zwangerschapsdiabetes in vroeg stadium, 2de kindje...!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door anjamones, 10 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anjamones

anjamones Fanatiek lid

14 jul 2012
    1.099
    0
    0
    werkzoekende
    Drenthe
    Hoi hoi,

Het onderwerp zegt het al, zwangerschapsdiabetes, we gaan er weer voor. Ben nu 5+3 weekjes zwanger van de 2de en af en toe mijn waardes al even aan het testen. Nou word ik niet zo vrolijk van mijn nuchtere waarde als ik wakker word en vanmorgen na het ontbijt was ook een flinke, terwijl ik niets bijzonders heb gegeten.

gistermorgen nuchter 6.7, vanmorgen 6.6
    na het ontbijt vanmorgen was hij 8.5. Ik heb toen het volgende gegeten. broodje met appelstroop en een beker karnemelk.

Heeft iemand een idee hoeveel koolhydraten je per maaltijd mag? Ik ben er echt weer uit.

En misschien is het leuk om hier sowieso wat ervaringen te delen :D

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    525
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nuchter moet hij toch onder de zeven zijn? dan is het toch een nette waarde? en wat heb je gisteravond en eergisteravond dan gegeten? Appelstroop is zoet/suiker dus kan verklaren dat je na het ontbijt op 8,5 zit.

Mijn schoonzusje reageerde bijv heel sterk op sinaasappels.... dan vloog dr bloedsuiker de pan uit. Zelf reageerde ik toch het meeste op de geraffineerde produkten (pasta etc)

3. anjamones

anjamones Fanatiek lid

14 jul 2012
    1.099
    0
    0
    werkzoekende
    Drenthe
    nuchter onder de 7? jemig, volgens mijn diabetesverpleegkundige in mijn eerste zwangerschap moest ik nuchter onder de 6. gisteravond en eergister avond niks gegeten, alleen crystal clear gedronken.

appelstroop is idd zoet/suiker, maar hier reageerde ik nooit op, zo ineens vandaag, eerder zaten deze waardes allemaal rond de 6.5/7.0 met hetzelfde recept :)

sinaasappels reageerde ik bij mijn zoontje ook heel sterk op, dat weet iknog, haha

4. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
    De waardes die jij beschrijft zijn inderdaad wel overeenkomend met de voorfase van diabetes. Nuchter zou je suiker onder de 6.1 moeten zijn en niet nuchter onder de 7.8. Maar het is nog niet heel schrikbarend.

Maar het lijkt me dat je bij jou dan niet spreekt van zwangerschapsdiabetes, maar meer van diabetes type 2, zw diabetes ontwikkelt zich pas in de laatste helft van de zwangerschap. Zou even advies vragen bij je vk of huisarts!

Succes

5. anjamones

anjamones Fanatiek lid

14 jul 2012
    1.099
    0
    0
    werkzoekende
    Drenthe
    vorige week waren mijn waarden nog prima, het begint eigenlijk sinds gister dat ze hoger zijn. aankomende donderdag moet ik naar de gyn voor een intake.. ivm de zwangerschapsdiabetes. Bij mijn eerste zwangerschap is het ook al met 16 weekjes tevoorschijn gekomen, ook vrij vroeg... na de zwangerschap was ik er ook meteen van af.. ik ga het iig donderdag aangeven :)

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    525
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Okay, ik heb me dus vergist met die nuchtere waarde. Moet er wel bijzeggen dat ik tijdens mijn zwangerschap onder controle stond in Duitsland en daar worden de waarden anders berekend. Daardoor meende ik dat je nuchter max 7 mocht hebben, sollie

7. anjamones

anjamones Fanatiek lid

14 jul 2012
    1.099
    0
    0
    werkzoekende
    Drenthe
    maakt niet uit hoor ;) neem het je niet kwalijk...

8. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hoi! Vervelend dat je waarden nu al verhoogd zijn! Voor tips en ervaringen uitwisselen kan je ook hier kijken: http://www.zwangerschapspagina.nl/gezondheid/371043-glucose-meten-ivm-zwangerschapsdiabetes.html

Bij mij is het pas net ontdekt en ik ben vorige week naar de gyn, dietiste en diabetesverpleegkundige geweest. Mijn waarden mogen 1,5-2 uur na het eten niet boven de 7 komen, nuchter zit ik tussen de 4 en 5,3.
    Mijn dieet:
    Ontbijt: 32 gram koolhydraten: 2 sneden brood met kaas of vlees, ik ben vegetariƫr, dus ik eet wat anders: humus of pesto/tapenade, koffie of thee zonder suiker/zoetjes.
    Tussendoortje: 25 gram koolhydraten: melk/yoghurt en fruit/ander tussendoortje.
    Lunch: 32 gram koolhydraten: 2 sneden brood met kaas of vlees, koffie of thee zonder suiker/zoetjes.
    Tussendoortje: 25 gram koolhydraten: melk/yoghurt en fruit/ander tussendoortje.
    Avondeten: 40 gram koolhydraten: portie mager vlees/vis/gevogelte (in mijn geval vleesvervanger), 200 gr. aardappels of vervanging, flinke portie groente, naar wens rauwkost met magere dressing.
    Tussendoortje: 25 gram koolhydraten: melk/yoghurt en fruit of ander tussendoortje.

Sterkte!

9. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    OVerigens hoeft het niet meteen diabetes 2 te zijn als het in een vroeg stadium ontdekt wordt. Bij mij is het ook al in de 9e week geconstateerd, terwijl ik een maand voor mijn zwangerschap nog een goede suikerwaarde had... Het wordt vaak echter pas later geconstateerd/gecontroleerd, omdat dan blijkt dat je baby wat harder groeit dan normaal en je dan 'verdacht' wordt van zwangerschapsdiabetes...

Maar inderdaad, in het topic wat Steph noemt... heel veel informatie te vinden!

10. anjamones

anjamones Fanatiek lid

14 jul 2012
    1.099
    0
    0
    werkzoekende
    Drenthe
    bedankt voor alle info tot nu toe..

dat topic ben ik begonnen door te lezen, zie alleen door alle bomen het bos niet meer, er is al veel te veel gekletst ;)

11. seallable

seallable Bekend lid

3 nov 2011
    684
    89
    28
    NULL
    NULL
    Allereerst van hart met je zwangerschap, ten tweede balen van je glucosewaarden! Zag al dat mijn mede diabetes zwangeren uit het andere topic ook gereageerd hebben. Er is daar al wel veel gekletst idd maar je kan zo de draad oppikken hoor ;) de meiden die er nu actief zijn, zijn maar een stuk of 6. De anderen zijn inmiddels van de zwdiabetes af of niet meer actief.

Verder zou ik je aanraden om zsm contact op te nemen met je verloskundige/gyneacoloog. De waarden die je laat zien is helaas duidelijk afwijkend en niet goed voor jou en je kindje. Zeker omdat je zo vroeg in de zwangerschap zit en nog een tijd moet. Ik heb gemerkt dat iedereen van het andere topic weer andere ervaringem heeft en ook verschillend advies krijgt. Zo heeft de een een vast dieet de ander moet zich houden aan aantal grammen koolhydraten. De een heeft nuchter problemen, de ander na t ontbijt of voor het slapen. Het forum is handig om dingetjes uit te wisselen maar ik zou echt zsm profesioneel advies inwinnen ofwel bij je verlos of huisarts.

Succes en sterkte!

12. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    Gewoon aan het einde je vragen stellen inderdaad... We geven gewoon antwoord op dat wat je wilt weten... En snel actie ondernemen hoor. Zoals gezegd is het bij mij geconstateerd in de 9e week, Ik had pas een afspraak bij de gyn in de 12e week en voordat ik bij de diabetesverpleegkundige terecht kon (op mijn eigen verzoek ook nog) zat ik al in de 16e week. En toen moest ik dus direct starten met insuline spuiten... Bovendien heb ik mij al die weken ontzettend beroerd gevoeld. Kan met de normale zwangersschapshormonen te maken hebben, maar toevallig hielden mijn symptomen (althans de ergste) op, op het moment dat ik insuline inspoot (dus mijn suiker onder controle had).

Deel Deze Pagina