Ik heb een schat van een oma ze is 72 jaar en redelijk fit. Zij wil ontzettend graag gaan oppassen, 1x in de week. Er zijn een aantal dingen waardoor ik sterk twijfel... Ze heeft staar maar daar wordt ze aan geopereerd deze maand. Ze hoort aan 1 oor voor 65% en het andere oor niets meer. Ze krijgt een gehoorapparaat deze week. Bovenstaand doet ze al voor het oppassen, als ik er geen werk van had gemaakt was ze nog een tijd zo doorgegaan... Oude taaie en eigenwijs.. Ook heeft ze duizelingsaanvallen, zelden, maar omdat ze zo hard is zal ze het niet zeggen tegen mij. Symptomen van myniere... Ik vraag mij sterk af of het wel veilig is om haar op te laten passen. Heeft iemand ervaring met zo'n gelijke situatie?
Met betrekking tot haar gehoor zijn er diverse oplossingen. Bv babyfoon met trilfunctie. Met mèniére sja, heeft ze er vaak last van? Het is meestal aanvalsgewijs en op het hoogtepunt zal ze naar alle waarschijnlijkheid plat liggen en ontzettend ziek zijn. En daardoor ook niet voor iemand kunnen zorgen. Dat moet je in je achterhoofd houden. Als het eens per jaar voor komt lijkt ook dat me geen belemmering..... Moeilijk keuze, waar een wil is is een weg.....
Ja dat is helemaal waar! Ik gun het haar zo maar veiligheid gaat uiteraard voor. Ze heeft hoogstens (dat ik weet) 3X per jaar een aanval dus valt mee opzich. Kan haar moeilijk verbieden van de trap te lopen met die kleine lastige situatie zeg maar....
Als ze nog erg kwiek is voor haar leeftijd en dit het enige is waar je tegenaan loopt dan zou ik het wel overwegen, je zou in je verlof een paar proefdagen kunnen doen zodat je weet hoe je erbij voelt en of zij zich er goed bij voelt. Dit zodat je voorkomt dat je voor verrassingen komt te staan als je weer aan het werk bent want dat kun je er dan niet bij hebben. Zo'n kleintje verzorgen is best zwaar en daar kan ze zich in vergissen, vandaar het proberen
Ik zou niet kiezen voor iedere week één dag, maar haar vragen om af en toe op te passen. Bijvoorbeeld als jij een keer op een andere dag naar je werk moet dan normaal, of als je kind ziekig is, of als er een studiedag is op het kdv / school. Vind het nogal wat, om iemand zo structureel op te laten passen, en helemaal bij een wat oudere dame die wat 'mankementen' heeft.
Gaat je kindje de andere dagen naar het kdv of werk je maar 1 dag? Want dan zou je ook oma kunnen laten oppassen op een niet drukke dag zodat als ze ziek is/het niet meer ziet zitten/etc makkelijk die dag extra naar het kdv kan. Hier waren woensdag en vrijdag altijd rustige dagen op het kdv.
Nee ik ga 3 dagen op kantoor werken en 1 dag thuis. Mijn moeder en de ouders van mijn vriend passen ook en dag op dus het zou zo mooi zijn als mijn oma ook een dag op zich kan nemen maar zoals ik al eerder typ; het moet veilig zijn. Tuurlijk zou ze het niet express laten vallen! ze houd zo van kinderen maar het moet lichamelijk wel kunnen natuurlijk.
Kunnen je vriends ouders en jouw moeder makkelijk een dag extra overnemen als ze het niet blijkt te redden? Want dan zou ik het haar gewoon laten proberen. Ziek kan iedereen worden en van de trap vallen met de kleine kan je zelf ook gebeuren (hier manlief een keer overkomen nml gelukkig zonder echte gevolgen.).
tja t is maar wat je wilt. Mijn schoonmoeder is ook ongeveer zo oud en past met plezier op onze kinderen. Nu is zij overwegend fit. Mijn eigen moeder is zeker 10 jaar jonger, maar heeft veel last van de fybriomalgie en zit gedeeltelijk in een rolstoel. Ondanks dat heeft zij vanaf het begin dat onze jongens geboren waren 1x per maand opgepast en dan daarnaast nog de incidentele keren die nodig waren. Als de trap op een probleem is kan er mogelijk een campingbed in een hal/zijkamertje staan, dan los je dat ook op. Ik kan jullie situatie niet inschatten maar bij mijn moeder is het altijd prima gegaan. Nu was dat niet wekelijks, maar in de afgelopen 5 jaar heeft ze nu 2x een dag af gehaakt vanwege te veel pijn / het zelf niet verantwoord vinden. Dat vind ik dan wel meevallen
sja wat is leeftijd? Mijn schoonvader is 72 en die zou dat zo kunnen. Alleen heeft ie er geen tijd voor, hij is razend druk met van alles en nog wat. Mijn dochter slaapt af en toe bij hem. En elke keer als hij hier is vraagt ie al weer wanneer ze weer komt. Hij heeft nu ook dit weekend een campingbedje voor dr gekocht. Over dat gehoor zou ik me niet zo druk maken. Wel een beetje over die meniere... voel je zoiets aankomen? Wordt het steeds erger? Want als ze het 3 keer per jaar heeft is de kans niet heel groot dat het gebeurt op een dag dat ze net moet oppassen. En zo wel (bijv 1 keer per jaar) zou je best wat anders kunnen regelen of vrij kunnen nemen toch?
Ik zou het ook gewoon doen hoor. Die staar en gehoorproblemen worden verholpen. En ze is kwiek. Misschien op jouw thuiswerk dag? Stel dat er wat is kan je altijd zelf even nog wat makkelijker bijspringen. En als je vriend of ouders ook nog flexibel zijn en wat extra kunnen doen indien nodig, why not?
Heel erg bedankt voor alle reacties. Misschien ben ik ook wel een beetje over bezorgd en wil ik zaken zien die er niet zijn of een ander net zo goed kunnen overkomen zoals van de trap vallen inderdaad. Ze is verder helemaal fit, maakt nog iedere dag huisjes schoon en verplaatst zich op de fiets.
Oh, geweldig dit soort posts... mijn oma is namelijk bijna 94 jaar en behoorlijk aan het dementeren. Mijn moeder wordt dit jaar 68! En mijn schoonmoeder 71! Hier dus geen issues met overgrootmoeders die willen oppassen.. Mijn schoonmoeder van 71 past wekelijks op en dat gaat heel prima.. samen trouwens met mijn schoonvader die dit jaar 79 wordt!
Grappig hoe leeftijden uiteen kunnen lopen...er zullen ook genoeg oma's van die leeftijd zijn die voor hun kleinkind zorgen denk ik. Dirk scheelt 100 jaar met mijn oma (die leefde al niet meer toen), en mijn oma was van hetzelfde geboortejaar als de oma van mijn schoonmoeder. Ik vind het heel mooi hoor als je zoveel generaties in je familie hebt, die ook nog eens gezond genoeg zijn!