Wanneer stap je over van 3 naar 2 flessen en welke fles gaat er dan vanaf? We zijn gisteren bij de dietiste geweest voor Lucas en ze zei dat we langzaam die 3e fles eraf mogen halen, zij noemde de fles van 19u. Maar Lucas slaapt echt pas een maandje of zo door. Nu eet hij rond 18u echt een flinke avondhap, en heeft sinds vandaag een half danoontje op (zitten nog in de testfase vanwege een eerdere koemelkallergie). Om 19u krijgt hij dan zijn laatste fles van 180/6+3 scheppen bambix fijne granen. Hoe hebben jullie dit aangepakt en wanneer moet je dit doen? Lucas is nu 8,5 maand. Overigens wil de dietiste net voor zijn 1e verjaardag naar halfvolle melk over gaan.
Onze mannen zijn net zou oud natuurlijk en wij zitten qua flessen op 2x180/6 en 1x150/5 en heb van de week hier aan de voedingsdeskundige gevraagd wat de volgende stap is en ik quote "Tot de leeftijd van 1 jaar mag hij deze 3 flessen hebben. Vanaf 1 jaar wordt de hoeveelheid melk en melkproducten 300 tot 400 ml per dag." Ik geef bij z'n broodje de 150/5 fles en die zou ik dan laten vallen denk ik en dan twee broodjes geven ipv één, maar hou het denk ik nog even zo...hij drinkt nog niet zoveel sap en moet toch ook z'n vocht binnen krijgen. Maar zou zeker de laatste fles er nog niet afhalen nu!
Ben hier ook rond haar verjaardag overgestapt naar 2 flessen. Toen kreeg ze 's morgens een fles en voor het slapen gaan. Je kunt de hoeveelheid (300cc) ook verdelen over 3 flessen natuurlijk, dat je 's morgens 's middags en 's avonds een bekertje van 100cc geeft... Zo precies komt het dan allemaal niet meer! Weet dat bij 8 maanden net de 4e fles er hier af was, en tot 1 jaar heeft ze echt nog wel 3x per dag een fles gekregen. Hier krijgt ze nu nog 300cc melk per dag en de kaas/ yoghurt is dan 'extra'...
Hier nu ochtend en avond 180/6 en na de boterham een klein flesje van 90cc. Deze gaat er straks van af, want bij meer honger geef ik hem dan een boterham of een halve extra. Die avondfles is hier nog even heilig hoor haha, hij slaapt er lekker op en door dus die laten we lekker even zo.. Geadviseerd wordt voor deze leeftijd 500 ml melk per dag. Hoe je dat verdeeld maakt niet zo veel uit, als hij zijn dag maar met een goed ontbijt start. Ik zou dus de middag fles gaan afbouwen tot een kleinere fles.
Hier gaan 3 flessen van 90+3 erg goed maar ook pas na 1 jaar gedaan maat het werd vanzelf steeds minder. Wat je wel kan doen is vast de flessen ietsje verkleinen dan is de overgang niet groot. Bijv. als het toetje goed gaat dan is de grote fles misschien niet nodig.