Hoi allemaal, Ik ben nu 8 weken zwanger en ik maak me redelijk zorgen. 2 weken terug had mijn man de tuin gespoten met glysofaat (round - up). De drukspuit stond nog op de tuintafel toen mijn zoontje buiten wilde spelen, dus ik dacht ik zet dat ding even gauw weg. Blijkbaar zat er nog wat van dat troep in en dat kwam op mijn broek terecht (sijpelde door tot aan mijn been natuurlijk) en op mijn handen. Ik ben naar binnen gelopen en heb mijn handen goed gewassen. Daarna naar boven gegaan en andere broek aan plus been gewassen. Dat op mijn been heeft misschien hooguit kwartier in 'getrokken'. Als ik ga google=en dan kom ik verhalen tegen van 'hormoonverstorend' 'geboorteafwijkingen' en dat de eerste 3 maanden de grootste kans zijn op een afwijking. Ik maak me dus zorgen! Zou deze ene keer geen kwaad gekund hebben en is het meer bij veelvuldig werken met bestrijdingsmiddelen of maak ik mij terecht zorgen? En hoe zit het met (alles)lijm? Ik heb toen ik 5 weken was (en niet wist dat ik zwanger was) wat speelgoed gelijmd van mijn zoontje, dat is op mijn vinger gekomen en opgedroogd. Kan dit kwaad? Ik hoop dat iemand een soort gelijke ervaring heeft gehad en evengoed een gezond kindje heeft gekregen!
Nee hoor geen zorgen. Is echt bij gebruik en dan vooral de nevel en dampen! Ik gebruik t hier ook, maar dan met handschoenen en mondkapje op (ook als ik niet zwanger ben )
Ja heb het niet ingeademd maar dat lichamelijke contact baart me zorgen.. als je al die enge verhalen leest..
Goh, heb je de fles voor je mond gezet? Heb je je neus in de fles gedrukt? Nee? Dan hoef je je geen zorgen te maken, echt niet!
Het zou vast niet kwaad kunnen voor dat even, je hebt direct gehandeld, maar laat dat round-up over aan iemand anders voor de volgende keer tijdens je zwangerschap. Dat is regelrechte troep, ook buiten de zwangerschap! Ik zou sowieso kijken voor een vriendelijkere variant (maar ik ben dan ook helemaal tegen Monsanto en zijn producten).