hoi dames, ik maak me nog al zorgen over mijn jeukklachten en hopelijk vind ik hier dames die hier meer ervaring mee hebben. sinds een kleine week heb ik last van jeukklachten die intussen tijd over mijn hele lichaam voorkomen. het begon toen ik 29,4 weken zwanger was, ik werd laat in de nacht wakker omdat mijn handpalmen vreselijk begonnen te jeuken. het voelde heel raar aan, alsof het echt onder mijn huid zit en ik kon ook krabben wat ik wilde maar dat hielp niet. op een gegeven moment trok het weg en ik hield alleen nog af en toe wat gekriebel over op mijn armen. diezelfde dag voelde ik me beroerd, ik had diarree en een beklemmend gevoel bij mijn ribbenkast, ook voelde ik de kleine al minder bewegen. en ja dan ga je kijken op google, wat betekend nou weer die rare jeuk? over de dingen die ik las schrok ik dus wel en daar ging ik me dus niet beter van voelen. in de middag heb ik de verloskundige gebeld omdat ik me dus echt niet meer goed voelde en ik mocht naar het ziekenhuis. Daar hebben ze gelijk bloed afgenomen en ik mocht aan de ctg scan gaan liggen. onze kleine meid bewoog gelukkig wel goed aan de ctg al voelde ik haar wel minder dan gewoonlijk. mijn bloeddruk werd ook nagekeken en die was goed, wel iets hoger dan normaal, want normaal heb ik best wel een lage bloeddruk. binnen een uur zouden ze de uitslagen hebben van mijn bloedonderzoek. nadat we dus weer lang hebben moeten wachten, want het liep natuurlijk weer uit, mochten we bij de gyn komen. alles was goed, hartje was goed, bloeddruk was goed en ook de bloeduitslagen waren tot zover ze konden zien goed. alleen de galzure zouten moest nog binnen komen, dit zou 2 dagen duren. dus we hebben een nieuwe afspraak gemaakt voor over 2 dagen, ik zou dan nog een keer aan de ctg moeten gaan en op controle bij de gyn. intussen tijd is de jeuk geminderd, ik heb in ieder geval toen geen jeuk meer op mijn handpalmen gehad, ook ben ik er niet meer 's nachts wakker van geworden. de jeuk kwam meestal ook in de avond opzetten en dan voornamelijk op mijn polsen, onderarmen en schenen af en toe ook onder mijn voeten. onze kleine meid voelde ik de dag nadat ik in het ziekhuis was geweest al veel beter bewegen. 2 dagen later dus weer terug naar het ziekenhuis, ctg gemaakt, bloeddruk gemeten enzovoort, dit was allemaal goed. ik kreeg de uitslag van de galzure zouten en dit was ook goed (3.8 mmol), dus geen zwangerschapscholestase. ik heb begrepen dat wanneer het boven de 10 komt dat het dan verhoogd is. de gyn raadde mij dus aan om koelzalf of mentholzalf te gaan gebruiken maar toch ook de jeukklachten in de gaten te houden. ze vroeg mij of ik zelf weer terug op controle wilde komen of dat ik het via de verloskundige wilde doen als de jeukklachten erger zouden worden. ik heb maar gezegd dat ik liever gewoon op controle kom en over 3,5 week mag ik dus weer terug komen. thuis ben ik gelijk naar de winkel gegaan om mentholzalf te halen. en 's avonds begon het dus weer te jeuken, vooral mijn armen, mentholzalf gesmeerd maar het leek niet echt te helpen? achja het viel toen ook nog wel mee. maar nu 5 dagen later is de jeuk weer helemaal terug, in mijn handpalmen, op mijn armen, mijn enkels, mijn tenen en voetzolen, mijn oren, neus, zelfs gehemelte en vooral mijn hoofhuid. ik kan smeren wat ik wil met die mentholzalf maar het helpt niet. ik heb verder geen uitslag of iets, ik ben niet van wasmiddel of doucheproduct veranderd en ik was ook nooit met zeep. wel heb ik elke dag last van vettige ontlasting, wat soms ook heel dun is. maar het zit me gewoon niet lekker, het voelt niet goed. ik lees op internet dus ook dat de jeukklachten kunnen voorkomen voordat dit pas in het bloed aantoonbaar is, het zou dus nog een aantal weken kunnen duren voordat de bloedwaardes afwijken. nou moet ik deze week ook weer langs de verloskundige en ik zal het dan ook zeker aankaarten en vragen om eventueel nog een bloedonderzoek, maar ik ben straks bang dat ze me niet serieus nemen. ik vind 3,5 week wachten te lang, want wat nou als mijn galzure nu intussen tijd wel aardig verhoogd zijn? er is jammer genoeg heel weinig over te vinden op internet, ik heb op de site van itchymoms gekeken en daar staat dus ook op dat je eerst jeukklachten kan krijgen voordat de bloedwaardes afwijken. ook heb ik 2 artikelen op de nvog gevonden waar dat dus ook in geschreven staat. ik wil ook niet als een zeur overkomen bij de verloskundige en de gyn maar toch maak ik me echt wel zorgen omdat ik weet dat heel veel gynocologen niet goed op de hoogte zijn. en ik vraag me af waarom ze me niet alsnog laten testen met een tussentijd van 1,5 / 2 weken. want overal lees ik dat dit dus wel moet!! het is een heel verhaal en ik kan helaas niet met hoofdletters typen omdat mijn toetsenbord dan van slag raakt. maar ik hoop dat ik wat ervaringen van jullie te horen kan krijgen.
Gewoon vandaag aangeven bij je VK wat de afspraken zijn met de gyn, maar dat je nu toch wel veel meer last hebt gekregen. Vraag bij de VK (of evt bij HA) na of ze je nogmaals willen testen ivm de galzure zouten. Dan heb je dat alvast weer onderzocht.
Wat vervelend? Is het niet bespreekbaar met de gynaecoloog om al eerder bloed te prikken en dat je dan alleen bij verhoogde uitslag meteen langs komt, anders gewoon de afspraak van 3,5 week? Maakt voor hun toch niet uit wanneer je bloed gaat prikken? lijkt me voor jouw gemoedsrust beter is om het een keer (extra of eerder) te doen? Anders eerst even met de VK overleggen, die kunnen je ook voor een bloedtest sturen, toch?
Ik zou de gyn bellen en aangeven dat je jeuk weer erg is toegenomen en dat je liever eerder je bloed nog eens laat testen. Gewoon bellen hoor! Ik heb zelf ook zwangerschapscholestase gehad en had een erg doortastende gyn, maar hij gaf ook aan dat de risico's voor de 37w erg gering zijn, vooral daarna nemen de risico's toe. Ik had met 34w waardes van 22mmol/l, week later was het 93mmol/l. Met 35+5 ben ik opgenomen ter monitoring (iedere dag ctg en gewoon op de goede plaatst mocht ingrijpen nodig zijn) en met 36+5 ingeleid, mijn galzure zouten zaten toen op 12 meen ik, dankzij Ursochol (met 34w mee gestart), maar eens een waarde boven de 40mmol/l betekent dat het advies is om met 37w in te leiden. Nogmaals; gewoon bellen hoor! Dan maar wekelijks prikken zolang jij zulke jeuk blijft houden, want die jeuk op je handpalmen is echt heeel typerend voor cholestase!
Ik heb donderdagavond een controle afspraak bij de verloskundige... De jeuk leek gisteren minder geworden, maar is vandaag dubbel zo erg terug gekomen vooral mijn handpalmen en onder mijn voeten maar ook de rest van mijn lichaam. Om gek van te worden! Ik heb geen vaste gyn, jammer genoeg dus ik zou ook niet weten naar wie ik moet vragen als ik naar het ziekenhuis zou bellen, ik denk dat ik het gewoon via de verloskundige moet doen. Ik ga hoe dan ook om een bloedonderzoek vragen. Heeft er iemand van hier ervaring met jeukklachten en geen afwijkende bloedwaardes maar uiteindelijk toch zwangerschapscholestase had? Dit omdat het soms pas na een paar weken in het bloed aantoonbaar kan zijn....
Gezien de hevige jeuk nu, zou ik vandaag nog even met je vk bellen. Of met de poli van gynaecologie en dan gewoon uitleggen dat je een afspraak hebt staan maar gezien de toegenomen klachten liever eerder wil. Ik kon zelf binnen een dag terecht toen ik zo'n jeuk had.
Ik heb idd gebeld vandaag omdat ik gisteravond echt GEK werd van de jeuk. De jeuk was het ergst onder mijn voeten en hanpalmen, brrrr. Heb de halve nacht wakker gelegen en vanmorgen werd ik gewoon wakker met jeuk. Gelukkig kon ik gelijk terecht i het ziekenhuis en lig nu dus aan de ctg en straks mag ik gaan bloedprikken. Hoop echt wijzer te worden want ik weet gewoon niet waar ik nu aan toe ben en wat ik er tegen kan doen. Die jeuk gaat nu mijn leven beheersen en dan ook nog eens die zorgen erbij.... is niet leuk meer...
De gyn moest even met een andere gyn bellen, wist er schijnbaar heel weinig over. Ze heeft gevraagd of ik wel moest bloedprikken omdat nog maar een week geleden was... die andere gyn zei toen van wel omdat de waardes het heel snel kunnen veranderen, ze vond de klachten ook typisch iets voor cholestase... Ik heb nu ook pilletjes gehad voor tegen de jeuk, mocht dit helpen dan is het wel gewoon zwangerschapsjeuk. Ze had me eerst de verkeerde medicijnen voorgeschreven, die ik helemaal niet mag gebruiken tijdens zwangerschap! Nu heb ik dus wel de goede medicatie alleen je kan er behoorlijk suf van worden dus moet ze bij voorkeur 's avonds innemen en alleen wanneer het te erg wordt overdag. Vrijdag a.s. heb ik een belafspraak met de gyn en dan krijg ik ook de uitslagen te horen. Ik
Ik kreeg direct Ursochol voorgeschreven, puur op basis van de jeuk, dus nog zonder bloeduitslagen. Dat had wel even tijd nodig, ik denk dat het na 1 week echt goed z'n werk deed qua jeukvermindering. Verder veel koelen, natte koude lapjes, koude fles met water, koude douche... Allemaal maar tijdelijk qua werking, maar even die verlichting is wel fijn! Ik mocht ook slaapmedicatie toen ik echt veel wakker lag 's nachts, ik zat echt jankend op de bank met de jeuk, dus een nachtje wat meer slaap was echt heerlijk.
Hier ook 1 met zwangerschapscholestase. Mijn galzuren waren dan wel verhoogd (17) D.m.v. Ursochol zijn de goed gedaald. Maar ik snap je bezorgdheid; toen ik laatst m'n galzuren heb laten controleren waren ze mooi gedaald naar 7,7. Maar ik had juist meer jeuk gekregen, en niet alleen op m'n handen, ook benen en buik en armen begonnen hevig te jeuken. Dus ik snapte er toen niks van, maar de gynaecoloog zei tegen me; de hoogte van je galzuren zeggen niks over de jeukklachten die je hebt. Dus ook al zijn ze goed gedaald, je hebt nu eenmaal zwangerschapscholestase, en dus zal je jeuk hebben. Ook ik heb slaapmedicatie gekregen, en ondanks m'n dubbele gevoel dat ik het liever niet wilde innemen voor de baby, heb ik hierdoor wel beter kunnen slapen en rust gekregen, ik was zo gestrest van al die slapeloze nachten en de jeuk. Stress door jeuk is ook slecht voor de baby denk ik dan maar. Heb zelfs een nachtje opgenomen gelegen in het ziekenhuis vanwege de jeuk en niet kunnen slapen (toen wisten ze alleen nog niet dat het cholestase was) Mijn galzuren zijn nog steeds laag maar ik heb nog steeds met vlagen veel jeuk. Hierdoor zal ik dus ook ingeleid worden rond de 38 weken. Voordat ze er bij mij achter waren dat het cholestase was.. heeft wel 4 weken geduurd. Dus ik snap dat je duidelijkheid wil. Ik heb klachten vanaf de 25e week van m'n zwangerschap. Dus als je vragen hebt stuur maar een pb. Sterkte met de jeuk!
Aan de ene kant vind ik het ook vreemd dat ze me niet gelijk Ursochol hebben gegeven, aangezien ze toch vermoeden dat het cholestase is. Uroschol kan toch geen kwaad?? Het had mij beter geleken dat ze daar al mee waren gestart aangezien het zeker nog een week nodig heeft voordat het zijn werk gaat doen.... Gisteren rond 16:00 een pilletje genomen aangezien je dan de komende 24 uur niet meer mag rijden en ik vanavond naar de verloskundige moet. De jeuk was echt ondraaglijk dus ik dacht ik neem er nu alvast 1... Na een uur nog steeds jeuk en de jeuk is niet weggegaan. Op een gegeven moment was ik wel zo moe dat ik echt moest gaan liggen na het eten, maar ik kon gewoon niet slapen!!! Die jeuk!! Ik heb even met mijn ogen dicht gelegen maar echt slapen lukte gewoon niet.... En de jeuk bleef maar en werd in de loop van de avond alleen maar erger... Toen ik eenmaal in bed lag was ik gewoon zo oververmoeid, mn hoofd bonkte maar ik kon gewoon niet slapen. Ik was te moe om mijn ogen open te houden.... uiteindelijk ben ik toch in diepe slaap gevallen, maar dat was heeeeeel laat in de nacht. En nu ben ik helemaal gesloopt én nog heb ik jeuk De gyn zei als deze medicatie niet helpt tegen de jeuk dan is het toch zwangerschapscholestase. Morgen krijg ik de uitslag,... ik ben er alvast op voorbereid en dan kan het alleen nog maar meevallen... Maar wat nou als de waardes nog steeds hetzelfde zijn? Is de cholestase dan echt uitgesloten? Waar komt die jeuk dan vandaan en waarom helpt dan niks?
Of dat het dan helemaal uitgesloten is weet ik niet. Bij mij zei de gynaecoloog dat de waardes niks konden zeggen over de jeuk, maar bij mij was het wel al eens hoog geweest. Die andere pilletjes tegen de jeuk hielpen bij mij ook niks. Alleen promethazine stroop hielp goed om enigszins wat te kunnen slapen, maar niet tegen de jeuk. Cetirizine en tavegyl die ik gehad heb hielpen bij mij ook niks.. ik heb koelzalf gekregen om te smeren, dat helpt me wel. Heb je zelf ook iets van een zalf of crème gekregen?
Ik heb mentholgel gehaald op aanraden van de gyn, een week geleden. Dit helpt echt voor geen meter! Verder heb ik geprobeerd: calendalun zalf, calendulan olie, rescue cream tegen jeuk, teatrea lotion. Ik gebruik ook al wisseldouches maar dat werkt ook niet. Verder gebruik ik geen zeep of parfum, je ziet ook helemaal niks aan mijn huid, geen bultjes of droge plekken, Mijn huid ziet er juist goed gehydrateerd uit. De ergste jeuk is onder en op mijn voeten, daarna mijn handpalmen en dan komt de rest van mijn lichaam. Mijn oren en neus, hoofhuid, rug, benen, armen, het is elke keer een andere plek en soms zelfs op 10 plekken tegelijkertijd... Ik kan ook krabben wat ik wil, het helpt niks... het lijkt alsof het onder mijn huid zit, alsof mijn bloed jeukt. Als er morgen nog niks uitkomt dan snap ik er gewoon helemaal niks van...
Net gebeld door de assistente van de gyn. De galzure waren niet verhoogd... aan de ene kant ben ik daar echt super blij mee maar aan de andere kant voel ik me nu met mijn rug tegen de muur aan staan. Ik voel me zo radeloos en moe, ik wordt echt letterlijk gek van de jeuk! Vooral in mijn handpalmen en onder mijn voeten, ik snap er gewoon helemaal niks van. Waarom helpt dan niks? Dit ga ik toch nooit volhouden tot 40 weken?
Oh echt? Had toch eigenlijk wel verwacht dat er bij jou wat uit zou komen. Nee ik kan me voorstellen dat je dat niet volhoud. Als ik jou was zou ik dit bespreken met de gynaecoloog. Ook al zijn je galzuren niet verhoogd, de jeuk die je ervan hebt moeten ze wel serieus nemen. Ik snap dat je even niet weet wat je moet doen.. maar je weet zelf het beste hoe je je voelt. Dus laat je niet zomaar wegsturen!
Ja echt vreemd he. Ik had echt gedacht dat er iets uit zou komen. Ik heb met de verloskundige gebeld en voorgelegd dat ik om de 2 weken een bloedonderzoek wil omdat dit ook wordt aangeraden op de site van NVOG. Jeukklachten kunnen dus vooraf gaan voordat de bloeduitslagen afwijken. Mijn verloskundige heeft dit voorgelegd aan de gyn en de gyn kende dit beleid niet maar heeft er wel mee ingestemd omdat het toch een richtlijn is die zij moeten hanteren. Dus nu mag ik over ongeveer 2 weken weer bloed gaan prikken en als het nodig is zelfs elke 2 weken, dus zolang ik nog jeukklachten blijf houden en hier geen andere aantoonbare oorzaak voor is. Mijn verloskundige was gelukkig heel begripvol en snapte mijn frustratie volledig. Voor nu moet ik toch nog even doorgaan met de promethazine tabletjes, ik mag het dit weekend nog even aankijken en anders krijg ik andere slaapmedicatie. Tegen de jeuk hebben ze niks meer aan te bieden....