Ik ben geen kookwonder. Mijn moeder heeft het me niet echt meegegeven. Maar ik probeer het mezelf te leren en ben daarvoor op zoek naar lekkere gerechten. Het moeten wel vrij snelle gerechten zijn, 30 tot max 45 minuten bereidingstijd (inclusief snijwerk). Dus wat is bij jullie de absolute hit thuis? Het mag van alles zijn: rijst, pasta, aardappelen, couscous, vlees/vis, pan of juist oven. Oh, wel avondeten. En het mogen ook gerechten zijn die uit een kookboek komen. Deze valt bij ons thuis in ieder geval goed: Recept - Champignonrisotto met Port Salut en rucola - Albert Heijn Ingrediënten 1 pak risotto funghi rijst (275 g) 1 bospaddestoelenbouillontablet (doosje 10 stuks) 1 el olijfolie 1 ui, fijngesnipperd 2 bakjes champignons (a 250 g), in kwarten 1 stukje Port Salut 50+ kaas (Franse kaas, 185 g), in blokjes 1 zak rucola (75 g) Bereid de risotto volgens de aanwijzingen op de verpakking. Voeg het bouillontablet aan het kookwater toe. 2. Verhit de olie in een hapjespan en fruit de ui 1 min. Voeg de champignons toe en bak in 4-5 min. beetgaar. Schep de risotto erdoor. 3. Neem de pan van het vuur en schep er de kaas door. Breng de risotto op smaak met peper en verdeel over 4 (diepe) borden. Garneer met de rucola.
De pompoen risotto van Topchef is erg lekker en snel te maken. Dit is het recept; Risotto met pompoen - Topchef - RTL.NL Ik gebruik gewone risotto rijst en geen bladgoud hoor
Verder zijn taco's hier een succes. Tortilla met gehakt (gekruid met een zakje taco kruiden) en dan vullen met wat je maar wilt. Hier sla, komkommer en tomaatblokjes, creme fraiche, mais, taco saus, geraspte kaas, etc, etc.
kijk eens naar het boek 30 minuten van jamie oliver! Op dinsdag op rlt 4 om half 5 komt hij met 30 minuten malen :d erg lekker en handig!
Jaaa dat boek heb ik al 1 van de gerechten is hier ook een topper, alleen heeft het mijn keukenmachine gemold. Dus ik kan het nu niet meer maken. @ elena: wat zijn saffraan stampers?
Googel eens op ready steady cook. Is wel engels maar als zij het in 10 tot 20 minuten kunnen maken. Zouden wij dat dan niet in een klein uurtje kunnen??
De standaard dingen: pasta, chili con carne, wraps, nasi, bami Ik kook nooit veel langer. Alleen als ik verse pastasaus, chilisaus, soepen etc. maak.. Maar als ik uit potjes/pakjes kook dan duurt het nooit heel lang
ui en paprika snijden kipfilet snijden en kruiden Kip bakken ei en paprika erbij rijst erbij kerriepoeder erover even doorhusselen zodat de kerrie goed verdeelt is eventueel wat peper water erop dat het ong en vingerkootje onderstaat deksel erop en even 20 min zachtjes laten doorkoken. Komkommer snijden mayonaise met wat azijn mengen beetje aromakruiden en eroverheen hmmm en zo heb k dr nog veeeeeeeeul meer
Ik moet bekkenen dat ik een kooklief hebber ben hoor. Maar als je op ready steady cook googled pak dan de engelse site`s. Die zijn wat gemakkelijker te vinden. En volgens hun moet je het in een half uur op tafel kunnen hebben.
@Yukl; Dat is gewoon saffraan. Je kunt het gewoon bij de AH kopen. Je moet het dan alleen een beetje fijn stampen in de vijzel. Zo ziet het eruit bij de AH; AH Zak saffraan heel - Real Dutch Food
Ah dank jullie wel ik kook ook vaak uit pakjes (nasi, bami en macaroni) maar wil dat juist minder gaan doen. @ rnate: kom maar op
Wij hebben ook een 10 minutengerecht in ons repetoire Een zak mexicaanse groenten (diepvries) van de AH Rijst Pot biologische Mexican Spice saus van de Rit Eventueel kipfilet in blokjes als je niet van vegetarisch houdt. De kip op hoog vuur in olijfolie in de wok, daarna de zak groente (of een deel daarvan, het is een kilozak) ondertussen de rijst koken en als laatst de saus en een beetje water erbij. Simpeler kan niet! En het smaakt ook nog vinden wij. Je kan trouwens ook een supermarktsausje toevoegen en verse groente. Kip met de champignonmix van de AH en de kipkerriesaus erbij is ook prima. Dit soort basic gerechten maak ik als ik echt heel weinig kooktijd heb.
Tagliatelle met spinazie 4 personen Tagliatelle Kipfilet 300 gram bakje spekjes 125 gram ongeveer 1 ui 1 pak spinazie á la creme 400 gram 1 kuipje roomkaas (boursin) geraspte kaas knoflook Kipfilet in stukjes snijden, aanbraden in een grote koekenpan of hapjespan. Spekjes, knoflook en ui erbij. Dan de spinazie en op het laatst de boursin even kort meewarmen. Op het bord de geraspte kaas toevoegen. Snel klaar en superlekker!
curry met groenten kipfilet potje currypasta (zijn verschillende soorten in de super te krijgen)' groenten (zo'n zak gemengde wortel/broccoli/bloemkool is ideaal maar vanalles kan..) pakje kokosmelk olie rijst (tijdens het koken..) In een pan de rijst koken en afgieten. Dan nog terug in de pan doen met de deksel er op en ff laten staan. ondertussen: olie verhitten in wok/braadpannetje kip in kleine stukjes gaar bakken 2/3 lepels currypasta er bij en even meebakken kokosmelk erbij en ik doe meestal nog wat water groenten erbij en laten sudderen (10 minuten ongeveer, tot de groente beetgaar is) Dan serveren met de rijst.
je kan ook kijken bij ah recepten online,uitgebreid zoeken,snel klaar. maar in principe zijn aardappeltjes met vlees en groente ook binnen een half uur klaar. hier maak ik als ik ff makkelijk wil meestal pasta met allerlei ingredienten (vlees/vis) of shoarma
Ja ik ben niet perse op zoek naar snelle ingredienten hoor Maar het is wel een vereiste dat het in max 3 kwartier klaar is omdat ik er gewoon niet meer tijd voor heb (op de KDV dagen althans). Ik ben eerder benieuwd naar jullie succesrecepten Die het hele gezin dus ontzettend lekker vindt. Het liefst wel zonder zakjes/potjes.
Zonder potjes (maar wel blikken want dan heb ik het altijd in huis) - knoflookteentjes - 2 blikken tomatenblokjes - blik asjovisfilets - blik tonijn - verse basilicumplant - potje kappertjes - pak macaroni (ik doe meestal penne, maar kies maar) Gooi de olie van de tonijn in de pan. Snipper er knoflookteentjes in en fruit ze. Mik de tomatenblokjes erbij en de helft van de ansjovisfiletjes die je klein hebt gemaakt. Gooi er naar smaak verse basilicumblaadjes in (lekker veel!). Laat beetje inkoken. Kook ondertussen de pasta. Haal de tonijn uit elkaar en doe bij in de pan, met de laatste asnjovis (ook een beetje naar smaak, hoe meer ansjovis hoe zouter het wordt) Op smaak maken met meer basilicum en kappertjes. Doe de macaroni erdoor, en klaar is kees. Max 20 min. kookwerk, en erg lekker.
Nog eentje, met vis: - 3 paprika's (verschillende kleuren staan altijd leuk - 1 courgette - zilvervliesrijst, of risotto funghi, of waar je maar zin in hebt - potje rode pesto - per persoon 1 tilapiafilet uit de vriezer, of welke witvis dan ook Groentes snijden. Ik doe er soms ook wel een ui bij door, of wat ik verder nog aan wokgroenten heb liggen in de koelkast of staan in de tuin (peultjes!) Grilloven voorverwarmen. Water opzetten voor de rijst. Olie in de pan, groenten erbij en even fruiten. Vis ontdooien, ruim insmeren met de rode pesto en dan onder de grill (medium stand, zo'n 10 a 15 min). Rijst koken. Laatste beetje pesto door de groenten roeren. Alles lekker serveren! Duurt ong. 20 min met snijwerk erbij.
Ook erg lekker; Roerbakschotel met (ongepaneerde) schnitzel, peultjes, mango en koriander. Ingrediënten 300 gram vegetarische schnitzel 200 gram rijst 250 gram peultjes 2 teentjes knoflook 1⁄2 mango 3 eetlepels sojasaus 3 eetlepels fijngehakte koriander Zout en peper Snijd de schnitzels in repen van 2 cm breed. Pel en snipper de knoflook. Maak de peultjes schoon. Schil de mango en snijd hem in blokjes. Kook de rijst gaar volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Verhit de olie en fruit de knoflook. Bak de peultjes en de schnitzelrepen al omscheppend 2 à 3 minuten mee. Voeg de mango en de sojasaus toe en laat het gerecht door en door warm worden. Breng het op smaak met zout en peper en bestrooi het met koriander. Verdeel de rijst over 4 borden en schep het groente-/schnitzelmengsel ernaast.