Hi dames, Omdat ik al enige tijd last had van vrij hevige jeuk over mijn hele lichaam, ging ik vorige week eens googlen. Daar vond ik verschillende websites die aanraden om altijd even je bloed te laten onderzoeken bij jeuk tijdens de zwangerschap omdat het in zeldzame gevallen kan duiden op zwangerschapscholestase, en dit kan gevaarlijk zijn voor het kind. Afgelopen vrijdag was ik bij de huisarts en die wilde me eigenlijk niet doorsturen, maar ik heb toch aangedrongen op een bloedonderzoek. Nu werd ik net gebeld dat bepaalde waardes toch verhoogd zijn en ze overleg hadden gehad met een gynaecoloog, en dat deze mij toch graag wil zien voor verder onderzoek. Heeft iemand enig idee wat ik kan verwachten bij dit verdere onderzoek? Alvast heel erg bedankt!
Hoi hoi, Tijdens mijn vorige zwangerschap bleek ik in week 33 ook zwangerschapscholestase te hebben en een verhoogde bloeddruk. Toen de waarden te hoog waren (boven de 40) ben ik opgenomen in het ziekenhuis t/m de bevalling. Na je bevalling normaliseren die waardes weer en raak je de cholestase weer kwijt. Hebben ze je verteld dat cholestase duidt op te hoge galzuren en zouten? Voordat ik opgenomen moest worden, kreeg ik vaker controles. 1 x in de week en op den duur 2 x in de week. Succes!
Trouwens, je moet je niet meteen heel erg druk maken hoor. In de eerste plaats niet goed voor je bloeddruk en in de tweede plaats weten ze in het ziekenhuis wel wat ze moeten doen. Daar ben je aan het hoogste adres. Ze houden je gewoon extra in de gaten. En hoewel ik het vreselijk vond om opgenomen te zijn, was het voor een goed doel. Als je dat maar voor ogen houd, kom je er wel door heen. Tijdens die controles deden ze trouwens altijd een ctg (om de hartslag van de baby te controleren en een echo)
Hoi Joyfull, Heel erg bedankt voor je reactie! Ik had vandaag nog controle bij de VK, en mijn bloeddruk is gelukkig prima, 110/60. Wel ben ik in 5 weken tijd niet aangekomen, zelfs iets afgevallen, dat zet je dan toch weer aan het denken. Misschien is het wel helemaal geen zwangerschapscholestase, maar ik ben wel blij dat ze geen risico's nemen en me toch na willen kijken bij de gynaecoloog
Zo is het maar net. Extra onderzoekjes kunnen nooit kwaad. Baad het niet, schaad het niet. Toch? Ze weten echt wel wat ze doen joh en als het wel zwangerschapscholestase is, is er ook nog geen man overboord hoor. Ook dan komt alles wel goed. Tenminste dat is mijn ervaring Veel succes. Ben benieuwd hoe het afloopt.