Hallo allemaal, Ik ben 32 weken zwanger en mijn placenta ligt helaas nog steeds voor de baarmoedermond. Met 30 weken ben ik opgenomen met ruim bloedverlies en heb ik weeënremmers, medicijnen voor longrijping en een bloedtransfusie gehad. Na 5 dagen ben ik uit het ziekenhuis ontslagen en moet ik veel rust houden. Maarja in het ziekenhuis zijn ze altijd zo onduidelijk vind ik. Ze geven niet echt duidelijk aan wat nou niet mag en wat wel mag. Ik weet dat ik het dus rustig aan moet doen maar hoe rustig is rustig? Ik heb een zoontje van een jaar die natuurlijk ook de nodige verzorging nodig heeft en ook best wel zwaar weegt (11.5 kilo) Hij moet natuurlijk gewoon verzorgd worden maar loop ik hierdoor nu extra risico? Daarnaast ziet mijn man mij het liefst 24/7 aan het rusten en dat snap ik ook wel maar is dat nou echt nodig? Ik ben zelf nogal een bezig bijtje met ENORME nesteldrang en wil eigenlijk gewoon lekker stofzuigen, dweilen, strijken, de was opvouwen en alle andere huishoudelijke taken. Daarnaast heeft hij ook liever niet meer dat ik te veel of te lang weg ga van huis. En dat begrijp ik allemaal best maar ik zou graag nog even wat shoppen. (heb een auto dus stap overal voor de deur uit) Daarom vraag ik me gewoon af wat mag ik nou wel en wat mag ik nou niet? Loop ik extra risico als ik bovenstaande gewoon in geringe mate uitvoer? Ik voel me namelijk gewoon goed dus eigenlijk voel ik me nu een beetje gevangen in mn eigen lichaam. Ook vraag ik me af of ik nou wel of geen seks mag hebben. En als je dan geen seks mag hebben mag je dan ook niet klaar komen? Nou ik hoop op wat meer duidelijkheid van een deskundige en eventueel andere meiden die dezelfde ervaring delen. Groetjes
Hoi Ikenmama, ik snap je vraag heel goed, rustig aan doen is altijd een heel vaag begrip. Je moet in ieder geval hetgeen je normaal zou doen, in mindere mate doen. Dus al je normaal het hele huis zou stofzuigen, nu alleen 1 verdieping en echt even een kwartiertje een blad lezen als je klaar bent. Op die manier luister je het beste naar je lichaam. Want als je buik bv hard wordt na een kwartier stofzuigen, moet je dus echt niet daarna verder gaan. Je lichaam krijgt op deze manier de tijd om aan te geven wat het trekt of wat teveel is geweest. En als je bv even naar de prenatal oid wilt, ga met de auto, loop alleen even de prenatal in en ga weer naar huis. Je kunt verderop op de dag dan altijd nog kijken of je even bij een vriendin langs gaat. Je mag dus wel dingen doen, maar in een laag tempo en in mindere mate. Echt goed op letten, want stel dat je weer bloedverlies krijgt wil je niet achteraf denken, had ik die keukenkastjes nu niet maar allemáál uitgeruimd. Je hebt gewoon een hoger risico op een complicatie met een placenta voor de uitgang... En de echte seks zou ik inderdaad ook niet meer doen, maar je mag wel vrijen natuurlijk. Klaarkomen zou op zich moeten kunnen, maar omdat dit ook een extra doorbloeding en een prikkeling in het baarmoeder gebied kan geven moet je hier ook mee oppassen. Met mate dus ook Dus luister maar wel een beetje naar je man, maar vertel hem ook maar dat je echt wel wat mag doen als je het maar met mate en rustig aan doet. Groetjes Brigitte