Femke wat een fijn nieuws!! Gefeliciteerd Hellie oe...nu echt aan het aftellen, ik hoop dat je snel mag bevallen! Snoet lastige situatie maar zoals al gezegt is kun je het niet subtiel bespreken met je vriendin zeker gezien je werkervaring? Ik denk dat ik het wel op prijs zou stellen zeker omdat je dan snel de juiste hulp voor je kind kunt inschakelen en zo je kind ook een 'plezier' doet. Maar ik snap dat het lastig is om dat met de moeder van.. te bespreken. Nuk leuk dat vertellen he... kun je zelf ook wat meer je gevoelend kwijt vond ik, wij hebben het de directe fam ook meteen na de pos test verteld. Verder zal ik vast wat dames vergeten zijn maar ik heb vandaag zo'n 'volle buik' kan ook niet goed omschrijven wat het is maar het is erg vervelend om lang in een zelfde houding te zitten..dus ik hou het kort.. Ik had nog wel een vraag aan de mama's die een 2e (of 3e..) verwachten of al zijn bevallen. Ik begin steeds meer op te zien tegen de bevalling, ik heb deze week wat mensen gezien die ik een hele tijd niet zal zien nu (vakantie ed) en die wensen me dan succes straks....brrrrrr dan krijg ik al helemaal de kriebels. Terwijl mijn vorige bevalling echt geen horrorverhaal was en ik dat zonder pijnstilling of paniek heb gedaan, ik was heel geconcentreerd bezig met elke wee. Wel duurde de aanloop lang, ben nl lang (2 dagen) op 3 cm blijven steken met erg onregelmatige maar wel pijnlijke weeen. Ik blijf mezelf maar voorhouden dat het me de 1e keer gelukt is en dat ik het kan en weet wat ik moet doen maar toch krijg is zo nu en dan zo'n kriebel in m'n buik als ik eraan denk. Ik twijfel of het de 'gezonde' kriebel is of dat ik er toch meer mee moet doen. Ik ga het sowieso dinsdag met de vk bespreken. Iemand tips? of iemand die het herkent?
hi meiden, bedankt voor jullie reacties, vriendin "weet"ook dat er iets niet klopt maar is er als ware niet aan toe.... ze wuift het weg dat "het allemaal wel recht zal trekken" ik benoem enkel wat ik zie zonder de betweterige mama uit te hangen. geef haar heel voorzichtig tips en schroom niet om in eigen huis in te grijpen en hem te corrigeren op een manier waarvan ik denk dat het bij hem past (en waarvan ik gister dus merkte dat het slaagt) het is hele positieve maar duidelijke benadering (uberhaupt levelen met een kind en een kind niet van afstand toe bleren.... maar dat lijkt me sowieso logisch) ze ziet dat en wordt nieuwsgierig, ze zei dus gister ook "naar jou luistert hij wel" heb gezegd dat vreemde ogen dwingen maar dat i ook denk dat hij gebaat is bij specifieke benadering. gewoon symptomen benoemen in plaats van het plaatje. in mijn werk doe ik dat ook naar familie ik zal nooit zomaar zeggen (zeker niet zonder diagnose) uw familielid is dement en doet daarom zus of zo, maar"wat ik zie is dat u familielid de tijd vergeet, niet goed weet waar hij is, moeilijk met dingen om kan gaan en vaak vergeet.. eigenlijk hetzelfde... citroen, die kriebels horen er bij maar wellicht bevetstgd jou omgeving een angstig gevoel gevoel want hoe dan ook 2 dagen worstelen en je weeen in duiken is niet niks, enerzijds is de maatschappelijke mening dat wij vrouwen dat nu eenmaal kunnen en dus niet aan moeten stellen en is het bespreken van bepaalde angsten die er bij horen gewoon taboe! het ergste wat je jezelf aan kan doen en wat je angst opgegeven moment groter gaat maken is mee gaan in de gedachte dat het jou allemaal moet lukken. je zegt dat je geen complexe bevalling hebt gehad maar ik vind van wel als je 2dagen bezig bent geweest. dus onderschat je zelf niet en praat hier over met ons met je vk met je man en wie dan ook ventileer het en blijf ver weg van alle dooddoeners zoals: "miljoenen vrouwen zijn je voorgeggaan of... ooit wel eens een kind blijven zitten?!" want een bevalling is gewoon niet niks. ik denk ook na over de vorige keer en wil daarom een geboorteplan maken zodat ik rust heb dat zaken geregeld zijn en er serieus naar me geluisterd moet worden. als ik die rus heb denk ik dat ik makkelijker kan loslaten waardoor ik misschien beter door mijn weeen heen kom. dus het is echt niet raar hoor meis, denk dat velen met ons zijn!
citroentje, heel herkenbaar, alleen ik had een stortbevalling en knijp hem ook als een dief! vooral omdat ze willen gaan inleiden omdat ik zeker in het ziekenhuis ben en niet onderweg of zo. Dus heel andere bevalling, maar de zelfde kriebels. ook ik moet nadenken over pijnbestrijding. wie heeft er ervaring met pijnbestrijding? Ik alleen met een spuit, ik was haiiiiiiiii maar hiep niet voor de pijn. Kwam omdat de pijn te heftig was. gr brenda
aaarrgga hellie....hoe is het meid? oh ik ben zo benieuwd . misschien lig je nu wel te bevallen. ik hoop het voor je meid. en citroentje ...het komt nu wel heel dichtbij niet? ook spannend. voel je al iets? nu ik op de helft zit begin ik te beseffen dat het allemaal ook zo snel gaat he. ik vind deze zwangerschap veel sneller gaan dan mijn eerste. hebben jullie dat ook? oh ik zoek nog wat ideeen voor de kinderkamer. decoratie en zo. geen stickers voor op de muur want daar is de koude kant zeg maar en die vallen er dan af. omdat dat stuk van het huis aan de noorderkant staat zeg maar. dus ideeen? vertel ze please......oh ja het is voor een meid he. hihihi
dan heb je ws pethidine gehad, een opiaat het schakelt niet alles uit maar je bent er lazerus van en je kan niet op je benen staan: gevolg weg controle! ik heb een tense, das een apparaatje wat electrische prikkels geeft (vergelijkbaar met de buikbanden van 10 jaar geleden) helpt vooral in begin om scherpe randje weg te halen. maar bij een stortbevalling???? als je ingeleid gaat worden en je wil perse pijnbestrijding zou ik vragen om een epi (ruggeprik)
Bij sander wilde ik eigelijk geen pijnbestrijding. Maar omdat ik zoveel pijn had en geen pauze om bij te komen zeiden ze gelijk zullen we ruggenprik regelen, maar was teveel ontsluiting of zoiets, het kon in iedergeval niet meer. Spuit wel, maar ik had later met de arts er over dat het voor de pijn niet hielp. ze gaf aan als de pijn te heftig is dan helpt het ook niet meer. Ik zit over ruggenprik na te denken, vind dat dood eng! daarbij kan ik geen 5 min stil zitten. (in iedergeval bij sander niet). Dus vind heel moeilijk en weet het nog niet goed!
ik heb gewerkt met een thema, heb een kleur genomen die goed te combineren valt maar ook nog jaaaaaaaaaaaaaaren mee kan hihi. ik heb een verwijderbare behangrand genomen van woezel en pip, heb je ook van prinsessen, winny, nijntje etc. foamfiguren op de and en klaar! of laat een mooie stoffen slinger maken met naam van poezewoefke... wandlampjes doen ook al halve werk..... en gordijnen zijn vervangbaar dus als je effen muur neemt met bloemtjes gordijn bijv (of prinsessen of whatever) kleed dat ook heel leuk aan, laat iemand die handig is met naaimachien bijpassende lakentjes maken, aankleedkussenhoes etc. een handig wandkastje (niet in de baywinkel.... veeeeel te duur maar gewoon lekker bij ikea (ook in belgie) breekt ook de muur.... genoeg ideeen???
Dat is op zich al wel positief natuurlijk! Ik denk dat je aanpak positief is en dat je zo het meeste kunt bereiken al zal het langzaamaan gaan.
Dank je voor je reactie, ik maak ook duidelijk onderscheid tussen een thuisbevalling en wanneer ik toch in het zkh terecht zou komen. Liefst wil ik thuis bevallen (ondanks de angst) maar als ik dan toch in het zkh ben dan wil ik ook het voordeel van de pijnbestrijding gebruiken, het is er tenslotte niet voor niks! Verder merk ik ook dat het helpt om mijn ei ergens kwijt te kunnen, Luc luisterd veel naar me en probeert ook mee te denken, wil ook duidelijk weten wat ik wil en zal z'n best doen daar voor te gaan staan dat maakt dat ik me wel wat rustiger voel.
Ik heb in het begin van de bevalling al aangekaart bij de vk dat ik ook nadenk over pijnbestrijding en heb een folder gekregen met alle mogelijkheden. 1 van de natuurlijke pijnbestrijders hebben we al ingezet nl in bad bevallen. Een 2e mogelijkheid voor mij is remifentanil, je krijgt dan een infuus en je kunt dmv een pompje zelf de dosering bepalen. mij lijkt dit de meest ideale manier omdat de werkzame stof na 10 min weer uit je lichaam is (en dus ook uit die van je baby). Ik heb verhalen gehoort van anderen dat het werkelijk wel pijnstillend werkt.
Nee hoor ik voel nog niks..gelukkig want het is nog wel iets te vroeg voor mij hoor! Maar goed het spookt wel in m'n hoofd dat Tim met 37 weken is geboren en dat nu nog minder als 3 weken is...(maar ik blijf volhouden dat ik nog 6 weken moet hoor....het valt anders zo tegen als deze uk niet met 37 weken komt) Ook hier gaat de zwangerschap supersnel.....veel sneller als de 1e idd! Euhmm ideeen....leuke poster of schilderijtjes (kun je zo'n handig ophangsysteem voor gebruiken), gordijnen met motiefje. dekentjes met kleurtje of motiefje, badjes zijn er ook in verschillende kleuren, leuk vloerkleed.....
ik zal ook eens een folder vragen aan de arts. Ik bad bevallen lukt denk ik niet met een stortbevalling, klinkt wel erg aantrekkelijk Ik zal eens vragen wat voor mij geschikt is en er over nadenken.
Zoals ik begreep beval je sowieso in het zkh? Dan is het ook nog maar de vraag of je in bad kunt bevallen, hier mag je nl in geen van de 2 zkh een bevalbad opzetten.... Maar lijkt me idd zinvol om met de arts te overleggen wie weet mag je het wel proberen. @Snoet graag gedaan!
Hoi meiden, hier nog steeds niks aan de hand, ook geen voortekenen, dus ik ben bang dat ie nog ff blijft zitten. Ga nu ff teruglezen, reageer later wat uitgebreider...
denk ook niet dat bij een stortbevalling mogelijk is! maar ga maar eens overleggen en kijken hoe de procedure is. Vooral omdat het ook gehaald wordt. gr brenda
Hellie... spannend nu dus... hoop voor je dat de kleine zich snel aandient. Hier voor mij een bevallingsplan... kiezen tussen algehele narcose (wat mij het beste is bevallen van mijn 2 keizersnedes, maar onder algeheel was dan van ons meisje) of ruggenprik (waarbij mijn bloeddruk veel te veel daalde en ik 3 x een shot heb gekregen om dit op te peppen en hierdoor echt een hele dag beroerd en afwezig was).... maar bij een algehele narcose mag harteman er niet bij zijn.... maar ik heb echt wel een beetje angst hoor... maar probeer dat nu nog maar even van me af te zetten en vanaf wk 34 gaat hij pas kijken voor de planning van de keizersnee, dus heb nog even de tijd om na te denken.
Hellie, het is niet de bedoeling dat ik je inhaal he...hihi @ Brenda: wat is een stortbevalling eigenlijk?? Het klinkt vrij drastisch.. @ Hartediefje: wat een lastige keuze(s) en ook wel heftig zo zeg. Fijn dat het nog even duurt voordat je hoeft te beslissen, maar het lijkt me moeilijk idd.
simpel uitgelegd, van helemaal geen weeen tot volop weeen, zonder pauzes. Kon niet meer lopen, niks meer! Binnen 4 uur bevallen van eerste wee tot sander er was! gr brenda
Hallo allemaal, ik zit weliswaar op m'n werk, maar ik moest toch even spieken hier . @ Hellie: hoe voel je je? Zit je nu vooral op tekenen te letten of valt het mee? @ allen: al is het bij mij nog mijlenver weg, wat ik lees over pijnbestrijding brengt mij alleen maar aan het twijfelen. Ik ben erg bang voor verdovingen, ben altijd bang dat ik niet meer wakker word of dat ik er iets aan overhoud ofzo, en dat dan in combinatie met een kindje... ik weet het niet. Van de andere kant heb ik nu al een paar programma's gezien waarin vrouwen echt niet meer tegen de pijn konden, tja, dan is het wel fijn als je iets toegediend krijgt. Gelukkig heb ik nog een maandje of 8 om alle voors en tegens tegen elkaar af te wegen. Ik zou ook echt (nog) niet weten of ik thuis zou willen bevallen of in het ziekenhuis. Van collega's heb ik vaak gehoord dat ze het liefst thuis hadden willen bevallen, maar zelf heb ik daar helemaal niet zo'n positief beeld bij. Ik zie mezelf al in de slaapkamer liggen puffen en schreeuwen, terwijl de buurman in z'n tuintje zit . Bovendien is er niet direct een arts in de buurt als er iets mis gaat... Wat zijn volgens jullie de voordelen van thuis bevallen?