Hallo dames (en heren?) Dit is mijn eerste post hier op het forum dus hopelijk doe ik niets verkeerd Ons zoontje is bijna 6 maanden oud en vanaf een maand of 2 heeft hij moeite om 's avonds in slaap te komen en te blijven. Overdag heeft hij geen moeite om in slaap te komen. Als hij moe is wrijft hij in zijn ogen, hij gaapt en hij staart soms wat voor zich uit. Ik leg hem in zijn bedje (wandelwagen) en hij kreunt/steunt een beetje en valt in slaap. Ongeveer een uurtje slaapt hij bij zijn overdag slaapjes. Dit gebeurt 's avonds: Als hij op bed gaat 's avonds, tussen 6-7 uur, dan gaan we naar boven, hij krijgt zijn laatste fles in de rust (zonder geluid van tv o.i.d. en zonder vel licht), boertje, en daarna leg ik hem in zijn bedje in zijn slaapzak en geef hem een kus, zeg "lekker sliepe", "mem hald fan dy" en zo doe ik de deur dicht. Dan is het even stil. Eventjes later als hij écht huilt ga ik of mijn vriend naar hem toe, we zeggen niets, stoppen de speen weer in zijn mond, aaien over zijn bol, en wachten tot hij rustig is en dan gaan we weer weg. Dit gaat een paar keer zo, soms tot wel 5 of 7 keer op een avond. Als hij bijvoorbeeld half 7 ligt, dan is het pas 8 uur ongeveer als hij echt in slaap is gevallen. Het is slechts 1 of 2 keer voorgekomen dat hij in 1 keer in slaap viel en de volgende ochtend weer wakker werd. Dit is ons eerste kindje en ik vind het zo sneu als hij telkens wakker word en moet huilen. Wij doen ook maar ons best en verder hebben we niet zoveel verstand van opvoeden haha. Hebben jullie tips? Doen we iets verkeerd? Hoe gaat jullie kleintje naar bed? Misschien is een papfles een idee? Alvast bedankt! Groetjes
Hoi en welkom Wat is het schema van jullie zoontje qua flessen/slapen ongeveer? En slaapt hij, als hij eenmaal in diepe slaap is, wel de hele nacht door of komt hij nog voor een voeding? Je zoontje is nu bijna zes maanden, dus gaat ook richting het zes maanden sprongetje, wat ook voor meer onrust kan zorgen. Maar omdat je aangeeft dat hij er al langer last van heeft...is het misschien nog te vroeg voor hem om om 6-7 uur naar bed te gaan? Heeft hij nog wat meer behoefte 's avonds aan pappa/mamma tijd? En als je naast hem blijft zitten tot hij in slaap is, valt hij dan wel goed en sneller in slaap? Onze uk is nu ook bijna zes maanden, maar krijgt zijn laatste fles rond half 8/8 uur, en slaapt meestal rond half 9. Sinds een paar dagen komt hij ook moeilijker in slaap, wilt graag dat er iemand bij hem zit tot hij in slaap is (duurt ongeveer een kwartiertje tot een half uur), omdat hij moeilijk afscheid kan nemen van de dag. Lees: dikkie dik wordt het hele bedje door geslagen, speen wordt tegen de spijlen aangemept, alles om maar wakker te blijven haha . Rijstebloem zou je kunnen proberen om te kijken of hij daar rustiger van wordt, bij het ene kindje werkt het goed om door te slapen, de ander slaapt er juist slechter op. Kwestie van proberen
Het schema is ongeveer zo: 8.00 uur gaan we van bed en hij krijgt zijn eerste fles 210/7 10.00 uur slaapje van ongeveer een uur 12.00 uur volgende fles 210/7 + daarna fruithapje 12.30 uur ongeveer slaapje van ongeveer een uur 15.00 uur weer een slaapje van ongeveer een uur 16.00 uur fles 210/7 17.00 uur slaapje van een uur 18.00 - 19.00 uur bedtijd met een fles van 150 of 180 ml (het is maar net wanneer hij de 3e fles gehad heeft) Soms is hij pas 9 uur wakker, dan schuift alles een uur op Als hij eenmaal slaapt word hij niet meer wakker tot 8 uur, soms 9 uur Ik probeer niet bij hem te blijven omdat ik anders bang ben dat ik elke nacht bij hem kan blijven zitten tot hij slaapt. Ik heb vandaag zijn mobile boven zijn bed weggehaald, misschien associeert hij dat met speeltijd. Ook heb ik vandaag rijstebloem gehaald, wie weet helpt dat een beetje.
Ik roep maar even wat hoor, maar gaat hij niet te snel weer naar bed? Mijn zoontje is nu ruim 6 maanden en kan soms al 2,5-3 uur wakker blijven, nu zijn natuurlijk niet alle kinderen hetzelfde, maar wat gebeurd er als hij 2 uur wakker blijft i.p.v. 1,5 uur? Als ik hier mijn zoontje 'te vroeg' op bed leg komt hij ook niet in slaap, pas na minimaal 2 uur wakker lukt het hem vaak om in slaap te komen Weet niet of het werkt natuurlijk, maar misschien het proberen waard?!
Is het niet te vroeg voor hem? Hij slaapt al van 17:00 tm 18:00 en een uur later gaat ie weer? En zoals de dame boven bij al schreef ook mijn zoontje was met 6mnd dik 2,5 uur wakker. En ja niet alle kindjes zijn hetzelfde maar zou haast denken dat hij gewoon niet moe is.
Ik denk het ook, want hij heeft ook best veel slaapjes op een dag. Mijn zoontje slaapt drie, maar vaak ook maar twee keer per dag. Hij heeft wel langere slaapjes. Voordat zijn nacht begint is hij ook zeker 2,5 uur wakker.
Welkom! Ik heb ook het idee dat hij te vroeg weer op bed ligt. Ons mannetje blijft zo'n 3 uur wakker tussen de slaapjes en slaapt nu 2x per dag 1,5 uur. Ik denk dat je hem iets later op bed moet leggen en gewoon nog lekker op de bank moet nemen voor het bedtijd is. Voor jou als voorbeeld: 7.30 150cc 9.30 fruit 9.45 slapen tot 11.15 11.30 150cc 14.15 slapen tot 15.45 15.45 150cc Geen groente want daar werd hij nog onrustig van 18.30 180cc en daarna slapen 22.30 90cc
Ben het met mijn voorgangers eens, ik denk dat je hem te snel weer op bed legt. Als je niet moe bent is in slaap vallen natuurlijk niet makkelijk Ons "schema" op dit moment. Mijn zoontje is wat ouder, maar tijden verschillen niet zo heel veel van toen hij 6 maanden was. Hier kan hij savonds het langst wakker zijn. Komt misschien ook omdat er dus avondeten in zit, badderen en avondritueel. Veel afleiding dus. Savonds is hij ook echt moe en slaapt eigenlijk altijd meteen. Tijden zijn +/- 07.00 fles 180 met granen 09.00 slapen 10.30 wakker en fruit 12.00 boterham (tot paar weken geleden nog een fles 180) 13.00 slapen 14.30 wakker en fles 180 17.00 groente 18.30 fles 180 met granen 19.00 slapen
Ik sluit me volledig bij de dames aan. Mijn zoontje is nu 8 maanden en gaat rond 20.00/20.30 naar bed. Toen hij 6 maanden was had hij ook nog een slaapje nodig om 17.00 uur. Maar dan lag hij ook pas weer om 21.00 uur op bed. En niet al na een uur weer Jouw kleintje slaapt overdag ook nog 3 keer. En dan gaat hij ook nog eens supervroeg naar bed. Kan me heel goed voorstellen dat hij niet wil slapen. Ik kan me niet voorstellen dat hij na een uur al weer moe is. Ik zou hem echt nog langer wakker houden hoor. Lekker spelen en knuffelen. Of eventueel lekker in bad doen.
Hallo allemaal! Het is unaniem ^.^ we zijn wat te enthousiast met bedtijd, haha. We hebben het vandaag meteen uitgeprobeerd, hij had een slaapje rond 5 uur, en een uurtje lang. Daarna lekker met ons op de bank. Rond half 8 was hij echt moe, zijn eerste papfles ooit gekregen (ook meteen uitproberen!) en rond 8 uur lag hij. Hij ging zowat meteen slapen, alleen om 9 uur was hij alweer wakker. Getroost met de speen en toen sliep ie bijna alweer. 20 min later weer wakker, precies hetzelfde. 20 voor 10 was hij weer wakker maar was alweer stil voordat we naar hem toe zouden gaan. Later, net iets na 10en nog een klein huiltje en toen niets meer gehoord. Het is iets beter gegaan, hopelijk word het langzaamaan beter. Bedankt voor jullie tips! Ik zal morgen nog even posten hoe het dan is gegaan ^.^
O ja tussen 2200 en 2300 gaan kindjes hun diepe slaap in. Voor die tijd is onze jongste (en onze oudste toentertijd) ook wat onrustig en dat geldt voor veel kidnjes. Daarna is het inderdaad diep slapen. Heel normaal patroon volgens mij wat je nu ziet. Fijn dat het allemaal iets beter ging
Hallo! De rest van de nacht is perfect gegaan. Als hij eenmaals slaapt dan word hij eerst niet meer wakker haha. Vanochtend konden we zelfs uitslapen, half 10 begon hij pas te gillen (van plezier uiteraard), dat heeft hij waarschijnlijk van zijn moeder. Vanavond is weer even spannend, kijken wat ie doet. Hij ligt nu nog lekker in de box te spelen.
Jazeker ^.^ Ons mannetje ligt alweer lekker op bed. Had speciaal voor de papfles een grote speen gehaald, maat L. Heb hem denk ik wel 4 keer uit zijn mond getrokken want hij dronk zo verschrikkelijk snel! 2 minuutjes, toen was de fles alweer leeg Sodeju Na een uurtje is hij weer gaan huilen, dat is wel standaard en is daarna lekker in slaap gevallen (tot nu toe iig)