De titel zegt het al. Mijn kleine vent van net 4 jaar heeft toch een ontzettende moeite met spelen. En dan vooral spelen met speelgoed. Rollenspellen vind hij het einde en dan het liefst met ons. Hij heeft echt kindjes nodig om te spelen. Als wij dus niet met hem spelen of als er geen andere kindjes zijn, dan is hij aan het hangen en loopt hij echt met zn ziel onder zn arm. Hij vind niets leuk. Heeft echt een groot en niet te groot verschillende soorten speelgoed. Treinen, autos met garage, tekenspul en playmobil. That's it. Omdat hij als baby ook al slecht aan zelf vermaak deed, denk ik ook echt dat het het aard van het beestje is. Maar ik vind het gewoon zo irritant. Nu met zn verjaardag dit weekend en sinterklaas voor de boeg. Ik weet gewoon niet wat ik moet kopen. Hij speelt toch nergens mee. Komt dit goed? moet ik het op een bepaalde manier aanpakken. Ik weet het gewoon even niet zo goed meer.
Hoe gaat het op school? Waar speelt hij dan mee? Mijn dochter is 4,5 en speelt ook niet goed zelf met bijv playmobile ofzo. Wel is ze momenteel ernstig fanatiek aan het tekenen/kleuren. En filmpje kijken op de Ipad, maar dag mag uiteraard niet de hele dag.
Heeft hij ook constructiespeelgoed zoals Duplo? Of bouwblokken? Of houdt hij niet van bouwen? Mijn kinderen hebben bijvoorbeeld wel Playmobil, maar spelen daar nauwelijks mee. Ze vermaken zich liever met Duplo en Lego.
Lekker laten hangen en vervelen! Er is niets mis met vervelen. Er is zelfs onderzoek dat laat zien dat het heel goed is voor kinderen om zich te vervelen. Dit kan een katalysator zijn voor allerlei positief en creatief gedrag en zelf ontdekking. Als ouder kun je dit "probleem" dus het beste gewoon niet oplossen voor je kind, Dus niet mee gaan spelen en geen lijsten met potentiele activiteiten opnoemen. Hij weet zelf echt wel welk speelgoed hij heeft, laat hem maar goed nadenken en iets verzinnen... of niet. Het is helemaal niet goed voor eend kind van 4 of ouder als een ouder probeert het kind zich niet te laten vervelen. Natuurlijk kan hij gaan zeuren en dreinen, maar dat is dan maar zo. Ook als het apathisch op de bank gaat hangen, niet alsnog met oplossingen komen. Gewoon doorzetten en tegen hem zegen dat hij maar wat moet verzinnen of moet accepteren dat hij zich verveelt. Uiteraard kun je best af en toe met je kind spelen, maar zeker niet op de momenten dat hij zich verveelt- dat zijn bij uistek de momenten waarop hij zelf iets moet verzinnen of gewoon lekker moet hangen.
dit vind ik erg kort door de bocht.. onze oudste kan zich ook van baby af aan niet goed zelf vermaken, hij is nu 5 jaar en zit op school, maar de dagen dat hij thuis is kan hij me echt gek maken.. zijn zusje kan goed spelen en speelt lekker en doet der ding, hij gaat haar dan vervelen, mij vervelen, hangen, achter me aan lopen etc.. tot ik hem wat te doen geef, ik heb dat jaren dus niet gedaan omdat ik vond dat hij het zelf moest leren, maar hij leerde het niet, gewoon echt niet. hij heeft het echt nodig om ergens mee aan de gang te worden gezet.. kleien vind hij bijv superleuk en kan hij de laatste tijd gerust 1,5 uur mee bezig zijn, dat is een uitkomst! sinds kort vind hij puzzelen ook interessant en legt ze lekker achter elkaar in elkaar.. maar.. wel als ik zeg: ga je anders even lekker puzzelen? oh ja! zegt hij dan en daar gaat hij.. of ik leg het tafelkleed en klei spullen bijv klaar.. maar hij gaat volgend jaar ook naar een groep op school waar hij meer aandacht en kleinere groepen krijgt van ong 15 leerlingen, en moet naar logopedie, dus de school denkt ook niet 'laat maar lekker vervelen'' gelukkig..
even een toevoeging: ik vind het indd niet goed als een kind constant bezig word gehouden.. maar sommige kinderen hebben soms gewoon echt wat hulp nodig..
@Jennifer: Natuurlijk werkt dit niet voor ieder kind. Kinderen die speciale aandacht nodig hebben, zullen hierin dikwijls ook iets anders in elkaar steken en misschien een andere oplossing nodig hebben. Toch hebben ouders bij het "gemiddelde kind" uiteindelijk nou eenmaal meer last van het vervelen dan het kind zelf, omdat vervelen bij de ontwikkeling hoort en tot op zeker hoogte zelf nodig is zo af en toe Daarnaast geldt dit natuurlijk ook niet voor baby's en dreumessen. Ik moest mijn oudste als baby/dreumes ook altijd enorm vermaken. Vanaf een jaar of 3,5/4 is het echter wel belangrijkdat je als ouder dit bij een kind zonder verdere problematiek afbouwt en het kind zich de kans geeft zich te vervelen- ook als het daar heel lastig van wordt en je als ouder je groen en geel ergert (trust me, I've been there! )
Ik heb ook eigenlijk altijd het idee gehad, dat hij het zelf moet leren en spelen is voor kindjes. Mama's en Papa's doen af en toe mee, maar hebben echt andere dingen te doen. Nu komt het er dus op neer dat hij de hele tijd aan me hangt en loopt. En tja de ipad kan hij uren zoet mee zijn, maar die heb ik nu juist daarom al 2 weken verbannen. Ik heb gezegd dat hij eerst eens moet laten zien dat hij zelf iets kan doen en dan komt dat ding het huis pas weer in. Nu gaat hij dus spelen en zegt dan steeds... kijk eens mama hoe goed ik zelf aan het spelen ben haha. tja, ook niet heel oke. Maar aan soorten speelgoed hebben we echt geen gebrek. duplo, playmobil. en net voor zn verjaardag Hero constructies gegeven. Hij heeft het nog niet eens aangeraakt. Dus ik vroeg of ik het anders maar aan een ander kindje moet geven. Goed idee zei hij . Dus dat gaf niet het gewenste effect. Waar hij echt blij van word zijn rollenspellen zoals doktertje, winkeltje. Maar daar heb je iemand voor nodig natuurlijk. Broertje is pas 9 maanden en heeft hij dus niets aan. Op school is hij een voorbeeld kind. Sociaal, overal voor in en probeert alleen een beetje onder het knutselen uit te komen.
Idd de ipad zou hij de hele dag kunnen. Ik dacht laat ik eens kijken als ik dat ding gewoon verban of het dan veranderd. Nou niet echt, hij zegt nu de hele tijd; Kijk eens mama hoe lief ik speel en doet het dus echt voor mij. Hij rijd zn auto gewoon doelloos zonder te kijken rond. ook niet het gewenste effect. Op school is het natuurlijk veel bezig gehouden worden en kindjes om rollenspellen enz mee te doen. helemaal zn ding.