Hallo! Een tijdje terug heb ik, (met m'n goeie gedrag) een kat naar binnen gehaald. Hij zag er vermagerd uit en schooierde al dagen rondom ons huis. Met succes want via marktplaats al Dezelfde dag iemand die de kat herkende en hem op kwam halen. ( met bewijs dat die echt van hun was ) Vlak voordat hun de kat op kwamen halen en ik zat te knuffelen met het lieve diertje.. Zag ik tot mijn gruwel vlooien krioelen. Neeeeeeee, hij had al op de bank gelegen, op het kleed en was in contact geweest met onze eigen kat. ( Britse korthaar, met jawel: lange haren ). Direct geïnformeerd , maar volgens de dierenwinkel zou het zo'n vaart niet lopen.. Yeah right, je voelt hem al aankomen. Onze kat onder de vlooienpoepjes en bij z'n nekje zag ik een vlo weg schieten . Iewl! Vlooiendruppels gehaald en spray voor het kleed etc. Maar hoe weet ik nu of alle vlooien echt weg zijn? De kat is zo dicht behaard , daar kom je bijna niet tussen ( daarom was ik al sceptisch over het pipetje wat je in de nek moet druppelen. Of dat wel echt overal zou komen). Wat ik nu vooral tegenkom, zijn poepjes.. Maar vlooien schijnen zo snel te zijn, kan ik er nu ( ongeveer 1,5 week na het geven van het anti-vlooien spul )van uitgaan dat ze ook echt vlo vrij is? En hoe kom ik van die vieze poepjes af? Ik kam haar vaak, maar met zo'n strak kammetje ga ik er toch nooit doorkomen? Of moet ik haar douchen? 😱 Thanks alvast !
Allereerst: wat een mooierd!!!! Verder: nee, je bent er nog niet vanaf . Vlooien leggen eitjes en die komen pas na een paar weken uit. Het komende half jaar zul je regelmatig pipetjes moeten geven. Ik kan je aanraden om zeer goed en vaak te stofzuigen, vooral in hoekjes en bij plinten. Schijnt dat vlooien daar graag gaan zitten. Daar kun je eventueel ook met zo'n omgevingsspray sprayen. Wat voor pipetjes heb je gebruikt? Die van de dierenwinkel (ligt aan het merk) zijn veel vlooien helaas al immuun voor...
Dankje!! 😊 Ieeeks, dat meen je niet. Begint me overal te jeuken!! We hebben ook zoveel hoekjes en plintjes en... Brrr. Straks weer extra sprayen dan maar. We hebben pipetjes van frontline, die heeft ze nog nooit eerder gehad. Ze is eigenlijk een binnen kat . Kan ze er bij de eerste keer frontline al immuun voor zijn? ( krab, krab )
Jup helaas wel Hier drie katten die ook boven komen was echt heel tof toen we per ongeluk een keer het kuurtje vergeten waren in hoogzomer Een voordeel: de meeste mensen hebben er weinig last van! Frontline is niet het beste merk, maar ook niet heeeeeel slecht. Het wordt wel erg veel gebruikt bij katten, waardoor de vlooien die al op een buitenkant hebben gezeten er dus immuun voor kunnen worden! We gebruiken hier advantage, rechtstreeks van de dierenarts. Is niet goedkoop (ongeveer 22 euro voor 4 pipetjes), en moet je elke 3-4 weken geven. Op het pakje staat 4, maar mijn dierenarts raadde bij besmetting elke 3 weken aan!
Hier werkt frontline onvoldoende . Ik gebruik advwntage bij de katten. Idd goed stofzuiden en proberen dagekijks te kammen.
Hier een paar weken geleden bij onze ragdolls vlooien. Dus ook lange haren. Via dierenarts tabletjes gekocht. En volgens onze dierenarts waren ze dan zo weg. Nou inderdaad. 2 dagen erna gecontroleerd met een kammetje. En niets meer gevonden. En ik zie het gelijk bij 1 van onze ragdolls want die blijft zich wassen. Waarschijnlijk een soort van allergie voor vlooien.
Overigens kan een keer goed douchen (als ze dat pikt, die van ons niet) geen kwaad! Zeker voor de poepjes inderdaad en een dode vlo hier een daar
O jee, ik dacht dat frontline juist een goed merk was. Hier 4 pipetjes voor 19 euro. Stofzuigen doe ik als een malle, maar met de kam vind ik het dus lastig. Want zoals deze: Vlooienkam voor katten , staat er duidelijk bij: voor een korte vacht. Moet zeggen dat wij er zelf geen last van hebben tot nu toe ( ik klop het even af ) . En de kat eigenlijk ook niet echt.. Die zie ik nooit krabben Ofzo. Gewoon het idee dat er iets over m'n scheetje loopt, rillingen krijg ik er van. Morgen maar op pad voor een vlooienkam en madame op haar plek zien te houden.
Hey dat wassen doet ze wel heel veel! Vooral op haar borst, heeft ze het nu steeds van dat samen geplakte haar. Dat kan dus een reactie zijn op vlooien? Shit.. Ik kan me ook gewoon echt niet voorstellen dat dat beetje wat uit een pipetje komt, voldoende is voor de hele kat. Die haren zitten zo vreselijk dicht op elkaar. Zal de dierenarts ook eens vragen of hij nog tips heeft.
De vloeistof uit een pipetje verspreid zich onder de huid, als je het goed op de huid hebt aangebracht dan werkt dat voldoende. Als je een binnenkat hebt zou dat in principe voldoende moeten zijn, wel 3 maanden achter elkaar behandelen zodat je de hele vlooiencyclus doorbreekt, dat alle eitjes uitgekomen zijn e.d.. Mocht je iets snellers willen dan moet je tabletten halen bij de dierenarts, Comfortis heten die, daar gaan de vlooien sneller van dood dan van pipetjes, zo snel dat ze ook geen eitjes kunnen leggen (binnen 4 uur, bij alle merken pipetjes is dit 24-48 uur). En die werkt ook een maand lang. Voor de rest inderdaad goed stofzuigen, evt. sprayen in huis, dan moet je er snel vanaf zijn.
ik heb langharige hond en die kam ik ook gewoon met vlooienkam. mijn katten heb ik toen gewoon ondergedompeld in een emmer met water en anti-vlooienshampoo. Even laten weken en voila. Klaar. Daarna even een pipetje en ze zijn weer clesn. Huis uiteraard ook gedaan. Alle kieren, naden, bank echt alles. Alle kussens en wasgoed op 60 graden en 90 graden gewassen. Echt dagen mee bezig geweest, NIET dweilen. Vocht zijn ze gek op en als je net hebt gesprayd in je huis is het gelijk weer verdwenen.
Frontline werkt niet meer, vlooien zijn er resistent tegen geworden. Zolang er maar geen fipronil of diazinon in zit. Zit niet alleen in frontline,goed de omschrijving lezen dus voor aankoop.
5% van de aanwezige vlooien zit op de kat, de rest in de omgeving. Dus ik zou zeker met omgevingsspray aan de gang gaan (bolfo heeft hele goede, werkt een half jaar). Hier het hele huis mee insprayen, ramen en deuren dicht en alle dieren en jullie zelf een paar uur weg gaan. Na een paar uur goed ventileren en dan kun je weer terug in huis. Goed blijven stofzuigen (vlooienbandje in de zak doen, of ook insprayen). Als je ook een bovenverdieping hebt, dat ook goed sprayen omdat je de eitjes aan je schoenen mee kunt nemen en zo ook boven vlooien kan krijgen. Het is een heel werk maar op deze manier wel effectief.
We deden onze langharigr kat in bad. Ze vond het vreselijk. Het is oppakken met handschoenen, zelf goed aangekleed zijn. Ze krabbelt overal waar het mogelijk was. Boven het bad loslaten. Ja, heel erg.. Maar enkel zo was het mogelijk.. Inzepen (niet in bad hoor) en dan een paar keer plonzen. Echt een drama, maar het kon niet anders
Sowieso zou ik even tabletjes halen vlo kill is dat dat werkt heel snel en alle vlooien die op de kat zitten vallen dood neer. En de nieuwe vlooien die er op springen gaan ook dood. Hier hebben we jaren terug in ons oude huis een plaag gehad en met die tabletjes waren we er extreem snel vanaf
Ik zou even tabletjes halen bij de dierenarts. ze hebben sinds kort van die nieuwe (comfortis) en ik hoor daar bij mijn kittenkopers ook hele goede verhalen over (ik fok ragdolls). Haal nooit spul bij de dierenwinkel; daar willen ze nog wel eens verouderde of slechte middelen verkopen. Het is al langer bekend dat vlooien resistent zijn voor frontline. Je kan langharige katten ook gewoon kammen met een vlooienkammetje, maar het is wel lastiger. Vlooien gaan met name onder de oksels/tussen de achterpoten zitten (daar is het lekker warm). Je kan je kat ook wassen, maar dat is ten eerste enorm stressvol voor de kat en ten tweede ook voor jou. Mocht je dit doen zorg er dan wel voor dat er geen klitten in de vacht zitten. Als die er al in zitten en je gaat je langharige kat wassen, dan word het alleen maar erger.
voor frontline zijn idd de vlooien resistent voor.. ik heb hier 3 katten die maand geleden vlooien hadden.. ik dacht dat ik gek werd!.. mijn man werd helemaal lek gebeten.. hier op ons matras,vloerkleed,trappen,de plintjes, deurmatten en de bank en stoelen met die spray behandeld.. de katten pipetjes gegeven!.. de vlooien sprongen er 10 min later gewoon van de katten! de volgende dag lagen er overal dooien vlooien en larven!.. kheb gelijk gestofzuigd.. En daar ben ik nog steeds mee bezig! elke dag goed stofzuigen! god zij dank ben ik er nu wel van af!! maar ik doe nog steeds me huis behandelen want om de 4 weken komen er steeds nieuwe eitjes uit!!!!!!
Vlokill werkte hier ook heel goed. Had de poes even in de carrier gezet en de vlooien vielen er letterlijk vanaf. Maar de omgeving zal idd ook goed behandeld moeten worden, en dit een paar keer. Wat een prachtig beestje trouwens!
Oh crap.. Dan mag ik dus nog even heel druk bezig . De kat wassen wordt nog een hele klus ben ik bang. Super bedankt voor alle tips. 😊 Ben trouwens wel geneigd om het hele kleed de kliko in te gooien, als ik eitjes en larven hoor, iewl!