Een keer wandelen of wat anders buiten zoals het strand vinden wij zeker leuk maar geen 2 weken dagelijks. Ik haat kou. En ik ga ook zeker niet in de regen buiten wandelen. Als de indoorspeeltuinen en zwembaden open blijven dan gaan we zoiets zeker wel doen. Hopelijk ook een wandeling afsluiten met een lunch ergens.
Ik ga er vanuit dat alles dicht gaat Dus ik kom niet verder dan: Samen cake bakken Logeren in de woonkamer Belevingsbos Spelletjes middag Filmavond Buiten skeeleren, steppen, fietsen etc Iets knutselen Pinterest genoeg ideeën En de oudste mag meer gamen met vrienden
Bij alles dicht is het hier film kijken, knutselen, oefenen voor school, lezen spelletjes doen, strandwandeling, boswandeling en bakken. Verder is mn inspiratie ook even op. Er zal veel gegamed worden in de weken dat wij gewoon moeten werken.
Gadver ik kom ook niet verder dan dit. Maar we zitten al 2 weken in quarantaine en nog 1 week t gaan en dit allemaal al gedaan.
Mijn inspiratie is ook gewoon op, niet dat we veel uitstapjes deden, maar dat het niet meer kan maakt het toch weer anders ofzo…
* Voor wie 'gewoon wandelen' saai vindt: geocaching of, als je in de noord-oost hoek van Nederland woont: https://www.hotelspier.nl/naturegame/the-nature-game/ Aanrader! * Met oud-en-nieuw maken wij altijd een vuurtje in de achtertuin (gebruik ik de bbq voor) en gaan dan marshmallows roosteren. Vinden onze mannen geweldig. Ook als het geen oud-en-nieuw is, trouwens Kan ook met knakworst. * Als je meer in de zuid-west hoek van Nederland woont: https://wielerexperienceroosendaal.nl/pumptrack/ Step, skateboard, skates oid crossfiets mee en gaan! * Ouderwetse (bord-)spelletjes. Of moderne spellen op playstation / x-box / switch. Veel kinderen vinden het ècht geweldig om dat eens samen met papa of mama te doen. * Bioscoopmiddag. En dan zelf popcorn maken. Dat is zó simpel! En zeker als je een pan met glazen deksel hebt, voor de kinderen een hele belevenis. Het helpt trouwens wel als je een pan hebt met een wat dikkere bodem, minder kans op aanbranden. * Koekjes bakken, bladerdeeghapjes maken of andere simpele recepten. Er staan genoeg leuke en lekkere recepten om met de kinderen te maken online. Veel kinderen vinden dit erg leuk, want het is sowieso leuk om iets samen met papa / mama te doen. En koken is iets heerlijks grote-menserigs wat veel kinderen bijna nooit (mogen) doen. * Knikkerbaan maken. Ook voor kinderen die misschien niet direct dol zijn op knutselen een leuke activiteit. Want het levert iets op waarmee je daarna kunt spelen. Voorbeelden: https://www.allesoverspeelgoed.nl/wp-content/uploads/2020/03/Zelf-een-knikkerbaan-maken-doe-je-zo-10-768x1024.jpg https://i.pinimg.com/550x/9a/3e/f7/9a3ef79dc5f89b84d8cefc8c14b0a200.jpg https://www.knutselidee.nl/knippen/knikkerbaan1.jpg voor suggesties. Bij de laatste link gaat er meer werk in zitten: je maakt van stroken papier 4 u-profielen waar je een vierkant van maakt. Dat doe je twee keer. En die 2 vierkanten kun je vervolgens met 4 v-profielen aan elkaar bevestigen tot kubus. Maak de stroken liever wat korter dan langer en gebruik wat dikker papier. Dan krijg je redelijk stevige kubussen, die je kunt gebruiken om vervolgens de baan op te bouwen. Aangezien wij deze knikkerbanen allemaal al eens gemaakt hebben, wil ik nu door naar de home-made flipperkast. https://i.ytimg.com/vi/NQjlCEaCvqw/maxresdefault.jpg * Koop blokken frituurvet en vogelzaad en maak vetbollen voor de vogeltjes. Of als je kinderen hebt met een hoge frustratie-tolerantie: een ketting van pinda's. Zijn je kinderen wat ouder? Laat ze dan eens van (restjes) hout iets timmeren om het vogelvoer op te leggen / in te hangen. In het begin van deze crisis had ik heel erg het gevoel: dit is een bijzondere tijd die ze zich later goed zullen herinneren. Laat ik ervoor zorgen dat daar ook mooie herinneringen bij zitten. Inmiddels denk ik: dit is gewoon hun jeugd. Zij zullen zich later een jeugd-met-corona herinneren. En laat ik er dus nog steeds voor zorgen, dat ze mooie jeugdherinneringen hebben. En hoe lastig het soms ook is om dat te realiseren: vaak zitten de mooiste herinneringen in de dingen die je samen doet. Dus of ik nu thuiswerk of ergens anders: het blijft belangrijk om te zorgen voor tijd vrij met elkaar. De meeste keren doe je dan niks spectaculairs. En soms pak je wat 'groter' uit met iets wat meer tijd kost of meer voorbereiding vraagt. Dat hoeven, zoals in de voorbeelden hierboven, echt geen dure dingen te zijn. En ik weet dat je daarvoor aan de ene kant zelf nog de energie en veerkracht moet hebben om dit te realiseren. Maar het levert ook (voor het hele gezin!) weer energie en veerkracht op. Het is een spiraal die beide kanten op kan. Dus ook voor de mensen die echt even helemaal vast zitten: ik hoop dat het je toch lukt om een keer één van de dingen uit dit topic te doen met je gezin. En dat het je wat oplevert, zodat je later nog eens zoiets kunt doen.
Wij voeren ook altijd actief de vogels, heb ooit vogeltaarten gekocht bij kruidvat, vormen bewaard en ze dit jaar zelf gemaakt met voer en blok frituurvet. Boven de vuurkorf popcorn maken in een speciaal pannetje en broodjes bakken. Vorig jaar een sjoelbak gekocht, de oude was 50 jasr oud en niet meer zo soepeltjes
Oh damn Ja dan duurt het nog lang Misschien nog leuke boekjes of werkjes maken m’n dochter is sinds ze kan lezen helemaal gek op boekjes lezen dus heb net even een bestelling geplaatst En ze spelen hier veel buiten met vriendjes Maar het is nu 4 uur en word alweer donker dus wil ik ze binnen
Wat een super leuke ideeën. Heb nu gewoon zin in de lockdown en ga er het beste van maken met gezin, thx !
We gaan denk ik maar een sjoeltournooi organiseren met het gezin. En we hebben een klein tafelvoetbalspel. Daar kunnen we ook een tournooitje mee doen. Verder komen er weer wat nieuwe series op Netflix en ziggo. En we gaan WK-darten kijken
met de buren spelletjes uitwisselen uitgebreide post maken voor oma zelf een grote cijfertekening laten maken voor papa/mama of een groot doolhof https://www.museon.nl/files/2020-03/astronaut-onderstebovenverbinden.pdf een bordspel laten maken op een groot stuk karton. Liniaal laten gebruiken. Bedenken wat er op bepaalde vakjes gedaan moet worden. S'avonds na het werken het bordspel met het gezin spelen. Je kunt pionnen en een dobbelsteen gebruiken uit een ander spel. Ze kunnen plaatjes knippen uit reclamefolders. Een handleiding laten typen. Op Pinterest staan ook kant en klare formats van bordspellen.
Wat een leuke dingen staat er bij! Knikkerbaan hebben we gemaakt van ongeveer alle lego blokjes die we hadden. Super leuk. Slomo slijm stond op mijn reserve lijstje dus gaan we waarschijnlijk ook nog testen. Op youtube staat een snoepautomaat van karton. Stap voor stap laten ze het zien. Die lijkt me ook super leuk. Voor deze week nog een kaartje voor een ouder stel en een oud klasgenoot. We gaan de mini bieb in de buurt langs om wat op te halen en dingen achter te laten. Ik wil nog het bos in om wat takjes te verzamelen ( losse takjes) en kan hij een kerststukje maken. Gelijk frisse lucht en heerlijk wandelen als het tenminste droog is. Waarschijnlijk nog wat algemene proefjes en testen. Het schiet me zo binnen om een ballonauto te maken. Even de doppen van de melk en yoghurt bewaren. De rest heb ik vast wel in huis. Natuurlijk ook lekker wat bakken, spelletjes en tekenen
- slijm maken. K heb een hekel aan slijm maar je moet wat hè - koekjes bakken - veel naar buiten - (speel) bos - ze hebben beide 1 vriendje/vriendinnetje waar ze mogen spelen en die mag ook hier spelen - N gaat logeren bij zijn beste vriendje - spelletjes middag - een kinderen zijn de baas dag
Ik ga met de kinderen in etappes de Elfstedentocht rijden, geïnspireerd op een artikel van gezinopreis.nl. In elke stad is wel iets te beleven. Zo heb je in Leeuwarden bijvoorbeeld de miniature people route, een aanrader! We gaan eerst samen de route uitstippelen en we nemen alledrie een fotocamera mee.
Ik moet de komende 3 weken werken. 2 of 3 dagen per week dat wisselt. Kinderen gaan die dagen naar de noodopvang. Dat scheelt al wel merk ik. Verder gaan we: Verder moet de oudste haar kamer nog uitmesten. Daar is ze wel een dag zoet mee. Koken Bakken Sjoelen Buiten spelen Bos in Bij beste vriendinnetje logeren (alleen de oudste) Jongste mag dan bij ons logeren Met de lego spelen Grote puzzel maken Naar de pump track Met vriendinnetje afspreken Film kijken En uiteraard wat meer op de tablet / switch.
Kids gaan 2 dagen naar de bso in de kerstvakantie en nog een dagje naar opa en oma. In de 1e week gaan we naar Antwerpen Zoo en gelijk wat vuurwerk halen. En ik ben nog opzoek naar een kerstmarkt in België of Duitsland. Wij doen niet mee aan de lockdown. Gewoon leven.