Ben best wel ongerust terug van de verloskundige....na vele googlen alleen maar nog meer ongerust!! Mijn kleintje loopt 2 weken achter. Kleine bovenbeentjes en buikomtrek P1!! Wie kan me meer vertellen over P1??? Weet dat p1 het kleinste is maar hoe erg is dit!?? Moet donderdag naar het ziekenhuis voor uitgebreid onderzoek! Hoofdomtrek is P21 dus op zich wel goed dacht ik! Wie o wie wil of kan me meer vertellen over die P waardes!!? Alvast bedankt!
Bah, wat vervelend dat je zo ongerust terugkomt! Helaas ook herkenbaar voor mij. Ik heb hier zelf een topic in dit onderdeel over geopend ''korte beentjes?'' twee weken geleden en gereageerd op http://www.zwangerschapspagina.nl/zwangerschap/523416-wie-meer-relatief-kleine-grote-lichaamsdeeltjes.html. Wie weet staan daar dingen tussen die je helpen. Overigens groeien kindjes in spurtjes en is het meten echt militmeter werk (zie topics) zoals de gyn mij vertelde. Het hoeft dus niks te betekenen allemaal maar het is toch altijd vervelend om te horen. Veel sterkte in elk geval en succes donderdag. Laat je weten hoe het ging?
Bij ons lag de kleine meid tijdens de echo's steeds op de lijn qua groei, alleen de benen liepen een week achter. Toen ze werd geboren was ze toch wat kleiner dan gedacht, maar het eerste wat ze zeiden, 'o, wat heeft ze lange benen!' Ze kunnen niet altijd alles goed zien en meten tijdens een echo.
Bij mij is uitgelegd dat P-waardes gaan over gemiddeldes van de grote van ongeboren baby's tov zwangerschapsduur. Als het hoofdje op p21 zit heeft 79% van de baby's een groter hoofd als jouw kleintje. In het zks zullen ze vast nog nauwkeurige meting doen en wellicht meten of doorbloeding goed is. Probeer je vast te houden aan het feit dat als het direct zorgwekkend zou zijn, je ook meteen doorgestuurd zou worden naar zks. Al snap ik, uit eigen ervaring, hoe vervelend zo'n boodschap is en voor hoeveel spanning die zorgt. Hopelijk is verder alles goed en krijg je een klein, maar gezond, kindje. Hier kindje met achterstand van ruim drie weken, maar helemaal kerngezond geboren zonder opstartproblemen.
De p-waardes gaan van 1 tot 100. Waarbij 50 gemiddeld is, 1 heel klein en 100 heel groot. Alles tussen 5 en 95 is, als het in proporties is, niet al te zorgwekkend tot gewoon goed. Met p1 zit je dus op de ondergrens en betekent dat je kind te klein is voor het termijn = dysmatuur.
Ik sluit me hierbij aan, mijn kindje heeft ook te korte bovenbeentjes voor de curve. Ik heb inmiddels de assistente van de verloskundige, die ik toevallig aan de lijn had, nog even om een extra uitleg gevraagd nadat ik zelf ook was gaan Googlen. Zij relativeerde het nog even voor me, dat was erg fijn! Ze zei zelf: 'het komt veel vaker voor en bij ons is er eigenlijk nog nooit iets geks uitgekomen. In de meeste gevallen zit het in de familie en is het iets genetisch...' Ik heb zelf as. maandag weer een groeiecho en zal daar ook vast wel weer n beetje nerveus voor zijn, maar nadat ik met de assistente heb gesproken voelde ik me stukken beter. Niet meer Googlen meid, doe dat jezelf maar niet aan! Stress komt de groei ook niet ten goede.
Het is toch ook zo dat de ene keer dat deel een groeispurt krijgt en de volgende keer weer een ander deel? Bij mij loopt het buikje achter en de bovenbeentjes voor in termijn. Maak me er niet druk om. Wel wil de gyn het buikje in de gaten houden maar ze gaf al aan dat het nu geen reden tot zorg is.
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik probeer me er niet zo druk om te maken. Morgen naar zh....spannend!