nekplooi-echo en 20-weken echo maken doen echt pijn

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by eli243, Jul 5, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. eli243

eli243 Lid

Nov 28, 2008
    23
    1
    0
    Dag allemaal,

Ik heb een hele lieve gynaecoloog die zeer zacht is en alle "normale" echo's en onderzoeken doet. De echo voor de nekplooi en de 20-weken echo worden echter steeds door een andere (de enige hiervoor) gynaecoloog uitgevoerd. Deze duwt telkens (2 x bij mijn vorig kindje en nu weer bij de nekplooimeting) zo hard op mijn buik dat het echt pijn doet en ik het bijna niet meer uithoud maar toch niets zeg omdat ik niet weet of dat wel normaal is. Ik ben echt bang dat er door dat harde duwen iets met de baby zal gebeuren - buiten het feit dat ik gewoon al bang ben om over drie weken weer bij haar te moeten langsgaan.

Doen bij jullie deze twee echo's ook echt of meer pijn dan alle andere of is er echt iets mis met haar aanpak?

2. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat ik heb begrepen is dit vrij normaal (of in ieder geval dat het vaker voorkomt), maar hoeft het niet te betekenen dat dat deze keer ook weer zo is.
    Bij de NT-meting moet je kindje 100% goed liggen (vanuit de juiste hoek belicht) anders geeft het een vertekend beeld van de nekplooi. Mijn kindje lag ook niet goed en ze moesten met die echo-kop echt vreselijk hard alle kanten in mn buik duwen. Had daarna echt het gevoel bont en blauw te zijn.
    Idem bij de 20-weken echo. Als ze bijvoorbeeld willen controleren op open rug. Dat is maar een heel dun vliesje en is alleen maar zichtbaar vanuit een bepaalde hoek.
    Ik kan natuurlijk niet zeggen of bovenstaande ook bij jou van toepassing was, maar er zijn dus wel redenen te noemen waardoor een echo iets minder pijnloos dan bij een normale echo...

3. Foxter

Foxter Niet meer actief

De nekplooimeting vond ik ook niet zo prettig, maar pijn niet. Mijn bm ligt ook ver naar achteren dus ze moeten altijd wel duwen.
    De 20 weken echo hoefde ze helemaal niet hard te duwen bij mij.

4. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik moest trouwens even springen bij de nekplooimeting omdat de beeb niet goed lag, ze ging haar niet met het apparaat "goed duwen"!

5. eli243

eli243 Lid

Nov 28, 2008
    23
    1
    0
    als de pijn afhankelijk is van de positie waarin de baby ligt, zou het inderdaad bij mij ook daaraan kunnen liggen: de kindjes lag op dat moment rustig te slapen en ze moesten van postitie veranderen (bij de ene moest ik bij de 20-weken echo springen, trappen gaan doen en uiteindelijk 30 minuten gaan rondwandelen en dan nog kwam er weinig beweging in ... de laatste nekplooimeting gelukkig alleen maar moeten spingen). Ben nu wel al gerust dat het harde duwen dan normaal is en waarschijnlijk geen kwaad oet aan de baby

6. bloem86

bloem86 Fanatiek lid

Jan 31, 2011
    1,004
    0
    0
    ik vond et niet pijnlijk.. maar bij de controles bij de vk waar ze voelt hoe hoog de placenta ligt enzo dat soort dingen .. vind ik wel heeeel erg onprettig aanvoelen..

7. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    De 20weken echo deed helemáal geen pijn. Geen een echo eigenlijk...
    Nu heb ik onlangs weer een 12weken echo gehad, die was niet echt plezierig omdat ze af en toe wat moest duwen, maar pijn deed het echt niet.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Pijn niet, maar weet wel dat baby1 niet goed wilde liggen voor de nekplooimeting. en dat moet natuurlijk wel héél precies gebeuren. De echoscopist heeft toen wel wat zitten poken op m'n buik en dat was niet prettig. Vervolgens nog inwendig, ook geen pijn maar niet leuk. Toen met m'n handen onder m'n bekken, springen. Duurde lang voor er een goede meting gedaan kon worden.

Dus 't kan wel, maar je kunt altijd zeggen dat het je pijn doet, of vragen of het wel goed is dat het zo'n pijn doet. Misschien is het onvermijdelijk, maar dan kunnen ze je in elk geval even zeggen of het wel goed is.

9. Maedra

Maedra Fanatiek lid

Oct 29, 2009
    1,558
    0
    36
    Rotterdam
    #9 Maedra, Jul 5, 2011
    Last edited: Jul 5, 2011
    Ik heb inmiddels heel veel echo's gehad (denk een stuk of 30), gemaakt door veel verschillende personen en in mijn ervaring verschilt het ontzettend per persoon. De een duwt veel harder dan de ander, iedereeen heeft denk ik toch zijn eigen manier om dat te doen. Ik voelde met de SEO en GUO geen extra harde druk, dus volgens mij ligt het er echt aan wie de echo maakt.

10. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

en aan hoe je kindje ligt. ik moest eens een echo om naar de nieren te kijken en de baby lag met zijn/haar billen onder mijn heupbot. dat deed echt pijn!

11. Kwek

Kwek Fanatiek lid

May 16, 2009
    3,207
    1,263
    113
    Centrum België
    Hier ook een naar gekantelde BM waardoor er soms harder gepord moet worden. Deed soms wel pijn...
    Gister de NP-meting gehad en door de ligging moest het langs het onderkantje :) - heb toch een paar keer op m'n tanden
    moeten bijten...

12. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Ik zou gewoon aangeven dat het gevoelig is of pijn doet.

Het is niet de bedoeling dat je er tegenop ziet.

13. NieuwWolkje

NieuwWolkje Fanatiek lid

Apr 11, 2011
    1,143
    0
    36
    Gent - België
    De nekplooimeting deed bij mij ook pijn...

14. eli243

eli243 Lid

Nov 28, 2008
    23
    1
    0
    vooraf denk ik ook altijd dat ik wat ga zeggen wanneer het weer echt pijn doet, maar op het moment zelf zwijg ik en verbijt ik - soms letterlijk - de pijn omdat ik denk "liever mijn kindje correct opgemeten met pijn dan een slechte meting zonder pijn"

gelukkig zijn het maar 2 echo's per zwangerschap en verlopen de andere echo's zonder ongemak ...

15. moi78

moi78 Fanatiek lid

Jul 19, 2010
    4,213
    0
    36
    Op deze aardkloot!
    Spannend, morgen heb ik de nekplooimeting... Sinds een paar dagen heb ik ook nog eens ongipijn in mijn baarmoeder...

Share This Page