Hoi allemaal! Onze dochter is inmiddels 16 maanden en ik merk enorm aan mezelf dat ik de behoefte heb om minder te werken en meer bij haar te zijn. Nu ben ik van plan om van 4 naar 3 dagen te gaan, en dan het liefst 3 aaneengesloten dagen dat ik lekker lang weekend heb. We gaan er netto €250 op achteruit.. dit betekent dat we dat dus minder sparen, op onze eigen rekening. Nu vraag ik me af, hoe doen jullie werkende mama’s het?? Groetjes
Lastig hè dat soort keuzes? Ik had bij de 1e heel veel moeite om weer te gaan werken. Ik ben van 5 dagen naar 3 dagen gegaan. De maandag, dinsdag en donderdag. 3 dagen achter elkaar werken zag ik het zitten, wilde graag een dagje met kind tussendoor. Bij de 2e heb ik na mijn (verlengde) verlof eerst 2 dagen gewerkt. Dit heb ik 3 maanden gedaan en toen heb ik mijn 3 vaste dagen weer opgepakt. Ik dacht eerst om nog een dag in te leveren maar dat kostte me teveel vond ik. Nu denk ik erover om een functie lager te gaan. Scheelt me niet zoveel geld maar wel minder afspraken, regelzaken en verantwoordelijkheid. Is het een optie om tijdelijk wat minder te werken? Kun je gelijk kijken hoe het bevalt?
Ik werk ook 3 dagen en vind dat heel fijn. Maar ik doe dat vanaf het begin. Ook ik werk niet meer 2 dagen achter elkaar onvast ik dat veel vond voor onze dochter. (Ma woe do) Wij komen prima rond met ons gezamenlijk inkomen. Sparen gaat minder hard dan toen we beiden ft werkten maar dat wisten we van te voren mij is het t waard!
Wij kregen ons eerste kindje al toen man nog studeerde. Ben toen gelijk 3 dagen gaan werken en dat bevalt zo goed dat ik het nog steeds doe. Voordeel was natuurlijk dat we geen salaris hebben hoeven inleveren en er alleen op vooruit gegaan zijn in de loop der jaren. Maar als het kan financieel zou ik het zo doen.
Ik werk ma/woe/vrij en zou ook niet meer dan 3 dagen willen werken zo lang Bo nog niet naar school gaat. Gelukkig is hier financieel gezien alle ruimte voor. Dagje werken, dagje vrij. Bevalt me uitstekend.
Ik werk 24 uur. Deed ik al voor dochter er was. Ik zou niet meer willen werken. Dit is ideaal. Dus qua geld weet ik niet beter.
Ik ben ook een dag minder gaan werken toen dochter geboren was. Gingen er +/- €400,- op achteruit. Tot nu toe, gaat het goed. Kunnen goed sparen en leuk leven.
Ik werk 15 uur per week, verdeeld over 3 avonden. Ik werk in de zorg, dus geen vaste dagen. Doordat ik alleen avond diensten draai kan ik overdag bij de kinderen thuis zijn en hoeven we geen kinderopvang.
Ik werk 21 uur per week. En werk ma/di/do van 9 tot 15:30 en vrij van 9 tot 13:00 Ik vind het heerlijk om niet hele dagen tot 6 uur te moeten werken.
Ik werk de ene week 34 uur en de andere week 25,5. Dus 3 om 4 dagen. Sinds januari. Doordeweeks doe ik zowat alles alleen omdat mn vriend 's nachts werkt. Begon me op te breken. Scheelde 150 netto. Op de dag dat ik nu extra vrij ben in die ene week, is Dafne gewoon op kdv en heb die dus heerlijk voor mezelf. Ik breng dr later en haal wel eerder. Ik had vooral behoefte aan tijd voor mezelf en heb er het geld echt voor over.
Ik werk ook 3 dagen achtereen, maar ga helaas 4 dagen werken omdat het in 3 dagen in de functie niet haalbaar is. Voor ons maakt 3 of 4 dagen qua financiën niet uit want bij 4 dagen werken heb ik extra oppas nodig, dus echt meer hou ik niet over met een dag exta werken.
Voordat ik zwanger werd van de oudste werkte ik 32 uur maar tijdens mijn zwangerschap werd mijn contract niet verlengd. Na mijn verlof heb ik een half jaar een ziektevervanging gedaan voor 20 uur. Dat beviel eigenlijk uitstekend. Nu heb ik een vaste baan die me goed bevalt maar helaas is het maar 16 uur, verdeeld over vier dagdelen. Ondanks een leuke loonsverhoging scheelt het nog steeds zo’n 400 euro met mijn salaris van voor mijn eerste zwangerschap. Dat hebben we qua sparen ook echt gemerkt. Ik heb nu nog verlof maar mijn man en ik hadden eigenlijk besloten dat ik na mijn verlof zou gaan checken of ik niet wat meer uren kon werken omdat het qua inkomsten eigenlijk maar net ging. Toen kwam er ineens de mogelijkheid om de hypotheek over te sluiten en dit is gelukt. Dat gaat ons ruim 500 euro schelen aan woonlasten. Waarschijnlijk ga ik mijn uren wel anders verdelen na mijn verlof, over drie dagdelen maar ik ga nog even niet meer uren werken. Eens kijken hoe het nu gaat. Ik vind het veel te fijn om veel bij mijn kindjes te zijn. Als ze straks op school zitten kan er wel een ochtend of wat bij. Ze zijn maar zo kort klein, ik ben bang om te veel te missen.
Ik ben na de geboorte van mijn oudste 32 uur blijven werken. Vlak voor zijn 4e verjaardag terug gegaan naar 24 uur. Reden: ik wilde er wat meer voor de oudste zijn die enorm tegen school op zag en mijn man wisselde van baan met een nog langere reistijd, waardoor brengen en halen naar school/kdv/bso op mij terecht komt. Ik vind het een enorme luxe dat ik meer thuis ben dan aan het werk. In het begin ook wel wennen, want ik had het idee veel te missen op het werk. Daar heb ik inmiddels wel mijn weg in gevonden.
Wat leuk zoveel reacties Weet het nu zeker, ga de knoop doorhakken en volgende week het gesprek aan met mijn leidinggevende dan maar proberen wat te besparen op evt boodschappen dan voelen we het ietsje minder haha
Ik werk 2 dagen en merk echt aan mijzelf en het huishouden dat dat meeeeer dan genoeg is. Heb ook aangegeven op Mn werk dat ik niet meer wil zolang de jongste niet naar school gaat. Dat vonden ze prima gelukkig. Als de jongste naar school gaat wil ik nadenken over 3 dagen.
Ik werk ook 3 dagen en vind dit echt ideaal. Voor de oudste geboren werd, werkte ik 4 dagen. Maar dat vond ik gewoon net te veel omdat mijn man veel werkt. Gelukkig kan dit financieel gezien prima.
Ik ben de eerste 2,5 jaar thuis geweest ivm ziekte. Daarna fulltime (40 tot 60 uur) gewerkt en er bewust voor gekozen juist mindert te gaan werken als de kleine naar school gaat. Ga dus straks van 40/60 naar 32 uur. Financieel doet dit niet veel omdat we minder kosten krijgen aan de opvang en ik kan daarbij nog een aardige tijd mijn overuren gebruiken i.p.v. contract veranderen. Ik ga wel beginnen aan een zware studie dus zal nog steeds druk zijn in de avonden, maar ik eet altijd thuis en breng de kleine eerst naar bed, dan pas werk/studie. Ik zag wel een beetje op tegen uren inleveren maar ben nu eigenlijk wel opgelucht dat ik het gedaan heb.
Denk dat je een afweging moet maken wat voor jou belangrijker is en beter voelt. Hier 2 dames van 20 maanden en 5 maanden en ik werk 3 dagen ipv 5. Binnenkort neem ik ouderschapsverlof op en ga ik 2 dagen werken. Niet mijn ideaal maar wij waren t gestress zo zat. Haasten naar kdv. Haasten met ophalen. Kinderen zijn de dag na kdv niet te genieten. Nee dan maar minderen verdienen en een happy familiy. Tis tijdelijk. Voor een paar jaar. Geniet er van zou ik zeggen
Toen ik bevallen was van de oudste ben ik van 32 naar 16 uur gegaan, werk in de zorg dus nooit vaste dagen. En was eigenlijk ook niet haalbaar om meer te werken ivm het ontbreken van oppas of flexibele opvang in de buurt. En nog steeds 16 uur aan het werk. Bevalt goed, ook inancieel. Alleen weinig flexibiliteit ivm man zijn werk. Als ik werk, moet hij namelijk thuiswerken of eerder weggaan of later beginnen en dat is niet altijd mogelijk.... Maar als het mogelijk is en je wilt zelf graag meer bij je kindje zijn zou ik eggen gewoon doen! Kindjes worden groot en die periode kun je niet meer overdoen....
Ik werkte altijd 40 uur en ben terug gegaan naar 32 toen ik kinderen kreeg. Maar dat bleven in de praktijk toch 40 uur, dus heb mijn contract ook weer teruggezet naar 40. Worden die uren tenminste uitbetaald Ik werk op vrijdag 4 uur thuis en de andere dagen 9 uur. Mijn man doet hetzelfde en is woensdag thuis. De kinderen gaan drie dagen per week naar de BSO / KDV en hebben het daar heel erg naar hun zin. Vind het voor ons gezin heel fijn werken. Ik ben niet gemaakt om thuis te zitten