Hoi Dames, Mijn drie weken oude dochter krijgt Friso 1. Vanaf de geboorte geeft ze ook 1 of 2 keer per dag veel melk terug. Dan spuugt ze een heleboel eruit, ook komt het er via de neus uit. Het lukt haar soms ook niet om te boeren en dan daarna komt vaak zo'n grote spuugsessie. Ook heb ik het idee, (zei de kraamverzorgster ook al) dat ze veel slijmvorming heeft. Ze kokhalst veel van de voeding, en soms snurkt ze over, zoveel zit haar dan dwars, maakt dan hele rare geluiden. Het zit haar dan echt niet lekker. De kraamverzorgster zei toen dat als dit zo bleef we misschien beter op andere voeding over konden gaan. Maar ja; op welke.. Voor spugende baby's? Ook komt ze vaak om het anderhalf/ twee uur al. Ze was ook groot bij de geboorte, 8.5 pond. Nou een heel verhaal! Alvast bedankt voor de reactie!
Vrienden van ons hadden hetzelfde probleem met hun dochter, zij blijkt koemelkallergie te hebben. Vooral het vele slijm komt me bekend voor, ze is daar op een gegeven moment zelfs voor opgenomen omdat het ook uit haar neusje kwam.
Klinkt verdacht veel als koemelkeiwitallergie (KEA). Daar laat je je kind toch niet mee doormodderen? Waarom ben je niet in de kraamweek al op hypoallergeen overgegaan?
Het klinkt erger dan het is hoor als ik het zo teruglees. Maar het lijkt meer alsof ze heel erg verkouden is. Dat bedoel ik met snurken. En het is niet zo dat een hele dag spuugt. Morgen komt er iemand van het CB. Daar zat ik ook op te wachten, ik wil van hun wel wat advies erover. Maar koemelkall. had ik nooit aan gedacht. Het is namelijk zo dat mijn zoontje in het begin nog veel meer spuugde. Maakte niet zoveel rare geluidjes, maar daar dacht ik aan verborgen reflux, maar ik kreeg nergens gehoor. Bij het cb niet en bij de dokter niet. Die zei dat ie er wel overheen groeide. Maar bij mijn dochter heb ik nog niet zoiets van, goh ik ben superrrr bezorgd. Maar nu ik jullie zo lees.. brr hoop het niet eerlijk gezegd!
Het klinkt mij allemaal aardig bekend, maar bij mijn dochtertje was het reflux. Zo'n huisarts kan leuk zeggen dat ze er wel weer overheen groeien, maar hij zit niet met een kind wat ergens last van heeft, waar waarschijnlijk gewoon wat aan te doen valt. Mijn dochtertje spuugde heel veel, maar ik kreeg altijd te horen van 'baby's spugen nou eenmaal', dus ik dacht dat dat erbij hoorde. Plus 4 x per dag een schoon truitje aantrekken en haar bed elke dag verschonen. Tot ik iemand met een leeftijdsgenootje sprak, die dat totaal niet bekend in de oren klonk, die van haar deed dat niet. Toen ze op een ochtend ook zo aan het hoesten was, dat er hele dikke slijmdraden en klodders meekwamen, was de maat voor mij vol. Ze huilde de hele dag (volgens de CB-verpleegkundige moest ik haar maar een half uur laten huilen, kon geen kwaad zat ze lachend te vertellen, blij dat ik daar niet naar geluisterd heb), had heel veel honger etc. Mijn huisarts vond het er allemaal bijhoren. Op het CB heb ik het gelijk aangekaart, ze was toen 6 weken en bleek amper te zijn aangekomen, gewoon omdat ze niets binnenhield. Ik gaf toen nog bv en ben dat gaan kolven en mengen met nutriton (johannesbroodpitmeel) en daarvan echt de maximale hoeveelheid, maar ik kreeg er een ander kind voor terug. Op het CB hielp de arts mij wel goed, ik moest nog een paar keer extra terugkomen om haar te wegen en even te evalueren hoe het ging, maar sindsdien ging het heel goed. Alleen is ze er pas met 1,5 jaar overheen gegroeid. Net op het moment dat ik naar het kinderziekenhuis zou gaan voor verder onderzoek, omdat het wel erg lang ging duren, maar toen was het opeens voorbij. Het is een heel verhaal geworden, maar echt, mijn haren gaan gewoon nog steeds overeind staan van huisartsen of CB's die je met een kluitje het riet insturen, terwijl er wat aan te doen is. Misschien is het geen reflux bij haar, maar KMA of wat anders, maar het is voor je kindje en voor jezelf toch wel zo fijn als er wat aan gedaan wordt. Sterkte! Oh ja, met 3 maanden ben ik Nutrilon standaard gaan geven en dat met johannesbroodpitmeel gaan mengen. In die variant voor spugende baby's (niet omneo, maar die andere, ben de naam kwijt), zit dat al standaard, maar daarbij is de verhouding 2 schepjes nutriton op een fles van 200 ml en bij mij had ze 6 schepjes nodig en omgerekend was ik dan goedkoper uit als ik het er los doorheen deed in dit geval.
Een kind dat zo jong is HOORT niet te snurken of 'verkouden' te zijn (is ook haast onmogelijk met de antistoffen tegen verkoudheid die uit je buik zijn meegekomen). Geef je naast kunstvoeding ook borst? Dan zou ik de kunstvoeding minderen en meer borst gaan geven, dat vermindert de klachten vaak.
met deze leeftijd kunnen ze echt wle verkouden zijn hoor. was ons manneke ook geboren begin okt en hij werd met drie wk gewoon net asl wij allemaal verkouden terwijl hij bv en al kreeg dus dat is niet echt waar. ons manneke spuugt ook veel het word gelukkig al wat minder maar was heel erg. en ook snurkte hij zo er en nu nog af en toe. daarom ligt ie ook in een bedje aan ons bed vast zodat ik hem hoor ne ligt ie de hele dag beneden bij ons. had hem in het begin veel schuin liggen en werkte goed. jbpm vond ie erg vies dus dat heb ik maar twee keer gedaan. hier krigjt ie vanaf 4 wk een klein schepje rijstebloem en dat werkt ook perfect word het een stuk dikker. maar als je het dus niet vertrouwd zelf gewoon overdrijven bij de dokter. maar meestal doen zen iet echt als ze goed groeien. tegen mij zeiden ze ook hij doet het goed en groeit en is tevreden het spugen is gewoon nare bijkomstigheid voor jou en ook voor je kleine maar geen ramp.
Wat is dat voor een onnodige verwijtende toon? Is dat nou echt nodig? @ TS: Ben je al langs het CB geweest? Ik zou dat eens doen als ik jou was. Die kunnen je als het goed is beter adviseren dan wij vanaf dit forum. Ik ken het probleem niet. Het spugen is tot op zekere hoogte normaal, juist bij het boeren.
@Dirksmama; Je bent wel wat fel in je conclusies, want het blijkt al helemaal geen koemelkallergie te zijn! Ze is gewoon verkouden en krijgt nu jbpm in haar melk en doet het super. Ze was zonder jbpm zelfs al 500 gram gegroeit in 10 dagen. Dus veel last heeft ze er niet van. Ik smeer luuf en daarmee lijkt het al beter te gaan! Jbpm hebben we op advies van het CB gedaan.
Nutriton (cq jbpm) krijgt mijn zoontje inderdaad ook tegen het spugen en werkt hier ook heel goed. Fijn dat het bij jouw dochter ook werkt!