Momenteel ben ik 30 weken zwanger en loop al een kleine week met een flinke longontsteking rond. De antibiotica verlicht de pijn en benauwdheid wel een beetje maar naar mijn idee is de ontsteking nog lang niet weg. Nu hoor (en lees) ik allerlei verhalen over het langdurige herstel van een longontsteking (terwijl ik het nu al aardig beu ben). Zijn er meer mensen die tijdens hun zwangerschap een longontsteking hebben opgelopen? Zijn er -extra- complicaties waar ik rekening mee moet houden? groetjes Linda
Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap ook longonsteking gehad met 33 weken. Inderdaad met antibiotica is het overgegaan, maar het duurde wel lang. De antibiotica moest nog een keertje verlengd worden en ik heb het nog best een tijd benauwd gehad. Helaas wordt in de laatste weken van je zwangerschap Ventolin afgeraden (medicijn tegen benauwdheid wat ik ook gebruik voor mijn astma) dus ik vond het echt wel even afzien. Ook bleef ik heel sterke hoestprikkel houden, ook toen de ontsteking al over was. Steeds tot overgeven aan toe. Ik bleef (logisch) ook heel moe, ik ben eigenlijk tot aan de bevalling met 37 niet helemaal ervan opgeknapt. Dus meid, probeer echt rustig aan te doen en even laten controleren bij de huisarts of de ontsteking echt over is (maar ik neem aan dat je huisarts je zelf al terug wilde zien) Ik hoop dat het bij jou met een minder lange nasleep verloopt dan bij mij en dat je snel weer helemaal opgeknapt bent.
precies, hou in de gaten of je kuur lang genoeg is, anders komt het gewoon weer terug. Verder geen ervaring mee. beterschap!
En laat ik nou van de huisarts Ventolin hebben gekregen... Ik krijg daar behoorlijke hartkloppingen en een heel gejaagd gevoel van dus dat heb ik - gelukkig - al snel aan de kant gegooid. Vandaag is mijn kuur gestopt en morgen moet ik inderdaad voor controle weer naar de huisarts, maar de klachten zijn nog volop aanwezig. Ik had eigenlijk de hoop volgende week weer lekker aan het werk te kunnen...
ik heb geen longontsteking gehad maar wel bronchitis. Had al lichte astma. Mocht wel ventolin hebben. als ik het benauwd had. ( er wordt met veel medicijnen zo wisselend advies gegeven merk ik steeds vaker) Heel benauwd is ook slecht en voordeel van pufjes is dat je ze lokaal toedient. Opgejaagd gevoel is wel een bekende bijwerking maar als je het echt spaans benauwd hebt moet je wel
Gek is dat he, van die verschillende adviezen over medicijnen... Mijn huisarts zei dat het in je hele zwangerschap geen kwaad kon, maar liever niet gebruiken in de laatste weken. Maar waar hij dan precies die grens trekt weet ik eigenlijk niet Ik was in ieder geval 33 of 34 weken zwanger bij dat advies. Als ik het echt heel benauwd had kon ik wel een puf nemen, maar zo min mogelijk zei hij. En dan ben ik zo'n muts die het echt niet meer neemt he? En je dient het wel plaatselijk toe, maar het wordt wel degelijk in je bloed opgenomen. Wel heel vervelend dat je je nog niet beter voelt.. Beterschap en sterkte ermee!
Ik heb in mijn vorige zwangerschap 2 keer longontsteking gehad en voor beide keren kreeg ik 3 kuren. Al met al heeft het 6 weken geduurd voordat ik er vanaf was. Bij mij begon het met 22 weken en later met 30 weken. Laat de HA je goed in de gaten houden en maak vooral je kuur af. Het kan ontzettend vervelend zijn en door het hoesten kan je ook compleet uitgeput raken. Rustig aan doen en hopelijk werkt de kuur meteen bij je. Beterschap!