3 x blaasontsteking tijdens zwangerschap: tips?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door willemijn, 20 apr 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. willemijn

willemijn Lid

20 apr 2023
    16
    7
    3
    Vrouw
    Haihai,

Ben een beetje radeloos dus dacht dat iemand hier misschien nog tips had....

Ben op dit moment 17 weken zwanger van een jongentje <3, de uitgerekende datum is eind september. Heb al een heel klein buikje en voel de kleine soms al bewegen.

Heb sinds ik zwanger ben al 3 x een blaasontsteking (hierna BO) gehad, en ga straks voor de 3e x dus weer aan de antibiotica....

Voel me er erg slecht over. Zo vaak kan toch niet goed zijn? Gebruik al probiotica, D-mannose (cranberry extract), drink veel, ga na de seks meteen plassen (al hebben we nu even onthouding om te kijken of dat helpt), eet geen suiker en drink geen koffie.

En dan NOG! Ik word zo langzaam aan een beetje radeloos... De enige dingen die ik nog niet volgens het boekje doe zijn plassen wanneer ik moet (is niet realistisch, soms moet je het gewoon eventjes ophouden) en stress. Heb redelijk wat stress, we zijn recent geëmigreerd en gaan wss met 7,5 maand zwanger weer verhuizen naar een ander huis hier in de regio. Emigratie is trouwens naar Denemarken dus zorg is hier verder prima, gelijk aan NL.

Vanochtend is er een chlamydia test afgenomen. Heb geen klachten, behalve dus terugkerende BO. Heb al bijna 2 jaar een vaste partner, die geen soa had. Ervoor wel eens onveilige seks gehad maar nooit klachten. Maar om het uit te sluiten wilden ze het toch doen. Ook wordt m'n urine op kweek gezet (weeeeeeeer, haha). Hopelijk komt er iets uit zodat we niet op deze voet doorgaan :)

Heeft er iemand tips, of ervaring hiermee? Het wordt heeeeeeeeel erg gewaardeerd.

Liefs <3

2. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Hier had ik door druk op de blaas moeite met goed leeg plassen tijdens de zwangerschappen. Het voelde dan wel alsof ik klaar was, maar dan zat er dus toch nog wat. Door op de wc wat heen en weer te wiegen, bekken paar keer te kantelen etc, kon ik beter uitplassen en dat heeft denk ik veel blaasontstekingen voorkomen! Was een tip van mijn vk overigens.

3. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

21 nov 2020
    3.133
    3.212
    113
    Vrouw
    Ik heb het nu voor het eerst in mijn leven, maar lees dat tijdens een zwangerschap je blaas slapper kan zijn en doordat je baarmoeder op je blaas ligt, je niet alles uitplast, wat een voedingsbodem kan zijn voor bacteriën? Volgens mij doe je zo goed als alles om het te voorkomen.
    Heel vervelend wel, 3x! Sterke en beterschap!

4. Basilicum

Basilicum Fanatiek lid

9 nov 2022
    3.316
    3.307
    113
    Vrouw
    Enige tip die ik heb sluit aan op die van @Kruimel14 , dat uitplassen. Zelf ook 2x blaasontsteking gehad tijdens zwangerschap en ik kreeg de volgende tip voor het uitplassen: als je denkt dat je klaar bent, afvegen en opstaan en dan.... een dansje doen en weer gaan zitten :roflmao:. Door de beweging lukt het uitplassen dan beter. Sterkte, echt balen voor je!

zegenwens en Splitijsje vinden dit leuk.
  5. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.485
    113
    Ben het eens met de dames hierboven. goed uitplassen is inderdaad belangrijk. als je klaar bent even wat van voor naar achter heen en weer wiegen, en dan nog even verder plassen.
    Eventueel kun je nog bij een bekkenfysio langs voor wat tips (mochten ze die hebben bij jullie in de buurt), is sowieso handig ook voor na je bevalling.

6. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.011
    4.987
    113
    Vrouw
    Jup, uitplassen idd. Ik verbaas me soms over hoeveel er nog uitkomt bij de tweede keer plassen achter elkaar. Inderdaad even een dansje doen of op de wc in ieder geval goed je bekken kantelen (of een paar keer). Ik span in de tussentijd dan mijn bekkenbodem aan alsof ik al klaar ben met plassen. Daarna weer loslaten en dan komt er eigenlijk altijd nog wat.

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.267
    113
    Heel herkenbaar, helaas de rest van de zwangerschap blaasontstekingen gehad. Dus heb heel veel antibiotica gehad. Op een gegeven moment resistent van 1 van de soorten. je mag met de zwangerschap niet alles hebben. (Dat was in ieder geval toen ik zwanger was was)

Uit plassen deed ik ook tenminste daar besteden ik wel de aandacht aan.
    Uiteindelijk ook die flesjes probiotica (yakult)

Had nog nooit van mijn leven een blaasontsteking gehad tot mijn zwangerschap en daarna ook nooit meer.

Ik kreeg veel last van harde buiken en was goed beroerd. Wat ik je echt op het hart.wil drukken bij twijfel de verloskundige bellen.

Wil je niet overbezorgd maken maar onze zoon is zoals ze zeiden in het ziekenhuis zeiden tot in tegendeel is bewezen te vroeg geboren omdat uk ziek was.
    Hij was er al met 34.5 overigens naast kanarie geel na een paar dagen een gezonde knul. Inmiddels alweer 1.46 :)

Blijf jezelf in de gaten houden mijn fout was niet eerder aangeven dat ik zo ziek was ,dacht dat het erbij hoorde. :oops:
    Al geloof ik niet dat hij er dan niet eerder was.

8. willemijn

willemijn Lid

20 apr 2023
    16
    7
    3
    Vrouw
    @owl

jeetje wat heftig zeg, heb idd gelezen op het internet dat een BO kan leiden tot vroeggeboorte en allerlei vervelende complicaties. ben om die reden ook van HA gewisseld, m'n oude nam het totaal niet serieus (hoe dom kan je zijn????)

stond van de week ook nog een artikel over op famme.nl, ben daarna direct gewisseld van HA en weer urine laten testen dus.

iig heel erg bedankt voor je reactie, en ik zal het goed onthouden.

liefs!

9. willemijn

willemijn Lid

20 apr 2023
    16
    7
    3
    Vrouw
    go

goede tip! zal wel even wennen zijn maar ik ga het zeker proberen. wel grappig is dat wij dichtbij de natuur wonen en vaak wandelen/fietsen etc, dus doe vaak aan wildplassen haha. zal dan wel ongemakkelijk zijn om het 2 x te doen, vind 1 x al niet heel comfortabel. maar goede tip, ga het zeker proberen!!!

10. willemijn

willemijn Lid

20 apr 2023
    16
    7
    3
    Vrouw
    ga ik idd naar kijken, was voor mijn zwangerschap ook al een ramp hoor met plas ophouden (of beter: niet ophouden, ahahha!) stond er om bekend dat ik degen was die het vaakst moest plassen etc. dus dit ga ik ook nog proberen! thx <3

11. willemijn

willemijn Lid

20 apr 2023
    16
    7
    3
    Vrouw
    idd, tijdens de zwangerschap komt het vaker voor. we moeten ons er maar doorheen slaan... maar krijgen er natuurlijk iets prachtigs voor terug :) bedankt voor je reactie!

Splitijsje vindt dit leuk.
  12. Minkx

Minkx Bekend lid

25 okt 2021
    926
    1.136
    93
    Vrouw
    Neem de tijd om alles er goed uit te plassen. En: Drink direct na het plassen 1 groot glas water. Een (bijna) lege blaas geeft mij altijd de meeste klachten, dus ik wil daar zo snel mogelijk weer wat vocht in hebben. En ik drink bij een blaasontsteking ook vaak een glas gekookt water met een schijfje citroen. Die bacteriën haten zuur.

13. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.267
    113
    Graag gedaan! Gewoon doen wat je kan doen en als je dan toch ziek bent ook de tijd nemen om te herstellen. Dingen die niet perse die dag moeten even uitstellen of je partner vragen.

Bij twijfel testen. Had ook geen pijn bij het plassen alleen een raar gevoel in mijn buik.

Probeer tussendoor ook te genieten van de zwangerschap ook al is dat soms lastig als je ziek bent. Oja en pak eerder je tas in dan dat wij hebben gedaan. Wij moesten direct spullen pakken en vertrekken. Heb je wat meer rust. ;)

14. anoniem02

anoniem02 Actief lid

22 mrt 2016
    411
    212
    43
    Geen adviezen tav de blaasontsteking.
    Maar wel een tip...het kan zijn dat de GBS bacterie de blaasontsteking veroorzaakt.
    Is deze bacterie gekweekt? Dat zou ik wel willen weten. Hoewel de kans heel klein is, is er een risico op besmetting tijdens de bevalling. De bacterie kan zorgen voor vroegtijdig breken van vliezen.

Bij mij was dit achteraf gezien helaas het geval. Mijn vliezen braken met 36 weken en achteraf gezien (na 1 wk). Niet uit de urinewegen gekomen, maar wel uit de vaginale kweek. Heb geen AB gehad tijdens bevalling (ging ook te snel) maar vond het een naar idee dat ons kindje er heel ziek van had kunnen worden.

Aangezien je nu voor de 3e keer een blaasontsteking hebt zou ik dat wel willen laten onderzoeken (urine en vagina)

Geniet verder van je zwangerschap!!

Jessi79 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina