Hallo, Ik zit nu in het tweede trimester van mn zwangerschap (bijna 18 wkn) en ik heb al een tijdje last van jeukende rode plekken. Ze zijn een beetje circelvormig. Er zitten een paar plekjes op mn bovenbenen, maar met name op mn buik en borsten. Het worden er steeds meer. Soms jeukt jet ook. Kan dit zwangerschapseczeem zijn? Heb al even gegooled maar lees daar ook enge dingen over. Dat het bijv zwangerschapscholestase kan zijn. Dit kan een vroeggeboorte veroorzaken. De lever produceert dan teveel afvalstoffen en dit veroorzaakt de huiduitslag/ jeuk. Maak me nu toch wel een beetje zorgen. Herkennen meer mensen dit?
Ik herken het niet maar als je het niet vertrouwd zou ik gewoon je huisarts of verloskundige even bellen. Succes ermee
Het is eerder ringworm (schimmel). Als dat rond, schilferig , rood en jeukt. Bij ha kan je cream vragen. Ik atopische huid dus bij mij 1e zw was ook enorme droge huid gewoon huid liet los etc. Geen jeuk. Nooit van dat soort gevaren gehoord (liep in zh). Mocht dat schimmelinfectie zijn is heel vasl voorkomt en cream helpt wel je. Als niet tegen jeuk heb je antihystamine, koelzalf en hormoonzalf en vaseline. Schimmelinfectie is besmettelijk dus
Ik zou dit soort dingen (medische vragen) liever even bij je huisarts neerleggen i.p.v. zelf gaan Googlen. Als ik dit zelf eerder had gedaan had ik niet zoveel paniek voor niets gehad (achteraf dan). Dus mijn advies, loop er niet onnodig mee rond maar leg het neer bij een expert, komt die er niet uit, vraag dan om een verwijzing naar een dermatoloog. Beterschap!
Herkenbaar! Ik had zwangerschapseczeem ook rond die werken aantal. Ben er 3 keer hiervoor bij huisarts geweest die me zalf gaf. Dat hielp maar even. Na 3de keer doorverwezen naar dermatholoog, de gaf me 2 soorten zalf en die hielpen super goed!!! Na 5 weken waren de vlekken helemaal weg. Dus ik zou naar huisarts gaan!
Het klinkt als ringworm dit is besmettelijk en met huidaandoeningen die verergeren altijd even naar de dokter gaan helemaal tijden de zwangerschap!
Ik heb even gegoogled op ringworm, maar zo ziet het er niet echt uit. Maar misschien dat het dat ook wel is. Morgenvroeg ga ik naar de huisarts, dan krijg ik hopelijk meer duidelijkheid.