregen (was in december uitgerekend van mijn eerste zwangerschap die dus een MA bleek te zijn)... Ook al heb ik dat kindje nooit gezien of gevoeld, het zal me altijd bijblijven.

Deel Deze Pagina