Er zijn er toch ook een aantal die de combinatietest niet hebben laten doen, begrijp ik dan goed dat jullie alleen een echo met 10 weken hebben gekregen waaruit termijn is bepaald en daarna pas met 20 weken echo eventuele lichamelijke afwijkingen worden bekeken??
@Femke: Heel fijn om je ervaring te lezen, dank je wel. Veel mensen begrijpen onze keuze daarin niet en ik voel alsof ik me vaak moet verdedigen. Niet hier hoor maar in m'n werkomgeving en kennissen, goede vrienden gelukkig niet zo. Maar men beseft niet dat ik in een risicogroep zit. Ze denken dat ik nog 25 ben ofzo.. De ingreep kijk ik niet zo zeer tegen op. Ja, het zal niet lekker zijn maar het is maar ff. Maar vind het gewoon doodeng voor het beebje...als het maar wel blijft zitten en er natuurlijk een goede uitslag uitkomt. Wil gewoon echt niet de keuze maken... Femke, ik zal je zeker nog eens aanspreken met vragen! Fijn! @Doosje: zeker duim ik mee!! Hoop ook voor je dat je een heerlijke echo te zien krijgt en dat beebje helemaal lekker zit. En rustig aan doen na de vwp zal ik zeker!Heb de 3 dagen erna lekker vrij! Dus komt helemaal goed uit. En ik denk dat Hellie bedoelt dat de vrouwen die een vwp kiezen/krijgen dat doen omdat ze dus in een risicogroep zitten. Dus dit niet zomaar laten doen. Denk ik het zo goed? @mvl: wat lekker hè zo'n echo!! Super!
MVl: klopt, ik heb met 12 weken een echo gehad en straks nog een met 20 weken. Bij de 12 weken echo werd ons trouwens wel gevraagd of we het wilde weten als er afwijkingen te zien waren. Dat wilde we wel maar gelukkig was er niets bijzonders te zien. Wij hebben de keuze gemaakt geen combinatietest te laten doen omdat het een kansberekening is en als er eventueel uit zou komen dat het een kindje met het Down syndroom zou kunnen zijn wij de zwangerschap niet zouden afbreken. Zo'n test heeft voor ons geen meerwaarde. Kheb vandaag mijn eerste zwangerschapsbroek gekocht. Zit toch wel een stuk comfortabeler dan mijn normale broeken. Er was niet zo veel keus dus als wij zaterdag naar mijn ouders gaan daar ook maar even de stad in.
@ Doosje: als je een vruchtwaterpunctie hebt laten doen heb je toch geen afwijkingen (of meer kans daarop) bij de 20-weken-echo?? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Begrijp ik je wel goed? Nee, ik bedoel dat die meiden vanwege hun leeftijd een vwp hebben moeten laten doen, of omdat uit de combinatietest bleek dat er een verhoogd risico op down is. Dus niet andersom Veel plezier morgen bij de echo! @mvl, ik heb met 8,5 week een termijnecho gehad en toen met 11,5 week nog een echo omdat de vk met de doptone het hartje niet kon vinden. Beide echo's heb ik bij de vk gehad. Ze hebben daar ook niet naar de nekplooi gekeken. De 20-echo heb ik wel laten doen....
20 weken echo doen we weer wel! ook omdat gezien wordt of alles goed groeit. Daarbij als er afwijkingen zijn, bv aan het hart en het is te opereren, kan er gelijk na de bevalling rekening mee gehouden worden. Daar zie ik het nut van in. Daarom snap ik de andere onderzoeken niet omdat het kansberekening is. maar is mijn visie!
Nou, mijn kansberekening geeft me toch grote hoop: kans op afwijking op chromosoom 21 = 1:14.705, op chromosoom 13 of 18 = 1:20.000. Als de kans op Down heel groot zou zijn, zou ik niet weten wat ik zou doen, als de kans op een van de andere afwijkingen heel groot zou zijn, had ik een vwp laten doen. Die afwijkingen zijn namelijk zo ernstig dat je kindje binnen een week na de geboorte overlijdt en als ik dat vantevoren zou weten, zou ik dat niet aankunnen. Als uit de vwp dan zou komen dat er echt zo'n afwijking was, dan zou ik de zwangerschap afbreken. Sorry als ik daarmee anderen kwets, maar ik zou er anders aan onderdoor gaan. Iedereen die morgen een echo heeft: veel succes! Geweldig, zo'n kleintje dat met z'n benen ligt te trappelen en z'n armpjes te zwaaien. Hij had heel lang z'n armpjes langs z'n hoofd omhoog liggen, dus ik heb mooi lang kunnen kijken voordat de vk eindelijk de nekplooi kon meten. Ze moest hem nog flinke duwtjes geven zodat-ie z'n armpjes eens aan de kant zou doen. Lachen hoor!
dus als je kindje grote kans heeft maar niet zeker is, zou je het al weg laten halen? en als je kind na de geboorte iets krijg, bv hartproblemen, zuurstofgebrek bij de geboorte? of hij wordt aangereden? Je loopt met een kind altijd een risico.... Als je 100% zekerheid heb, kan ik me je keus voor stellen, maar als het % kans is, begrijp ik het niet. misschien haal je gezond kind weg..... ik vind best wel wat hoor, ik kan me dat niet voorstellen....
Nee, dat heb je niet goed gelezen, Brenda. Ik zei: als uit de combitest een zwaar verhoogde kans zou komen, zou ik een vruchtwaterpunctie laten doen. Een vruchtwaterpunctie is namelijk geen kansberekening, die geeft zekerheid. Als daar dan uit zou komen dat een kind een afwijking op chromosoom 13 of 18 heeft en dus niet levensvatbaar is, dan zou ik de zwangerschap laten afbreken. En even voor de duidelijkheid: zowel mijn twee broers als ik hebben een aangeboren (maar niet levensbedreigende) afwijking, dus ik zou een kind met een hazenlip of één arm of een blind kind of iets dergelijks absoluut niet weg laten halen. Verre van. Maar een niet-levensvatbaar kind nog zes maanden dragen zou me te zwaar zijn.
En de reden dat ik eerst de combitest heb gedaan, is omdat het een niet-invasief onderzoek is. Het bloedonderzoek natuurlijk wel, maar er zijn gewoon wat extra buisjes bloed afgenomen bij het bloedprikken voor de standaardonderzoeken (ijzer, hb, hiv etc). Op basis van de kansberekening kun je dan beslissen of je vwp laat doen. Dat doe ik dus op basis van deze uitslag niet.
jeetje wat een discussie dames!!!ik denk dat iedereen moet doen wat hun hart hun ingeeft! ik zelf laat geen test doen,maar wil wel een uitgebreide echo,en als daar ernstige afwijkingen op te zien zijn,wil ik het van te voren weten,zodat wij kunnen na gaan denken wat we met deze uitslag doen! ik zelf heb zoals jullie weten ook een zwaar meervoudig gehandicapt kindje..en ik hou zo ziels veel van haar,ze is zo leuk,en ze geeft ons ook zoveel liefde,maar een 2e zorgenkindje zou ik echt niet aan kunnen.we moeten zo veel laten voor haar,en zoveel moeten doen voor haar(3 keer moeten verhuizen,nu eindelijk een aangepast huis)we kunnen niet 12,3 op vakantie,a;tijd moeten we weten of er een ziekehuis in de buurt is,en of er aangepaste huisjes zijn) dus denk na over je keuze......ik? ik zou het gelijk weer over doen al dat zou moeten,had haar voor geen goud willen missen,maar wij zien wel dat ons leven heel veel verschilt met andere ouders met gezonde kindertjes.het is zwaar,maar als je zo'n kindje heb.....weet je ook dat niet alles normaal is,en hoe kostbaar bv een lachje is van zo'n kindje.zucht ik smelt al als ik aan haar denk! ik zeg het...wij horen vaak "jeetje zo knap hoe jullie het doen?".maar je doet het...het is je kind,die stop je niet weg!idd net als wat die andere meid zij...je kind kan ook later een handicap krijgen,dan zorg je er ook net zo goed voor,je houd er eenmaal van!maar dames....het is zwaar!!!
Brenda, het is niet zo dat je op basis van een kansberekening je zwangerschap af laat breken. als er uit de combinatietest blijkt dat je een verhoogd risico hebt, kun je vervolgonderzoeken als een vruchtwaterpunctie laten doen. Die onderzoeken kunnen dan vaststellen of je kindje iets mankeerd en op basis daarvan neem je een beslissing. Dus het is niet zo dat je misschien een gezond kindje weghaalt. Ik denk niet dat ik in zo'n geval een beslissing had kunnen maken, vandaar dat wij ervoor gekozen hebben om geen combinatietest te laten doen. Kvinna, fijn dat de uitslag goed was! Nu lekker genieten!
Precies, Hellie, zo zit het. Jij nog een paar daagjes en dan weet je het geslacht, ook errug leuk! Ik ga nu zeker genieten, dank je. Ben ook veel minder moe en krijg ook weer trek in van alles, dus ik ga een leuk tweede trimester tegemoet, volgens mij.
Vind alle ouders die voor een gehandicapt kind zorgen knap! Het is een hele opgave. mijn tante is zwaar gehandicapt, dus ik weet hoe erg de zorg voor zoiemand kan zijn. Maar goed, de reden dat ik het niet zou doen is dat ik een stel ken die een zwaar gehandicapt kind zou krijgen en het vreemde was ze heeft een gezond kind gekregen. Ze heeft lang getwijfeld om het weg te halen maar kon het niet.... dat was zo bizar. Een vriendin van mij dacht een gezond kind te krijgen, maar is een zwaar hartpatient geworden met grote operatie. Het gaat nu naar omstandigheden goed, maar was hele zware tijd. Daarnaast denk ik dat je goed moet nadenken wat wil ik, je kind kan ook op latere leeftijd gehandicapt raken. Hoe dan ook het is zeer moeilijke keus, maar ik vind aan die onderzoeken wel risico;s verbonden! Iedereen moet doen waar hij of zij achter staat, maar vind het wel heftig dat er zo makkelijk gesproken wordt over arbortus. gr. brenda
Miekie, mag ik vragen wanneer je dan die uitgebreidde echo hebt, al vroeg, of pas de 20 weken echo?? Ik twijfel namelijk nog heel erg over de combinatietest, ik zou een kindje nooit weg laten halen, alleen als blijkt dat het na de geboorte geen overlevingskansen heeft, zou ik het misschien overwegen. Dus heb ik zoiets van waarom dan de combinatietest?? Maar ik zou vantevoren wel willen weten waar ik aan toe ben. Mijn VK zei ook al dat er rond 11 weken een eco gemaakt kan worden om te kijken naar nekplooi, en dan eventueel nog naar aanleiding daarvan toch bloed afnemen. Dat kunnen we dan nog beslissen....
Is bloedprikken niet standaard? Wij hebben de combinatietest niet laten doen,maar ik heb wel bloed moeten laten prikken... Heb net mijn zoontje naar school gebracht, ga zo nog even lekker terug naar bed, ben snotverkouden
Bloedprikken is standaard, alleen wordt er voor de combinatietest meer bloed afgenomen en meer onderzocht... Lekker je bed in, uitzieken....
nou zo en zo krijg je met de 20 echo een uitgebreide echo!,maar ik moet volgende week donderdag naar de verloskunde in het ziekenhuis,daar zullen ze me vast ook vragen naar die testen.en zal ik ze uitleggen,dat ik idd weg halen geen optie vind,tenzij het niet levensvatbaar is,maar in mijn geval ook als het weer ernstig beperkt is,ik krijg bijna tranen in m'n ogen als ik dt schrijf,maar ik moet gewoon dan aan ons zelf denken,twee van zulke kindjes word echt te zwaar,en dit begrijpen de artsen dan ook wel!hoop net als iedereen dat ik die keus niet hoef te maken! dus denk ik dat ik net als mijn vorige zwangerschap vele echo's krijg. zo ik ga er weer vandoor,ben juist met m'n oudste vandaag thuis,dus kind in de rolstoel en lekker wandelen,vind ze zo fijn!
Dat is dus waar ik over struikel, daarom reageer ik toch nog een keer: ik heb duidelijk uitgelegd dat ik er goed over heb nagedacht, dat ik eerst een onderzoek wil dat absoluut geen risico geeft voor de foetus, zodat ik daarna op basis van de kansberekening kan bepalen of ik een onderzoek zou laten uitvoeren dat wel een (minimaal) riscio oplevert. Als dan zou blijken dat de foetus NIET LEVENSVATBAAR was (wat heel iets anders is dan gehandicapt), dan zou ik de zwangerschap af laten breken. Dat vind ik niet 'makkelijk over abortus spreken', dat vind ik goed gefundeerd en met kennis van je eigen draagkracht een beslissing nemen over een zeer gewichtig en moeilijk onderwerp. Ik hoop dat ik mijn standpunt nu duidelijk heb gemaakt, voortaan zal ik me beheersen en niet meer op ongefundeerde uitspraken ingaan.
heel goed standpunt.....ik heb bij niemand gelezen dat het een makkelijke keuze is een abortus! want zeg nou zelf niemand wil daar voor kiezen in deze topic,we zijn allemaal gepland zwanger geraakt,en niemand wil hun wonder in hun buikie verliezen! vind abortus ook een heel naar woord eigenlijk. maar goed dames......het blijft een discussie waar je nooit over uit gepraat raakt,net zoals het geloof en of politiek!.wij zeggen ook op verjaardagen begin nooit daarover,want er komen hele disussie's.haha laten we iedereen in hun waarde laten,en ik denk dat iedereen doet wat hun hartje ingeeft,en zeg nou zelf...tot nu toe gaat iedereen er van uit dat alles goed is met hun kind....en laten we dat zo houden....en als er iemand vreselijk nieuws krijgt,en moet af wachten of het kindje het red of niet.heeft deze echt geen zin in deze discussie en zullen wij diegene met heel veel liefde en kracht heel veel sterkte wensen,want dit gun je niemand!