tja...en dan moet je beslissen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Dorianne, 21 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    de titel zegt het al...
    Ik moet volgende week besloten hebben of ik het kindje wil laten draaien!

Ik heb altijd gezegde, als hij/zij in stuit ligt dan is dat zo en dan wordt het gewoon keizersnede! Ik denk er nog steeds zo over dus zie maar alles heeft voor en nadelen.

1. ik zie het draaien niet zitten omdat de hartslag van de baby kan dalen...Bij mijn dochter heeft het hartje overgeslagen dus alleen al bij de gedachten breekt mij het zweet al uit. maar...het is de enige kans op een gewone vaginale bevalling
    2. bevallen in stuit -> zelfde risico's als draaien dus ook dit zie ik neit echt zitten.
    3. keizersnede -> hier sta ik achter, maar ik heb nog een dochter van dan 17,5 maand die verzorgt moet worden en wij hebben een boerderij dus manlief kan geen taken overnemen. Hij kan wel mijn dochter naar bed brengen en dan houdt het wel zo een beetje op, qua huishoudelijke taken komt het toch op mij neer (boodsdchappen, zuigen, dweilen, ) en nee ik kan het niet laten liggen dan heb je toch een boerderij ;) :p....
    Tja en ik heb ook niet echt iemand die mij kan helpen, ja mijn beste vriendin maar die is 9 dagen na mij uitgerekend dus dat wordt het ook niet!

wie kan mij helpen of mij op andere gedachten brengen en ja ik weet het de keuze is aan mij en die zal ik moeten nemen...ppfff
    wat een moeilijke keuze zeg :D

en ik weet dat de kleine zich zelf nog kan draaien maar ik moet toch beslissen voor volgende week.

2. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Tja, ik zou zelf zeker voor een draaipoging kiezen. Alles om maar een ks te voorkomen. Maargoed, als je niet tegen een ks opzit, en je wel erg bang wordt van een draaipoging, heb je misschien onbewust de keuze al gemaakt :).

3. zogezegend

zogezegend Niet meer actief

geen ouders/schoonouders die kunnen helpen? ik ben alleenstaand en had en oudere dochter toen ik keizersnee had gekregen na 5 dagen ging het al een stuk beter met lopen etc...dus dat is in de kraamtijd...je kan bv met boodschappen steunen op de winkelwagen en zoveel mogelijk met de armen doen om buikspieren te ontzien...en je zal de zware dingen die niet direct in de koelkast hoeven in de auto laten zitten tot je man het eruit kan halen...ik heb me niet echt aan die weken dat je niet mocht tillen gehouden dat kon gewoon niet, maar wel zoveel mogelijk aangepast. je zou een hulp kunnen inschakelen voor de tijd die je nodig hebt voor zware dingen zoals stofzuigen dweilen? ik heb zelf een draaipoging gehad maar dat mocht niet baten... ik ben toch blij dat ik het destijds geprobeerd heb.. sterkte!!

4. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik zag een draaipoging ook niet zitten, wel laten doen en er bij gezegd dat ik het eigenlijk niet zag zitten. ;)
    Ze heeft heel voorzichtig gedaan en ik kon altijd zeggen dat ze op moest houden. Ze gaf zelf aan dat het echt niet ging omdat er gewoon geen ruimte was in mijn buik.
    Ookal lijkt het dan voor niets geweest, voor mij heeft het geholpen 100% achter mijn keuze voor een ks te staan.

Omdat je kindje in stuitligging ligt heb je een (veel) grotere kans dat het toch een een ks wordt (zeker als je geen draaipoging laat doen) ook als je daar zelf niet voor kiest mss toch wel handig als je je daar een beetje op voorbereid

5. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Oh en nog wat ik heb echt zoveel hierover opgezocht en zoveel verhalen gehoord die na een ks goed leken te herstellen en dan alsnog allerlei klachten kregen omdat je te vlug te veel deden.
    Ik heb me netjes (ok redelijk netjes) aan de regels gehouden en ben echt vlug en goed hersteld (was na 6 weken zonder problemen weer flink aan het fitnessen).

Kan je niet betaalde hulp 'nemen' voor die paar weken?

Ik heb heel veel rust in mijn hoofd gekregen toen de ks gepland stond, voor die tijd kon ik alleen nog maar denken aan draaien en keuzes, na die tijd nog even heerlijk genoten van mijn zwangerschap (is ook wat waard ;))

6. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik zit in hetzelfde schuitje (die van mij ligt alleen dwars niet in stuit). ik heb vorige week besloten en aangegeven dat ik absoluut geen draaipoging wil. Vind de kans van slagen niet opwegen tegen het risico. Nu is dit wel mijn eerste kindje en dan is de kans zowiezo kleiner dat het lukt.

Toch geven ze mijn baby de kans om te draaien tot volgende week maandag ( ben dan 37,5). De gyna gaf aan dat ze nog wel wat ruimte heeft.
    Ikzelf geloof er niet meer in, maar goed wonderen zijn de wereld nog niet uit!
    Mocht ze over een week niet zijn gedraaid dan gaan ze tussen de 39 en 40 weken een keizersnee plannen.
    Toch hebben ze de draaipoging nog niet helemaal geschrapt van het plan, volgende week gaan ze me het weer vragen. Nou ja ze krijgen hetzelfde antwoord.. Nee.

Maar goed het is een persoonlijke keuze.. Ik zou nooit ergens voor kiezen wat niet goed voelt, Ik denk echt dat je 100% achter een draaipoging moet staan. Ook mede omdat ontspannen meewerkt...

Wat je herstel betreft na een keizersnee.. Volgens mij is het inderdaad niet heel goed voor je om direct na je kraamperiode weer zware werkzaamheden te doen. Heb ergens gelezen dat er 4 tot 6 weken voor staat. Kun je misschien niet voor een paar weken een werkster (interieurverzorgster) inhuren? Zodat in ieder geval de meest zware taken je uit handen worden genomen de eerste weken?

Succes met je beslissing en ik hoop voor jou dat die kleine spruit toch nog even draait voor mama :)

7. rjdn12

rjdn12 Fanatiek lid

14 jan 2010
    1.810
    1
    38
    Ik heb hier verder geen ervaring mee, maar hoe ik er over denk na verhalen en info gelezen hebben zou ik mijn kindje niet laten draaien.

Ik denk dat het kindje niet voor niets zo ligt,er zal wel een reden voor zijn. Als het op een natuurlijke wjze niet lukt zou ik voor een keizersnede gaan.

8. kid2009

kid2009 Actief lid

6 okt 2008
    304
    0
    0
    Den Haag
    niet om het een of ander maar onderschat een keizersnede niet!
    Ik weet uit eigen ervaring dat je in de eerste 6 weken niet meer dan 3 kilo mag tillen, niet stofzuigen noem maar op. Ik begrijp jou keuze absoluut, maar je zult waarschijnlijk zelf hulp nodig in huis hebben daarna.
    Gr,
    Kid

9. Mama322

Mama322 Actief lid

29 aug 2011
    384
    0
    0
    jeetje lastige keuze meis!....

Wbt een draaipoging, ik zou het ook nooit doen!Ik heb 1 keer gezien hoe dat gaat en een keer een horrorverhaal gelezen over dat het kindje door de draaipoging de navelstreng in de knup had en overleden is in de buik .

Ik zou zelf gaat voor een ks. Heb bij de eerste ook een ks gehad en de operatie opzich is erg goed te doen. Het herstel daarna is wel pittig je moet het erg rustig aan doen. Je kan wel extra kraamzorg uren krijgen dus dat scheelt al een beetje. En verder zou ik misschien een kijken of er via de thuiszorg hulp in de huishouding kan krijgen en anders via een advertentie iemand zoeken die je tijdelijk kan helpen in het huishouden. En dan met name voor het stofzuigen en poetsen van wc badkamer enz.(als je natuurlijk geen hulp kan inroepen van familie/schoonfamilie/vrienden). De ander dingen kan al vrij snel wel weer. Maar op een rustig tempo.

10. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

15 feb 2009
    617
    0
    0
    Hoi Dorianne,

Vervelend he, die keuzes!

Hou wel in gedachten dat overal horrorverhalen over te vinden zijn. Juist op internet waar nu eenmaal meer negatieve dan positieve verhalen op gezet worden.

Mijn zoontje lag in stuit en ik heb wel met 36 weken een draaipoging gedaan. Uiteraard heb ik dit goed met de gynaecoloog besproken. Volgens hem was er 1of 2% kans dat de poging vroegtijdige weeen of gescheurde vliezen zou veroorzaken. Verhalen over losgeraakte placenta's, afgeknelde navelstrengen etc zijn extreme gevallen die ook in andere situaties kunnen voorkomen.

Zowel voor als na de versie krijg je een echo en een ctg om de baby goed in de gaten te houden.

Ik vond t wel pijnlijk en de kans van slagen is bij een eerste zwangerschap maar iets van 40%. Bij een tweede een stuk groter. Mijn zoon lag al te veel met zn billen in het bekken dus het is niet gelukt. Ik heb er echter geen spijt van! Uiteindelijk heb ik een geplande keizersnee gekregen.

Kortom, laat je goed voorlichten over de risico's en de procedure maar volg je gevoel uiteraard. Succes!

Deel Deze Pagina