Hi iedereen, Ik ben nu bijna 30 weken zwanger van nummer twee (eerste is nu net een jaar) en begin sinds afgelopen weken ontzettend pijn aan mijn in- en uitwendige litteken te krijgen, is dit normaal? Mijn gyn wil me eigenlijk proberen normaal te laten bevallen, maar als ik dit nu al zo erg voel, is het dan überhaupt wel verstandig? Hoop dat jullie me verder kunnen helpen
Hmm, bij mij gynaecoloog moet ik via keizersnede bevallen omdat ik binnen een jaar weer zwanger ben. Risico bestaat dat litteken en/of de baarmoeder scheurt. Als ik persé wil mag ik gewoon bevallen, maar dan is er een grote kans op een uiteindelijke spoedsectio. Heb ik geen behoefte aan ! Ik had dus wel gewoon de keuze, als ik het echt wil mag ik vaginaal bevallen maar ik zie dat dus écht niet zitten (mede door hoge kans op spoedsectio, dan liever gepland!)
@Roxyroxx, bedankt voor je reactie! Ja ik twijfel ontzettend, mede omdat ik een keizersnede echt verschrikkelijk vond, en het herstel ook traag vond gaan. Heb echt maandenlang last gehad.. Heb jij nu tijdens je zwangerschap last van je litteken?
Nee ik heb tot nu toe geen last ervan. Volgens de gyn kwam dat wel omdat ik me strikt aan de 6 weken herstel heb gehouden. Ik kies nu bewust voor een geplande ks omdat er gewoon bij een snelle zwangerschap na een ks veel meer risico is op een (uiteindelijke) spoedsectio en er bij een natuurlijke bevalling meer risico is op complicaties. Mijn gyn is toevallig (nja toevallig haha) bezig nu met onderzoek naar de bevallingen na een ks. Heb een heel drukwerk van haar gekregen over wat complicaties kunnen zijn en de kans erop. Dus ik ben wat dat betreft wel echt goed door haar geinformeerd.
Hoi, ik heb bij de eerste ook een keizersnede gehad en was na ongeveer 16 maanden opnieuw zwanger. Ik heb vooral in de begin en middenfase last van mijn litteken gehad. Volgens de gyn was dit het uitwendige litteken. Deze pijn heb ik de laatste periode, weet t niet meer precies. Maar denk de laatste 8 weken ofzo niet meer gevoeld. Voelde me er daarom ook erg gerust op. Ik ben natuurlijk bevallen en het herstel is inderdaad, wat mij betreft, zoveel sneller dan na een keizersnede. Ben zo blij dat het op de natuurlijke manier is gelukt! Nu liep ik na een paar dagen weer vrolijk rond. Je hebt nog wel even de tijd om na te denken omdat je nu 30 weken bent. Hoop dat de pijn afneemt en je natuurlijk kunt proberen te bevallen. Tijdens de bevalling ben ik het hele litteken compleet vergeten hihi. Pas naderhand vroeg ik of het niet alsnog kon scheuren, dan kon niet. Succes en beterschap met de pijn! Zo akelig die trekkerige pijn he!
Ik was een half jaar na mijn kz zwanger van de 2e en had ook wel last vd kz liteken ( nu soms nog, Ligt aan t weer ) ik ben van de beide anderen na de kz gewoon bevallen en zelfs ingeleid via infuus. en bij mij is alles goed gegaan. sterke.
@mamajanneke, echt waar? Ik was idd ook 6 maanden na de ks zwanger, maar heb zulke horror verhalen gelezen op het internet, dat ik het bijna niet meer normaal dúrf te proberen wat zeiden de gyns tegen jou?
@zonn, bedankt voor je reactie! Ja hier is het volgens mij ook vnl mijn uitwendige litteken, het jeukt en trekt ontzettend, voornamelijk wanneer ik mijn zoontje veel gedragen heb. Ik vroeg me af of de pijn kwaad kon en een voorteken was dat ik het beter niet op de natuurlijke manier kan proberen, maar die pijn is zo te horen toch iets wat erbij hoort..
ik mocht volgens de gyn gewoon bevallen, al was t wel op t randje ben er wel heel blij om, want anders had ik nu niet meer zwanger mogen worden. dus ik ben blij dat ik nog 2 maal natuurlijk mocht bevallen. wel werd ik en de baby heel goed in de gaten gehouden. maar het kan dus wel en zoals ik het nu lees heb je met name aan de buitenkant last probeer t eens wat vet te houden met vaseline. wie weet helpt het.