Ervaringen met nipt-test

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door kissi, 18 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kissi

kissi Actief lid

13 jul 2011
    271
    0
    0
    Hallo,
    Ik ben op zoek naar mensen die in Antwerpen een NIPT-test hebben gedaan? hoe verliep dit?
    Ik hoorde nl onlangs in mijn omgeving dat iemand dit ook gedaan heeft. En dat dit zeker niet goedkoop is. Ook is het 99% betrouwbaar.
    Nu ben ik er zelf ook over aan het twijfelen. Ook omdat ik midden 30 ben.
    Gaat maar niet mijn hoofd uit zeg maar!..
    Dus ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen , wie mij hier iets meer over kan vertellen, en het ook aanraden?
    dankjewel alvast..

2. rimar

rimar VIP lid

1 jul 2009
    15.674
    0
    36
    ambtenaar part time
    in het hoge noorden
    Hallo Kissi Weet niet precies hoe oud je bent maar als je begin 30 bent zal de combinatietest niet vergoed worden, deze kost ca. €160,00. De nipt wordt alleen gedaan als je 36 jaar of ouder bent en een verhoogd risico hebt, wat moet blijken uit de combinatietest. De kosten voor een nipt in Nederland bedragen €600,00. Ik weet niet wat de kosten in België zijn momenteel. Zelf ben ik boven de 36 en heb ik afgelopen maandag bloed geprikt en krijg ik as maandag de nekplooimeting. Als het goed is krijg ik gelijk de uitslag mee. Ik heb me al ingesteld op een minder goed resultaat zodat ik doorverwezen kan worden naar de nipt, wil nl liever geen vwp als dat niet nodig is. Maar wellicht worden we verrast met een goede uitslag maar dit blijft een kansberekening. Het blijft allemaal heel erg spannend.

3. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Je kunt eerst de combinatietest doen, je kunt ook meteen voor de NIPT gaan. De combinatietest geeft enkel een risicobepaling en heeft een grotere 'foutmarge' dan de NIPT. Anderszijds is hij wel goedkoper.

Op aanraden van onze behandelend arts (prof. De Sutter van het UZGent) hebben wij besloten om de combinatietest te doen en bij een afwijkende uitslag de NIPT. Gelukkig was onze risicoinschatting dermate laag (1:2500 voor Down en 1:5000 voor de beide andere trisomieen) dat we de NIPT niet nodig vonden.

Als je echter niet rustig wordt van een risico-inschatting en bang bent voor een 'vals negatieve' geruststelling of het toch zijn van 'die ene op de zoveel', dan zou ik meteen voor de NIPT gaan.

Ik ben overigens 34 en zwanger na ICSI.

Edit: en inderdaad alles zelf betaald omdat ik te jong ben voor vergoeding.

4. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik heb de NIPT in Antwerpen laten doen en zelf moeten betalen. Het is inderdaad een dure aangelegenheid, maar wij vonden het het toch waard. Als je een goede uitslag krijgt (geen afwijkingen) is de kans 99,9% dat dit ook echt zo is. Als je een slechte uitslag krijgt (wel afwijkingen) is de kans 99% dat het echt zo is en is het dus raadzaam alsnog een vwp te laten doen (wordt dan vergoed). Wat ik erg fijn vond was dat we de uitslag al binnen 10 dagen in de bus hadden. Ook vond ik het leuk om zo vroeg, namelijk met 11 weken, al te weten wat het geslacht is. Overigens hebben wij (neuroten als we zijn) ook nog eens de combitest laten doen....
    Mocht je ervoor kiezen om dit in Antwerpen te laten doen, dan moet je het adres van te voren maar even googelen. De straat loopt een beetje vreemd en wij zijn 3 x langs het gebouw gereden zonder te weten dat we al in de juiste straat waren ;).

5. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    NIPT wordt in Belgie gewoon gedaan maar wel op eigen kosten.

99% zekerheid wat betreft een aantal ernstige aandoeningen. Simpele bloedtest en je krijgt ook een echo waarbij ze hertje, doorbloeding, organen etc checken en de nekplooi.

Duur maar de moeite waard als het je stress vermindert. Wij hebben het ook gedaan.

Is de test onduidelijk, door bijv slecht bloedmonster, mag hij gratis over.

6. Mamvk

Mamvk Fanatiek lid

29 sep 2013
    1.043
    0
    0
    Niet overal! In Antwerpen krijg je geen echo.

Wij hebben het ook in Antwerpen laten doen, het is veel geld, maar absoluut de moeite waard als je het mij vraagt. Je hebt gewoon zoveel meer duidelijkheid als met een combi test. Deze laatste hebben we dan ook niet laten doen.

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier nipt in Brussel gedaan. 500 euro en als je het binnen het juiste termijn doet krijg je de nekplooimeting (en volledige check-up) er bij. Dit omdat de nekplooi ook nog informatie geeft over andere syndromen en hartafwijkingen.
    Ik vond het het geld zeker waard. Hierdoor een veel relaxtere zwangerschap.
    Reden waarom wij juist niet eerst de nipt hebben gedaan is dat we nu al met 11,5 week wisten waar we aan toe waren. Als na de combi test een slechte uitslag volgt, en je dan nog een nipt wil, met mogelijk daarna nog een punctie etc etc. Dan tikken de weken behoorlijk aan, incl alle daarbij horende stress. Het kindje zou ik dan al kunnen voelen bewegen en dat had een eventuele beslissing over het vervolg van de zwangerschap er niet makkelijker op gemaakt.

8. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Oh! Mijn man zei van wel.
    Wij zaten in Brussel en dan krijg je dus de echo erbij dus dan heb je praktisch de halve combinatietest ook gehad :)

Raar he dat het niet vergoed wordt in Nederland; het is zo'n veilige test!

9. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    Wij hebben vorig jaar de NIPT in Antwerpen laten doen. Hij is toen tot 3x toe mislukt (kans van 1%) en uiteindelijk denk ik dat het lag aan de doorbloeding/afwijkingen van onze zoon. Wij hebben toen alle gemaakte kosten weer terug gekregen. Dus mocht je onverhoopt geen uitslag krijgen, kost het je niets.

10. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

17 jun 2014
    1.316
    0
    0
    Ik heb de nipt bij gendia in Antwerpen laten doen. Ik ben 28.
    Hebben de combinatietest overgeslagen. Geen meerwaarde volgens de vk als je de nipt laat doen. Als er iets te zien zou zijn bij de echo zou dit sowieso bij de 20 weken echo aan bod komen. Het kost veel geld, maar ik vond het dubbel en dwars waard. Zou het iedereen aanraden. Hoorde wel dat ze willen dat de test goedkoper wordt en max 175 euro gaat kosten zodat de test beter betaalbaar wordt voor iedereen.

Deel Deze Pagina