3 vragen over afbouwen borstvoeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Eefje1985, Oct 16, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eefje1985

Eefje1985 Nieuw lid

Mar 24, 2012
    1
    0
    0
    Hallo,

Mijn zoontje is nu 7 weken en heeft tot nu toe volledige borstvoeding gekregen. Ik wil dit in de komende weken graag volledig gaan afbouwen. Opa en oma hebben nu een paar keer opgepast waarbij hij flesjes afgekolfde melk heeft gekregen en een enkele keer kunstvoedig. Hij dronk daar goed uit de fles. Nu loop ik tegen de volgende vragen aan:

1. Nu ik zelf ben gaan proberen met de flesjes weigert mijn zoontje de fles hardnekkig. Zodra hij de fles ziet begint hij al te huilen, en hij weigert er nog maar een druppel uit de zuigen. Ook van mijn man wil hij geen flesjes meer accepteren. Bij opa en oma echter nog steeds wel. Hoe zorg ik er nu voor dat hij het bij ons ook wil? Ik kan tenslotte moeilijk 6x per dag naar opa en oma (zeker omdat deze ook nog werken). Ik heb al verschillende houdingen en locaties geprobeerd en die van opa en oma nagedaan.

2. Afgekolfde melk uit het flesje drinkt hij zo 150 ml op. Maar kunstvoeding nooit meer dan 70 ml. Is dit omdat mijn zoontje waarschijnlijk de smaak minder lekker vindt of heeft hij simpelweg minder behoefte aan kunstvoeding?

3. Als het nu eenmaal toch zou lukken met het flesje...hoe doe ik dit dan met een cluster periode? Mijn zoontje heeft altijd de neiging om vanaf 5 uur een aantal uurtjes te clusteren. Hij drinkt dan steeds erg kort, maar vaker. Geef je hem rond de clustertijd dan ook gewoon kleinere hoeveelheden kunstvoeding en vaker? Of moet je dan toch proberen hem langer aan 1 stuk te laten drinken? En is het dan slim om deze tijd als laatste af te bouwen?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Groetjes,

Evelien

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Vraag 1:
    Het is een kwestie van veel geduld. Hij associeerd jou met borstvoeding en knuffelen en intimiteit. Blijf 1x per dag met het flesje oefenen. Hij heeft bewezen uit een flesje te kunnen drinken. Geef de fles op de plek waar je ook borstvoeding geeft.
    Probeer het flesje te geven als hij op zijn zij ligt net als bij de BV.
    Oefen met moedermelk en als hij goed uit zijn flesje drinkt bij jou en/of je man dan ga je langzaam aan met de kunstvoeding oefenen.
    Ze hebben een goed uithoudingsvermogen dus jullie zullen veel geduld moeten hebben.

Vraag 2:
    - Moedermelk is inderdaad zoeter van smaak, dus hij kan dat inderdaad lekkerder vinden.
    - Kunstvoeding valt ook zwaarder op de maag, waardoor hij mogelijk sneller een verzadigd gevoel krijgt.
    - Als hij voldoende natte luiers heeft, regelmatig poept en goed groeit zou ik me daar geen zorgen om maken.

Vraag 3:
    Je zal even moeten kijken of hij ook met kunstvoeding zal clusteren. Mogelijk dat hij dit niet doet omdat kunstvoeding zwaarder valt.

Een kant tekening:
    - Moedermelk mag je onbeperkt geven. Er zit geen maximum aan.
    - Aan kunstvoeding zit wel een maximum. Houd de volgende vuistregel aan om te bepalen hoeveel kunstvoeding hij nodig heeft:
    Kg gewicht x 150 / aantal voedingen

Afbouwen doe je 1 voeding per week, zodat hij eraan kan wennen en jou borsten ook.
    Bouw geen 2 voedingstijden achter elkaar af, maar om en om.

Groetjes Saskia

Share This Page