luvion doppler van de babydump

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Kellyk, 25 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kellyk

Kellyk Niet meer actief

Ik heb dus een doppler gekocht omdat ik best vaak onzeker ben.
    Ik heb al 2x een goed hartje gehoord dus dat zit wel goed.
    Maar nu lees ik op internet van andere mensen dat het met straling werkt klopt dat???

En lees ook dat het kindje het als zeer vervelend ervaart??

En dan nog 1 vraag is het schadelijk.

Ik was van plan om het 2x per week te gebruiken en dan 30 sec als ik het hartje te pakken heb.

Je hoort zoveel verhalen.....en ja ook hier wordt ik weer onzeker van;)

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi KellyK,

Een doptone werkt op basis van geluidsgolven, dus geen straling, die worden teruggekaatst als ze een kloppend babyhartje registreren. Zeker vroeg in de zwangerschap is het vaak even zoeken voordat je het hartje gevonden hebt en worden deze stralen in verhouding langdurig op je buik gericht. Er wordt aangenomen dat het langdurig blootstellen van deze geluidsgolven aan het ongeboren kindje geen kwaad kan, maar dit is nooit bewezen. Af en toe is geen probleem, zoals bij de controles bij de verloskundige of gynaecoloog. Het is anders als je iedere dag met je eigen dopten naar het hartje gaat luisteren.
    Daarnaast is goed je te realiseren wat de gevolgen kunnen zijn van het zelf luisteren. Wat als je het hartje niet kunt horen? De kans is groot dat je, hopelijk ten onrechte, je grote zorgen gaat maken.
    Daarbij luistert een verloskundige of gynaecoloog naar hoe het hartje klopt. Zij letten onder andere op de snelheid en het ritme. Een afwijkend patroon zal door jezelf waarschijnlijk niet zo snel worden opgemerkt.
    Dus als je ongerust bent kan je beter je eigen verloskundige of gynaecoloog bellen voor een extra onderzoek.
    Ik raad het gebruik af als het voor je geruststelling is. Om het hartje even te laten horen aan opa of oma vind ik wat anders, maar dan ook echt met mate.
    Je bent vrij om te doen wat je wil natuurlijk, maar dit is mijn advies.

Groetjes Brigitte

3. Kellyk

Kellyk Niet meer actief

Oke dus eigenlijk zeg jij niet doen toch?

Nu ben ik aan het zoeken waarom niet want dat beschrijf je niet.
    Ik heb het hartje binnen 10 sec luister dan 20 sec en klaar.
    Ik vind het fijn om voor me zelf rustig te worden zodat ik weet dat alles goed is daar binnen, uiteraard krijg ik controles bij de vk.
    Maar zou je wat preciezer willen zijn?

Maar waarom vind jij het dan niet slim als ik het doe voor geruststelling want daarom koop je dit ding Nouja de meeste dan.

Op zwp vond ik het volgende van jou collega.
    http://www.zwangerschapspagina.nl/stel-vraag-de-verloskundige/436646-gebruik-doppler-merk-luvion-vaak-mag.html

Graag zou ik duidelijk willen weten waarom het niet verstandig is.
    Ik weet als ik het ff niet vind er niks aan de hand is.

4. Monique

Monique Verloskundige

6 mei 2014
    1.572
    0
    0
    Goedemorgen,

de meningen onder de verloskundigen zijn verdeeld over dit onderwerp. Sommige verloskundige zien er geen kwaad in en andere verloskundige weer wel. Ik zelf deel de mening van Brigitte. Het is aangenomen dat het langdurig blootstellen van geluidsgolven aan de baby geen kwaad kan, maar dat is nooit bewezen. Vooral rond deze termijn, als het kindje volop in ontwikkeling, kan je voorstellen dat vaak luisteren mogelijk geen goede invloed heeft. Daarnaast vind jij het hartje redelijk snel, maar als je het niet vindt, ga je toch automatisch langer zoeken. Ongemerkt wordt het kindje dan toch vaak en langdurig hieraan blootgesteld. Daarnaast kan het horen van een hartje een soort zekerheid geven, die er niet altijd is. Om maar een voorbeeld te noemen: je voelt het kindje weinig bewegen en gaat luisteren naar het hartje. Vaak denk je en dat is begrijpelijk dat het allemaal goed is, indien je het hartje maar hoort. Maar juist aan de manier waarop de hartslag klinkt kunnen verloskundigen en gynaecologen horen of het goed gaat met de baby. Het horen van een hartslag betekent dus niet automatisch dat de baby het goed maakt.
    Ik wil benadrukken dat dit onze mening is. Je bent natuurlijk vrij om het apparaat wel te gebruiken. Volg je eigen gevoel en doe wat jij denkt dat goed is. Goede zwangerschap toegewenst!

Groetjes Monique

5. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi

Geluidsgolven om het hartje te horen zijn geconcentreerde, intensieve geluidsgolven en zouden, als je te vaak of te langdurig luistert, schade kunnen geven aan het hartje. En komt ook veel warmte vrij dat van invloed kan zijn op het weefsel en de werking van het hart. Om die reden willen we het luisteren beperken. Zeker als je geen medische noodzaak hebt en je harttonen niet kunt interpreteren.
    Nu is het natuurlijk ook niet mogelijk om een prospectief (dus in het heden en toekomst) onderzoek te doen naar schadelijke effecten hiernaar, want dan zouden er mensen in de testgroep moeten zitten bij wie we deze geluidsgolven veelvuldig op het hartje van het kindje loslaten en er is geen zwangere die dit toelaat natuurlijk. Retrospectief (dus achteraf) zou kunnen, maar daar is naar wat ik weet geen onderzoek naar gedaan. Of in ieder geval niet dusdanig dat er een duidleijk protocol uit voort is gekomen. De medische wetenschap heeft dus richtlijnen opgesteld om zo safe mogelijk te zitten en daar houden wij ons aan. Zo moet je niet dagen achtereen een echo van een uur maken bv of het hartje met een doptone langer dan een paar minuten per keer luisteren.
    Nu komen we denk ik zelden in de buurt van het maximale, maar wat niet hoeft, hoeft niet is het motto. Puur omdat we dus de mogelijke schade niet precies weten.
    Uit medisch oogpunt zeggen we dus beperk het luisteren tot het noodzakelijke, maar omdat de richtlijn geen duidelijke limieten afgeeft is en dus toch soepel is en er geen bewijs is dat het kwaad kan, zeggen we dat het de keus van iedere zwangere is om te luisteren.
    Een preciezer, duidelijker antwoord wat jij wil horen kan ik je niet geven. Ik heb nog op de NVOG-site gekeken en in de boeken, maar ik, net als Monique, kom niet verder dan dit.

Groeten Brigitte

Deel Deze Pagina