Heeft iemand hier verstand van? Ik kan mijn eerder opgebouwde pensioen niet over laten dragen aan mijn huidige pensioenverzekeraar/fonds. Dit zou zijn omdat het oude pensioenfonds een "te lage dekkingsgraad" heeft. Wat dat nu precies betekend kon het huidige ook niet zeggen, enkel dat er geen waardeoverdracht plaats kan vinden. Ik moet dit volgens hun regelen met het oude fonds. Weet iemand wat dit nu betekend? Of welke consequenties dit voor mijn pensioen heeft?
Beste Rizzoli, De dekkingsgraad is een vrij pensioen-technisch begrip, maar in het heel kort komt het er op neer dat het pensioenfonds niet voldoende geld in kas heeft om nu en in de toekomst aan alle beloofde uitkeringen te kunnen voldoen. Het feit dat je nu geen waardeoverdracht kan doen, is niet de keuze van het pensioenfonds maar in de pensioenwet staat weggeschreven dat waardeoverdracht dan niet is toegestaan. De reden hiervoor is precies wat jij voor ogen hebt, het geld weghalen bij dat betreffende pensioenfonds. Wanneer heel veel oud-deelnemers dat doen, zit er nog minder geld in kas en wordt het nog lastiger om aan de (toekomstige) verplichtingen te voldoen. Wanneer de dekkingsgraad weer boven de 100% komt, herleeft het recht op waardeoverdracht weer en zal het traject verder worden opgepakt. Het kan nadelig voor je uitpakken dat je nu geen waardeoverdracht kan/mag doen. Wanneer het pensioenfonds er heel slecht voor staat, gaan ze 'afstempelen'. Dat houdt in dat je opgebouwde pensioenuitkering wordt verlaagd. De kans dat dit gebeurd is niet heel groot, maar wel degelijk aanwezig. Sowieso zal er nu geen jaarlijkse verhoging van de pensioenuitkering ter hoogte van bijvoorbeeld de inflatie plaatsvinden (maar het is niet zeker dat in een ander geval je wel die indexatie had gehad, dat is afhankelijk van je regeling). Groetjes!