zorgverzekering

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kuona, 15 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Ik heb niet zo goed opgelet met mijn zorgverzekering en ben nu dus een beetje onderverzekerd. Ik ben verzekerd bij CZ met aanvullend jongerenpakket. Dit is niet echt het gunstigste pakket.
    Mijn voordeel is dat ik pas volgend jaar uitgerekend ben en ik dus volgens mij per 1 januari van aanvullende verzekering kan wisselen. Weet iemand of dat echt kan? Dus niet dat ze bijvoorbeeld dan ineens zeggen dat het wel kan maar dat je bevalling en kraamzorg niet vergoed worden.
    Snappen jullie wat ik bedoel? Dat er bijvoorbeeld wachttijd op zit o.i.d.
    Ik heb al wel gebeld hierover maar ik heb nooit zo'n vertrouwen in die antwoorden omdat ik al meerdere keren bij verschillende instanties (zoals bv. het UWV over de nieuwe ZEZ regeling) op dezelfde vraag (over die zez-regeling) steeds een ander antwoord kraag.
    Deze vrouw van CZ zei iig dat het gewoon mogelijk was om per 1 januari te switchen, maar ik hoop hier eigenlijk op iemand die dit ook kan bevestigen.

2. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ik heb dezelfde vraag maar dan over UNIVE, ik heb nu basis, wil in januari uitbreiden... kan dat dan ook al weten ze nu al dat ik zwanger ben? :)

3. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ze mogen een aanvullende verzekering weigeren of beperkende voorwaarden stellen. Dus wel het aanvullende pakket, maar dan is kraamzorg e.d. niet extra vergoed.

Of ze dit in de praktijk doen weet ik niet. Vaak moet je een paar vragen beantwoorden, maar vragen ze niet naar zwangerschappen e.d. wel of je naar de fysio gaat, een bril draagt of een beugel moet hebben.

4. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Ik zit bij menzis en heb het gewoon kunnen wijzigen vorig jaar.

5. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

bij mij trappen ze er niet meer in ik had al gebeld ja dan moet ik 2 jaar het meest dure pakket af nemen. ben toch niet gek neem ik aan

7. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Het valt altijd te proberen natuurlijk. Ik was in juli uitgerekend en ze wisten al dat ik zwanger was.

8. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Wat bij mij ook nog meespeelt is dat ik ondertussen verhuisd ben naar België. Ik ben nog wel verplicht verzekerd in Nederland omdat ik daar nu dus nog werk en straks (als het goed is) de zez-uitkering krijg. Daarna stop ik echter met werken in Nederland en mag dan niet meer verzekerd zijn in Nederland. Dit zou dan in april zijn. Ik zou dus nog maar 4 maanden met die nieuwe aanvullende verzekering verzekerd zijn.
    Het is zo'n ingewikkelde situatie, daarom vertrouw ik nooit 100% op die telefonische antwoorden. Het is natuurlijk niet echt een standaard situatie met een standaard antwoord...

9. Dienares

Dienares Actief lid

23 jul 2008
    255
    0
    0
    Het klopt dat er geen acceptatieplicht is op de aanvullende verzekeringen. Heb zelf bij Menzis gewerkt.
    Ik heb zelf een aanvraag bij DSW gedaan en ben daar niet geweigerd op medische indicatie (wel op achterstand, eigen risico staat nog open).
    Dus het kan wel gewoon. Sommige verzekeraars doen moeilijk en gaan je vragen stellen en anderen accepteren iedereen.

10. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja ze kunnen je weigeren..

Ik sta er echt versteld van hoe slecht mensen zichzelf verzekeren soms voor 20-30 euro meer heb je meeste uitgebreidste verzekering en die laten mensen staan voor het geld, ik zou eerder wat anders laten staan als je verzekering stel dat je wat overkomt? daar kan je niet mee sollen...

11. Klevkin

Klevkin Bekend lid

26 aug 2008
    659
    1
    0
    Begeleider van zelfstandig wonende l.v.b.ers (24 u
    Friesland
    Ik zit bij de Friesland zorgverzekering, wij zijn eind februari gestopt met de pil en wilden toen switchen naar aanvullend ouders pakket (zitten nogal wat voordelen bij, ook voor het kind later). We kregen te horen dat we moesten wachten tot aankomend januari.

Laatst heb ik het nog geprobeerd omdat we ondertussen zwanger zijn, ook toen gaven ze aan dat ik zonder problemen dan gewoon kan switchen (nu ben ik sowieso al aanvullend verzekerd)

12. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ik moet daar ook eens naar kijken!. Maar belachelijk dat ze je mogen weigeren. Je weet van te voren toch niet wanneer je zwanger raakt? Dan heb ik het nog niet eens over niet geplande zwangerschappen en mensen die het al jaren proberen. Dan zouden die laatste mensen toch al jaren duurder verzekerd moeten zijn voor iets wat ze niet gebruiken?

Of zie ik het helemaal verkeerd.

Weet iemand of Zilveren kruis achmea streng is?

13. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Ik zit bij zorg en zekerheid, en kreeg van hun zelfs informatie voor een ander pakket (av-gezin) zodat ik meer vergoed zou krijgen..
    Er stond iets in die brief van: Omdat u zwanger bent is het misschien verstandig om u aanvullende verzekering te wijzigen, zodat u tijdens en na u bevalling goed ben verzekerd en zodat u zelf minder kosten hebt..
    Ik heb het dus veranderd, omdat het maar 1 euro meer was, maar ik krijg veel meer vergoed, en haal het er dus makkelijk uit..

14. MissMama09

MissMama09 Fanatiek lid

3 mrt 2008
    1.623
    0
    0
    Ik zit bij DSW en ik kan mijn aanvullende verzekering wijzigen wanneer ik wil en dan gaat het per volgende maand in...hoef ik niet aan het einde van het jaar te doen!

15. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Toen ik moest bevallen van ons meisje was ik uitgerekend op 18 december, en verzekerd bij CZ. Uiteindelijk moest ik worden ingeleid in januari, wegens overtijd. Ik wist dit al op 31 december, en heb toen mijn verzekering overgezet naar VGZ, waardoor ik mijn kraamzorg eigen bijdrage vergoed kreeg (in tegenstelling tot bij CZ). Dus het kan wel hoor.

16. Ellen291982

Mooi om te lezen dat niet alle zorgverzekeringen altijd streng zijn.

Ik heb net even nagekeken en volgens mij ben ik goed verzekerd. Anders hoop ik in januari alles hoger te kunnen verzekeren zonder problemen.

17. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Tot 1 maart 2006 moest iedere zorgverzekeraar je aannemen voor de aanvullende verzekering, nu hoeven ze dat niet meer.

Als het goed is, is je zorgverzekeraar al op de hoogte van je zwangerschap, je hebt namelijk al een aantal onderzoeken gehad waarvan de rekening naar de verzekeraar is gegaan.

Ik denk niet dat ze je voor een zwangerschap zullen weigeren. Dat gebeurt vaker met chronische ziektes.

18. Ellen291982

Is het dan ook zo dat als je al aanvullen verzekerd bent je het wel gewoon een ster(bij mijn verzekering zijn het sterren) hoger kan gaan zonder dat ze kunnen weigeren?

19. Ellen1982

Ellen1982 Actief lid

18 jun 2008
    363
    0
    0
    Verzorgende ig
    Eindhoven
    Ja kan! ik ga bij VGZ weg omdat ik een jong&zeker pakket heb en ik dus ook ondervezekerd ben, maar ik stap per 1 januari over naar IZZ. Dat kan gewoon hoor! Heb zelfs mijn kraamzorg al aangevraagd en die is al via VGZ geregeld. Heb bij het kraamburo extra nagevraagd hoe het gaat als ik dadelijk bij VGZ opzeg; hun zeggen dat ze dan bericht krijgen van VGZ dat ik overgestapt ben en krijgen ook automatisch mijn nieuwe polisnummer via IZZ. Dus opzich gaat het allemaal best handig. Ik heb het 3x nagevraagd bij beide verzekeringen, en ze konden mij verzekeren dat het gewoon ging dus...

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ja, van aanvullend naar bijv. extra aanvullend kan zonder problemen.

Deel Deze Pagina