Dochter heeft andere fiets nodig een 28 inch. Nu zit haar basisschool op 5 min fietsen. Naar de middelbare is het straks een half uur enkele rit. Is 3 versnellingen voldoende of 7 toch de betere optie?
Ik heb het net aan dochter gevraagd: die gebruikt versnelling 5, 6 en 7 Er zit 1 korte helling in haar route, maar het kan flink waaien. Zij zegt: 7 is fijn maar niet echt nodig. Fietst wel wat korter dan jouw dochter moet. Dus als het binnen budget valt zou ik 7 doen, maar 3 is op zich ook goed. Zij heeft de Gazelle Esprit (geen e-bike)
Mijn dochter heeft net als hierboven de Gazelle Esprit. Ik heb de fietsenwinkel om advies gevraagd. Zij moet straks ook een halfuur enkele rit fietsen, niet hellend. De verkoper gaf aan dat 7 versnellingen dan niet nodig was eigenlijk, en het zonde was om daar 100eu extra voor uit te geven. Wij hebben gisteren dus de variant met 3 versnellingen aangeschaft
3 Is voldoende, 7 is wel fijner. Ik heb zelf 7 versnellingen en pak soms wel eens de fiets van mijn dochter met 3. Dan merk ik wel dat de stappen tussen de versnellingen groter zijn en het fijn is op mijn fiets om hem daar nog tussen te kunnen zetten.
Onze oudste 2 hebben ook de Gazelle esprit. Beide moeten 12km fietsen door buitengebied en over een dijk. Zij hebben de 7 versnellingen variant en die ook echt wel nodig.
Hier heeft ze er 7, maar ze fietst wel door heuvelachtig gebied. De eerste versnelling gebruikt ze nooit, de rest wel zegt ze.
Ik zou voor de 7 versnellingen gaan, wat hierboven ook al beschreven worst, de overgang tussen de versnellingen is minder groot. En dat kost maar € 100 meer? Dat valt toch wel mee, daar heeft ze denk ik echt wel veel plezier van straks!
Ligt aan de route. Hier fietsen we alleen door bebouwde kom en stad dus 3 versnellingen is prima (zoon van 9 fietst ook met gemak een half uur met 3 versnellingen) Maar als er dagelijks door een open vlakte gefietst moet worden dan is 7 wel fijner, dan heb je vaak wel hele stukken wind tegen of zijwind (en wind mee, dan heerlijk in zn 7 haha)
Mijn oudste vond 3 wel prima. Weigerde de duurdere fiets met 7 versnellingen van ons aan te nemen. Want dat was niet nodig. Paar jaar later nam hij de fiets van zijn vader over (flink gegroeid en de brugklasfiets kreeg wat mankementen). En toen besloot hij dat de 7 versnellingen die daarop zitten toch wel echt fijn zijn. Geen heuvels of bruggen op zijn route van 25 minuten. Wel soms flinke wind.
Dat is niet voor iedereen zo. Ik heb zelf vroeger wel hellingen gefietst en dat ging eigenlijk prima met mijn fiets met 3 versnellingen. Vandaar dat ik die 100 euro meer dus zelf echt zonde van het geld vind voor onze dochter die dus alleen maar vlak hoeft te fietsen. Wat een ander doet, moeten ze uiteraard helemaal zelf weten. Maar niet voor iedereen valt die 100 euro meer wel mee natuurlijk (niet dat we het er niet voor kunnen betalen, maar in ons geval vinden we het dus gewoon onnodig en zonde van het geld)
meiden hier zijn allebei wel heel blij met de 7 versnellingen... Viaduct/brug onderweg, dijk - maar ook stoplichten en stadsgebied zeg maar - 4 en 8 km enkele afstand - jongste eerst ook die 8 km - maar is van school veranderd. Maar ze zouden beiden 7 aanraden.
Ja dat dus. Voor die 100 euro zou ik zeker voor de 7 kiezen. Toch extra comfort op een stukje dat je elke dag 2x moet fietsen.
Onze oudste 2 hebben volgens mij beiden 3 versnellingen, 7 km naar de middelbare, langs een drukke weg en door woonwijken (dus niet altijd vol in de wind) De derde fietst 7 km naar de basisschool en heeft 8 versnellingen. En dat is toch wel fijn vindt hij, want hij fietst alle kilometers tussen de weilanden, dus altijd een stuk wind. Het zou er voor mij dus wel aan liggen hoe de route is. Al fietsen de oudste naar de basisschool ook gewoon met 3 versnellingen, ging ook best. De prijs vind ik overigens ook bepalend, want wij kopen zelden nieuwe fietsen, ik vind die 7 km echt te weinig om een gloednieuwe fiets voor te kopen. Dus als ze een fiets nodig hebben kijken we bij de plaatselijke fietsenmaker wat hij heeft staan. En tot nu toe zijn dat dus fietsen met 3 versnellingen.
Onze jongens hebben allemaal 7 versnellingen (gehad) Zij fietsen veelal door de polders, dijken, een tunnel. Veel open gebied, dus ook veel kans op.wind en de tunnel is ern flinke klim. Wij kopen overigens nooit een nieuwe, maar gaan elke keer op zoek naar een goede 2dehands.
Hier alleen de electrische fiets van één van de kinderen nieuw gekocht, de rest inderdaad gebruikt (vaak niet eens tweede, maar derde, vierdehands etc) Op Marktplaats staan vaak prima fietsen en ook genoeg met meer dan 3 versnellingen, zelfs de laatste fiets, damesfiets 61 cm frame, lastige maat, maar ook die heeft 7 versnellingen.
Mijn jongste heeft een Cortina met 7 versnellingen maar ze rijdt echt nooit in de hoogste versnelling. Mijn vorige fiets had er ook 7 en ik fietste hooguit in zijn 5 een heuvel af en verder enkel in zijn 3/4, ik zou overigens wel kiezen voor de 7 versnellingen. Beter mee verlegen dan om verlegen zeg ik dan altijd maar.
Ligt eraan. Voor mijn dochter hebben we bewust een sportieve fiets gekocht met 21 versnellingen (Cube). Dit, omdat zij nogal klein is en op een kleine fiets fietst (22 inch) terwijl haar leeftijdsgenoten op fietsen fietsen vanaf 24 inch en zelfs op volwaardige "volwassen" fietsen. Om onze dochter enigszins mee te kunnen laten fietsen in hun tempo hebben wij gekozen voor deze sportieve fiets. Ze is er erg blij mee en kan haar vriendinnen en ons nu goed bijhouden.