Baby wordt niet wakker

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Vinexkindje, Oct 16, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

Jul 2, 2012
    2,269
    1,099
    113
    Hallo,

Ik merk dat ik wat onzeker raak over het voeden nu de kraamzorg weg is. Dit gaat bijna zover dat ik er mee wil stoppen omdat ik niet zeker weet of ik het goed doe. Vandaar hier mijn vraag, in de hoop dat ik weer wat meer rust vind!

Ik ben 12 dagen geleden bevallen van mijn zoon. De borstvoeding is geweldig op gang gekomen en ik heb meer dan genoeg voeding voor hem. Ik geef daarom al vanaf dag 3 of 4 maar één borst per keer en zelfs dan krijgt hij ze niet leeg. Ik voed elke 3 uur overdag en 's nachts laten we hem één keer zelf komen wanneer hij wil. Meestal is dit dan na 4 of 5 uur (dus net geen voeding overslaan).
    Nu lopen we er vandaag tegenaan dat hij niet wakker te krijgen is na 3 uur. Als we met heel veel moeite er wat leven in gekregen hebben, drinkt hij naar mijn gevoel een heel klein beetje en slaapt weer verder. De voeding erna gaat dan wat beter. Ik heb het gevoel dat hij na 3 uur nog helemaal geen honger heeft en een klein beetje snackt omdat ik dat wil. Kan ik hem langer laten liggen als hij nog slaapt? Of is hij daar te jong voor? Is er echt een minimum aantal voedingen? Om mijn productie maak ik me niet zoveel zorgen maar ik weet niet of dat terecht is? Overigens woog hij bij zijn geboorte 4200 gram en zat hij op de laatste kraamdag praktisch op geboortegewicht. Hij heeft elke keer dat we verschonen een plasluier dus ook dat lijkt ok.

Overigens kolf ik nu, nadat hij weinig gedronken heeft, de borst af zodat hij wel helemaal leeg raakt. Ik heb in deze borst namelijk een beginnende borstontsteking gehad en slik hier antibiotica voor. Is het verstandig om de borst na het voeden af te kolven? Heeft dit gevolgen voor mijn productie (dat ik die kunstmatig te hoog houdt bijvoorbeeld?) of niet?

Bedankt voor het antwoorden!

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Je hoeft je kindje niet echt wakker te maken voor een voeding na 3 uur. Bij borstvoeding mag je voeden op verzoek, dus wanneer je kindje erom vraagt. Hij heeft dus nog geen behoefte aan een voeding en zal dus ook niet veel drinken.

Probeer op deze leeftijd wel op 6 of 7 voedingen te komen. Dat komt neer op ongeveer elke 4 uur.
    De ene keer drinkt hij na 3 uur, de andere keer na 5 uur of misschien na 2 uur. Laat je kindje het ritme bepalen.
    Zolang hij goed blijft plassen, poepen en groeien zit je goed!

Vervelend dat je al een ontsteking achter de rug hebt. Is de ontsteking inmiddels weg?
    Mijn advies is om alleen na te kolven als hij niet goed heeft gedronken, anders niet en maximaan 15 minuutjes. Anders heb je de kans op een overproductie. En je productie is goed zoals hij nu is.

Groetjes Saskia

Share This Page