hoi meiden. mijn man is na 2 jaar ziekte uit dienst. werkte voor een sw bedrijf, veel gebeurd ,slecht begeleid dik dossier.... nu hij uit dienst is wil mijn man graag een kopie van zijn dossier.... werkgever zegt: 5 ct per kopie betalen.... we kunnen je niet zeggen wat het gaat kosten en we willen opgave van reden waarom je je dossier wilt hebben... is dit normaal? iedereen heeft toch recht op zin dossier? waarom betalen en waarom een opgaaf van reden? mag dit? gr Jose
wat raar zeg.. het dossier is dan toch eigendom ook van je man? dus hun moeten gewoon kopie geven zonder kosten.. zou anders een pak printpapier meenemen en zelf gaan printen
Als je bijv een kopie wil van je ziekenhuis of bijv GGZ dossier betaal je ook per kopie vanwege de tijd die erin gaat zitten om het te kopiëren, papier, en inkt. Dus dat is denk ik ook zo bij een werkdossier/arboarts dossier Vind het eigelijk niet vreemd eerlijk gezegd
Hij heeft in ieder geval recht op inzage van zijn dossier. Het is wel wat overdreven om geld te gaan vragen voor kopieen maar ik denk niet dat ze hiermee een wet overtreden ofzo.
Ha meid, wat vervelend dat het zo moeizaam verloopt! Zover ik weet heb je altijd recht op inzage in je dossier, als je kopieen hier van wilt mogen er volgens mij wel kopieerkosten in rekening gebracht worden, maar kan me niet voorstellen dat je perse een reden op moet geven! Het is het dossier van je man, met info over hem dus mag je weten wat hier instaat! Misschien even de CAO doorlezen welke rechten je hebt! Een bedrijf hoort je ook in 2 jaar tijd van ziekte ook goed te begeleiden en dit aan kunnen tonen aan het uwv of uitkeringsinstantie, anders kun je bezwaar maken tegen ontslag!!! Succes meid en hoop op een goede uitkomst!
zijn de dossiers tegenwoordig niet allemaal digitaal? kwestie van uitrpinten? jullie vinden het niet zo gek dus.... nou dan zal dat wel kloppen... ik zal het ook nog eens bij de vakbond navragen dank voor jullie antwoorden gr Jose
Inzage kan altijd,kosteloos. Op zich kost het hun ook geld aan papier/inkt/tijd dus in zakelijk opzicht is het niet zo heel vreemd dat er kosten zitten aan een kopie.
Aanbieden om zelf het dossier te kopieren? Wat belachelijk zeg :x Ik denk niet dat je recht hebt om dat dossier te hebben, maar wel om het in te zien. Als het een enorm dossier is, kan ik me voorstellen dat het niet gratis is, maar jee, dit valt toch een beetje onder 'personele kosten', het is erg kinderachtig om als trap na nog geld te vragen.
Het geld vragen voor de kopieën..tja niet echt sociaal, maar oke, tis een bedrijf dat kosten maakt en geld wil verdienen, dus het zij zo. De reden voor kopieën opgeven? Nee dat lijkt me totaal niet relevant en gaat hun ook niks aan.
Je man heeft ten alle tijden het recht op inzage, en hij mag kopien vragen. Je werkgever mag daar een redelijk bedrag voor vragen (en ik denk dat je bij de supermarkt ook minstens voor 5 cent staat te kopieren). Wat betreft reden zou ik opgeven "omdat ik daar recht op heb en dat graag wil." Zou voldoende moeten zijn! Succes!
Voor medische dossiers (van bijvoorbeeld zorgaanbieders) geldt het "besluit kostenvergoeding rechten betrokkene" van de Wet bescherming persoonsgegevens. In deze wet is opgenomen dat er per pagina EUR 0,23 in rekening mag worden gebracht met een maximum van EUR 4,50. Voor dossiers van meer dan 100 pagina's geldt een maximum van EUR 22-zoveel. Ik kan zo niet beoordelen of het arbeidsdossier van jouw man ook onder deze wet valt. In ieder geval is EUR 0.05 een stuk lager dan het genoemde bedrag in deze wet. Navraag hierover kan je doen bij een juridisch loket.
Bel anders even me thet juridische loket, die kunnen je altijd (gratis) voorzien van je rechten en plichten. Dan weet je t zeker.