Ik was vandaag op controle bij de vk en vroeg of ik gelijk een afspraak kon maken voor de 30 weken echo. Werd mij verteld dat deze niet meer standaard wordt gedaan omdat hij door de zorgverzekeraars niet meer vergoed wordt. Je kan hem dus nog wel krijgen, maar dan betaal je zelf 35 euro aan de verloskundigepraktijk of daar waar je de echo laat doen. je kan het declareren, maar grote kans dat je nul op het request krijgt. Ik denk ik meld dit even voor de dames die dit ook nog niet wisten
Hier wel gewoon mijn vk doet het standaard. Maar er zijn ook vk die het niet nodig vinden en dan houd het in dat je het niet vergoed krijgt
bij ons is het niet omdat de vk het niet nodig vind, bij zoonlief kreeg ik er namelijk wel 1 en vergoed ook. er was bij hem geen indicatie dat het om iets zorgelijks ging de vk zei dat dit puur te maken had vanwege de zorgverzekeraars die dwars liggen
Wat is dit nu toch weer? Een aantal jaren geleden werd het verplicht ivm hoge babysterfte, en nu draaien ze het weer terug? Ze weten ook niet wat ze willen?
Ik heb bij mijn zoontje geen groei-echo gedaan, ook helemaal niet ter sprake geweest bij zowel gyn als vk. Zometeen heb ik wel een groeiecho en tevens lokalisatie placenta, tja zie wel of hij vergoed wordt. Hij is te belangrijk om te laten zitten...
Mijn verloskundige doet standaard bij iedereen met 32 weken een echo (groeiecho) en deze wordt wel gewoon vergoed. Ze zei wel dat niet elke praktijk het standaard doet.
Toen ik zwanger was van de eerste (2008/2009) heb ik het ook niet gehad en nu ook niet. De praktijk waar ik bij zit doet alleen een termijnecho zelf en voor de 20wk echo ga je naar het ziekenhuis. Groeiecho's alleen als er "iets" is. Na de 20wk echo dus geen echo meer
Bij onze 2de stuitligging, dus we hebben 2 weken geleden (35wk) een liggingsecho gehad en welja, deze lag inderdaad ook overdwars. Ik weet dus niet of dit ook vergoed wordt als er geen reden voor is.
Hmm vreemd, zou dat niet per vk praktijk verschillend zijn?! Mijn vk zegt dat ik met 36 weken nog een groei/liggings echo zal krijgen, ben benieuwd of wij hem hier ook moeten betalen...
Ik heb met 30 weken een groeiecho gehad en met 36 weken krijg ik nog een liggingsecho. Is standaard bij onze vk.
Met 30 weken groei echo, 33 weken dadelijk weer een... Ze hebben niet gezegd dat het medisch is maar ook niet standaard.
Wij krijgen ook standaard een 30 weken echo. Dat was bij onze jongste nog niet. De verloskundige zegt dat zij per zwangere een standaard vergoeding krijgen en daar alles van moeten doen. Zij hebben ervoor gekozen om het in hun pakket erbij te doen.
Vorig jaar (jan 2012) heb ik ook de groei echo gehad ook geen medische indicatie toen werdt ie wel vergoed, maar ze zijn ( de zorgverzekeraars) toch elk jaar aan het rommelen met wat wel en wat niet vergoed word
Jezus wat doen ze bij jullie in Nederland toch moeilijk om die echo's! Hier in België standaard met 8w, 12w, 16w, 20w, 26w, 32w, 36w, 38w, 40w en eventueel 41w. Ik krijg er zelfs nog een paar cadeau vanwege mn voorgeschiedenis (2mk'n) met 6w, 10w en 14w. Dit is misschien wel wat te veel maar vind dat je best wel recht zou moeten hebben op minstens vier echo's!