Pijnlijke rechterborst

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Mamma van Finn, 18 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamma van Finn

Mamma van Finn Actief lid

23 feb 2010
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Teddy,

Ik geef nu bijna 3 maanden volledig borstvoeding en dit gaat prima. Tobias heeft afgelopen week zijn regeldagen gehad waardoor ik gisteren behoorlijk wat stuwing had voor de voeding, hij kreeg de stuwing ook niet helemaal weggedronken tijdens 1 voeding (er bleven harde plekken aan de zijkant van mijn borst zitten), bij de volgende voeding waren deze wel weg. Tegelijkertijd met die flinke stuwing begon ook het drinken aan mijn rechterborst (sowieso de borst met de meeste productie en dus stuwing) pijn te doen. Tobias hapt niet anders aan en lijkt zelf ook nergens last van te hebben, ik zie ook niets vreemds aan mijn borst/tepel. Het lijkt me dus ook geen spruw (al heb ik hier geen ervaring mee).
    De voedingen van gisteravond en vanochtend bleven ook pijnlijk bij het drinken, vooral de eerste paar minuten doen flink pijn en daarna wordt het ietsjes minder maar het gaat niet weg totdat tobias klaar is met drinken en vanochtend bleef het daarna ook nog wat gevoelig. Het is vooral m'n tepel/tepelhof en straalt ietsjes door naar m'n borst maar dat is minimaal.
    Zou jij me kunnen vertellen of ik hier iets aan kan doen of komt het gewoon door de spanning op de borst door de stuwing en moet dit vanzelf weer over gaan?
    Alvast bedankt voor de moeite!

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

Kun je de pijn beschrijven? Wat voel je precies in je borst? Zitten er harde of rode plekken in je borst?

Het kan komen doordat je borst erg vol is geweest en er daardoor een beurse plek is ontstaan, maar het kan ook spruw zijn. Zie je bij je baby ook tekenen van spruw (witte plekjes in de mond, luieruitslag).

Ik hoor graag van je.

3. Mamma van Finn

Mamma van Finn Actief lid

23 feb 2010
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Teddy,

Het voelt alsof er in m'n tepel gebeten wordt als het ware, de pijn straalt door naar de plekken waar ook de harde plekken zaten. Die zijn nu weg (al sinds gisteren) en ik zie ook geen rode plekken. Vooral de eerste minuten geven een misselijkmakende pijn en daarna wordt het minder/gaat het weg. Ook als Tobias daarna opnieuw aanhapt aan die borst doet het niet zo'n pijn.
    Tobias heeft geen luieruitslag en ook geen blaasjes/witte stipjes in/om zijn mond. Alles ziet er mooi roze uit in zijn mondje, ook mijn tepel ziet er niet anders uit dan normaal. Behalve dat ik tussen de voedingen door de pijn heel af en toe ook voel en dan zie dat het uiteinde van mijn tepel bleek is geworden, maar dit zou ook puur toeval kunnen zijn.
    Kun je hier iets mee? :)

4. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

Een bleke tepel vind ik duiden op een vorm van vasospasme oftewel syndroom van Raynaud. Dat reageert goed op warmte. Vooraf de borst goed opwarmen en na afloop van de voeding de borst weer snel inpakken. Blijf goed op het aanleggen letten, want verkeerd aanleggen kan wel zorgen voor vasospasme.

Sterkte.

Deel Deze Pagina