Hoi Dames, Ik heb een vraag over het Rhesus verhaal welke ik vanmorgen vergat te stellen aan de vk. Ik heb bloedgroep A en Rhesus C negatief. Wat houd dit nou precies in? Ik weet dat er voor C geen prikken bestaan zoals voor D. Wel moet ik met 27 weken bloed prikken maar stel nou dat mijn kindje dan positief is? Wat zijn dan de gevolgen als er geen antistoffen bestaan? Is het dan hopen op een goede afloop of kunnen ze er dan nog wel wat mee? Alvast bedankt voor jullie kennis
Ik ben b negatief met resusfactor negatief en mijn kindje is dat ook. Niets aan de hand dus. Mocht jouw kindje positief blijken en het is je eerste zwangerschap dan is er nog niets aan de hand heb ik begrepen. Je krijgt een injectie en word bij een eventuele volgende zwangerschap in de gaten gehouden.
Geen idee wat mijn resusfactor is.. Weet alleen dat ik O- ben, dochter is A+ Heb na m'n bevalling een prik gekregen en zal nu tijdens m'n zwangerschap nog een prik krijgen. Wanneer beebje ook + is dan krijg ik ook dan nog een prik... Meer heeft m'n gyn niet verteld maar heb een hoop papieren mee gekregen en zal die vanavond eens lezen..
er word in de 27e week nog een keer bloed geprikt om te kijken of je anti stoffen aanmaakt. Minder dan 1% van alle rhesus c negatieve vrouwen maakt antistoffen! Ik zou me niet zoveel zorgen maken ik ben ook c negatief en met 27 weken niks aan de hand!
Bedankt Zasu, het stukje dat maar 1% antistoffen aanmaakt dat had ik nog niet meegekregen en dat is fijn om te weten.
En als het wel zo is dan heeft het voor je eerste kindje nog geen gevolgen, de antistoffen hebben dan pas gevolgen bij een volgende zwangerschap. Hier ook c negatief maar met 27 weken ook niks aan de hand.
Dit! Ik ben ook rhesus c negatief en bij de zwangerschappen werd idd rond 27 weken bloed geprikt. Hier was 2x niks aan de hand
Vind 't zo stom dat bij de VK dit zo slecht word uitgelegd. Klinkt allemaal zo eng maar uiteindelijk komt t minder dan 1% voor dat er ingegrepen word. Er is ook niet veel over bekend omdat VK dit pas sinds een paar jaar doen het bloed prikken ivm rhesus. Zal me niet te druk gaan maken. Sowieso voor je 1e zwangerschap niet.
Het is toch heel gek dat eigenlijk niemand echt precies weet hoe het werkt? Het word niet duidelijk uitgelegd inderdaad maar ook op internet is het onduidelijk.
In minder dan 1% van de gevallen is het dus een probleem. Je maakt dan antistoffen tegen het bloed van de baby aan. De baby heeft dan bloedarmoede. Dit zal dan goed in de gaten gehouden moeten worden door de gyn, of de baby nog wel goed groeit e.d.
Hoe kom je hier nu bij? Bij mijn eerste zwangerschap 5 jaar geleden werd hier door de VK al op geprikt...tweede zwangerschap 3 jaar geleden idem...dus wat je nu zegt klopt niet.
Ik was van mijn eerste zwanger in 2010, geboren in 2011...Dus dan ben ik toch echt wel eerder daarop getest al...Maar goed, dit heeft verder niets met de vraag van TS te maken. Het is bij mij 2 keer allemaal goed gegaan. Dus ik ga er vanuit de derde keer nu ook. Eerder zorgen maken dan nodig doe ik liever niet. Ik hoop dat jij nu je een beetje weet hoe en wat (uitleg van de link van de verloskundigenpraktijk was erg duidelijk trouwens) ook kunt genieten van je zwangerschap!
Vind je? Hier staat hetzelfde standaardverhaal als overal; als je antistoffen hebt, vinden er extra onderzoeken plaats. Hoe, wat en wat de gevolgen kunnen zijn vind je nergens. Ik heb dus hetzelfde en ik zit met dezelfde vragen als TS. Ik kan er heel weinig over vinden. Hier wordt nog aangegeven dat je in een worst case scenario een bloedtransfusie in de baarmoeder zou kunnen krijgen, maar uit officiële bronnen vind ik niks tot heel weinig. Resus c negatief - Zwanger | VIVA forum
Bedankt allemaal voor de links, die ga ik vanavond als ik thuis ben even op mijn gemak lezen. Ik bedoel inderdaad wat Cindy aangeeft, dat je niks over de gevolgen leest. Wat kan er gebeuren als je bijvoorbeeld wel antistoffen aanmaakt? Is dat dan alleen slecht voor je kindje of misschien zelfs levensbedreigend? Etc. Ik maak me niet echt super druk erover maar ik ben altijd graag voorbereid op alles. (Dan snap ik alles ook net ff wat beter wanneer een arts of vk ff snel iets half uitlegd.) Maar in ieder geval bedankt iedereen en ook deze discussie vind ik al super interessant. Iedereen weet weer een stukje uit haar eigen ervaringen. Zo leren we allemaal weer wat