Hoi meiden, soms geef ik wel eens zachte duwtjes met mijn vingers/handen op mijn buik. Dit doe ik omdat mijn meisje dan aan het schoppen is en ik wil zeggen: "hallo" Ze reageert er ook op door zachtjes terug te trappelen, heel lief. Nu duwde ik net eventjes, maar toen zat er wat onder (hoofdje/knie/schouder??) Als het een knie is zou het niet erg zijn, maar stel dat het net het hoofjde is en ik tegen de fontanel duw....kan ik dan wat beschadigen??
Er zit sowieso een soort van airbag tussen, dus ik geloof echt niet dat je daarmee iets kan beschadigen. Ik dacht het eerlijk gezegd zelf eerst ook, maar als ik naar de VK ga drukt zij véél harder en om nog maar te zwijgen over wat ik hoor wat ze doen met een draaipoging in het ziekenhuis, waar het kindje dus ook niks aan overhoudt Don't worry!
Je baby zit én goed beschermt door het vruchtwater én daarbij mocht je de fontanellen raken, die zijn nog zó week (hoe denk je dat het er tijdens de bevalling aan toe gaat haha) dat het echt geen kwaad zou kunnen als je die raakt.
Als dat kwaad zou kunnen zouden alle zwangere vrouwen met stangen om hen heen 9 maanden lang in bed moeten blijven liggen. Gelukkig heeft de natuur er wel voor gezorgd dat duwtjes, prikken, stoten, dat soort dingen echt geen kwaad kunnen!!! Je stoot met je dikke buik zo vaak tegen tafels en deuren aan... Ik tenminste omdat ik af en toe vergeet dat er een grote buik voor zit... Kijk, natuurlijk moet je niet van de trap af vallen en pal op je buik terecht komen of dat soort dingen. Maar dat is voor jezelf ook niet goed ook als je niet zwanger bent natuurlijk! Normale bewegingen kunnen absoluut geen kwaad, je kindje zit in een grote ballon, dus die wordt hooguit wat heen en weer gewiegd als je ergens tegenaan stoot.
Je prikt echt niet zomaar iets kapot.. Als je duwt, dan gaat hoogstens de kleine een stukje naar achteren. Er is genoeg ruimte in de buik.. Daarbij zit er ook nog wel wat spier/vet/huis tussen jouw vinger en de kleine.. Don't worry.. Zolang je niet harder duwt dan de VK (en die duwt soms hard). Of inderdaad hard valt (maar dat is meer gevaarlijk voor de placenta/navelstreng).. Stel je baarmoeder eens voor als een zakje met water. Met een ei erin. Als je daar rustig tegen prikt, dan beweegt het ei gewoon. Dat gaat niet stuk..
oh gelukkig, bedankt! Haha, dat is ook zo, die duwtjes van mij zijn niets vergeleken bij de bevalling die we nog door gaan maken Soms dan ga ik ineens twijfelen, zo van: "oh jee, wat heb ik nu weer gedaan?" Gelukkig kan ik hier af en toe mijn ei even kwijt, thanks!!